Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير

Dec 4, 2010

Sekarang Siapa Yang Kena Tipu....??


Anwar: Kenapa subsidi syarikat kroni tak dipotong?-MK

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menyelar kerajaan kerana terus menaikkan harga barangan keperluan seperti petrol dan gula tetapi pada masa yang sama enggan mengurangkan subsidi untuk syarikat-syarikat kroni.

Katanya, syarikat-syarikat penjana tenaga persendirian atau IPP umpamanya terus menikmati subsidi gas yang tinggi manakala rakyat dipaksa menanggung kenaikan harga petrol RON95 untuk kali kedua dalam tempoh enam bulan.

“Walaupun kerajaan sebelum ini berjanji untuk memotong subsidi yang diberikan kepada syarikat-syarikat IPP milik kroni, ia tidak di lakukan.

“Anehnya, setiap pemotongan subsidi yang dilakukan oleh kerajaan setakat ini hanya membabitkan barang keperluan asas yang menambah beban kewangan rakyat,” kata Anwar.

Selain petrol, turut dinaikan harga, hari ini adalah gula (20 sen) diesel dan petroleum gas cecair, masing-masing lima sen.

Anwar berkata amalan Umno-BN melindungi syarikat-syarikat korporat besar yang diberi lesen IPP amat merugikan rakyat.

Menurut Anwar yang juga ketua umum PKR, tren kenaikan harga petrol jelas menunjukkan bahawa kerajaan berhasrat mengurangkan subsidi setiap enam bulan, sekali gus meningkatkan harga petrol kepada RM2.10 seliter dalam tempoh setahun dari RM1.90 sekarang.

Beliau kesal kerana kerajaan memotong subisidi untuk rakyat dan bukannya kemudahan yang diberikan kepada syarikat IPP dan sektor-sektor lain.

“Perdana Menteri dan kerajaan pimpinannya harus menjelaskan kenapa ia amat tekun untuk menarik balik subsidi bagi petrol, gula dan LPG yang tentunya memberi tekanan kepada rakyat berpendapatan rendah, namun syarikat korporat yang kaya-raya dikecualikan dari tindakan sedemikian,” tegas Anwar.

Sebelum ini, Perdana Menteri Najib Razak berkata agensi PEMANDU yang ditubuhkan dirinya sendiri menjangka kerajaan dapat menjimatkan RM1.12 bilion ringgit tahun ini jika subsidi untuk IPP dan sektor lain dikurangkan.

Pada masa sekarang, kerajaan, menerusi Petronas menghulurkan subsidi RM19 bilion kepada IPP dan syarikat berkenaan setiap tahun.

Menurut Anwar, apa yang dikesali ialah kerajaan Umno-BN begitu ghairah menjimat RM126 juta hasil pemotongan subsidi terbaru rakyat tetapi sanggup membayar RM131 juta ringgit kepada perunding-perunding asing.

Bayaran lumayan itu dibuat untuk menubuhkan agensi PEMANDU dan sebagai kos operasi setahun agensi berkenaan.

“Apakah kewibawaan yang ada pada kerajaan untuk mengambil RM126 juta dari rakyat miskin untuk membayar perunding asing RM66 juta bagi menubuhkan sebuah unit kerajaan dan sebanyak RM65 juta lagi sebagai kos operasi,” katanya.

Nota :

JKKK siang malam kempen supaya orang kampung undi UMNO...
Sampai ada orang kampung yang tak berani pergi dengar tazkirah kat surau...
Takut nanti JKKK cop sokong PAS...

Tapi bila BN dah menang...Inilah hadiah kepada pengundi BN...
Bila harga barang naik..semua tak terkecuali....
Tak tahu lah pulak..kut-kut JKKK dapat harga istimewa...
Sebab bertungkus lumus menagkan UMNO/BN....

Inilah buktinya bangangnya orang melayu...
Pilih pemimpin yang menyusahkan hidup mereka...
Bila harga barang naik...semua orang marah...
JKKK pun marah...ahli UMNO pun marah....
Bila dapat wang ehsan...semuanya jadi cool...
Bukan saja cool tapi bangang...
Kah...Kah...Kah....!!!

Bahasa Inggeris Versi Ketuanan Melayu....!!


Nota :

Kah...Kah....Kah....!!
Ini adalah bahasa inggeris versi ketuanan melayu....
Berahin Ali pun cakap inggeris versi ini...
Bila di tanya...brahing ali akan cakap...
Me No Spik English....
Kah...Kah...Kah....!!!

Rakyat Malaysia Ramai Yang Cerdik...Tapi Bangang...!!!



Nota :

Apa guna jadi orang pandai...tapi bangang...
Apa guna jadi orang yang bijak...tapi bodoh...
Apa guna jadi orang betul..tapi bengong....

Baiklah jadi orang yang bodoh....tapi cerdik....
Kah...Kah...Kah....!!!

1 Malaysia Bukan Takat Kena Kencing...Tapi Dah Kena Berak....!!


Kenaikan harga barang kawalan seperti minyak, diesel, gas asli cecair (LPG) dan gula kesan daripada rasionalisasi subsidi mendapat bantahn meluas daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Penasihat Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA), Prof Hamdan Adnan menyifatkan kenaikan harga minyak RON95 adalah tidak wajar kerana minyak merupakan nadi kepada rakyat.

"Kalau gula naik, tidak apalah, tapi kalau harga minyak naik, rakyat di negara ini akan makin terdesak kerana minyak menjana pembangunan negara.

"Rakyat banyak menggunakan bahan tersebut dan pertimbangan mengenai kenaikan harga minyak adalah perlu," katanya kepada Bernama.
-----------------------------------------------------------
Woit…. KALAU MARAH … DATANG MASJID NEGARA ESOK.....

Kah...Kah...KALAU MARAH LAKUKAN LAH SESUATU.......

Kah...Kah....JANGAN ASYIK DUDUK MEMBEBEL SAJE...!!

Kah...Kah....AIMAN TAK KISAH...BILA MARAH PENYOKONG UMNO YANG PALING KUAT...BILA UNDI MEREKA JUGAK YANG PERTAHAN UMNO... SEDARLAH...JANGAN TERUS KENA TIPU.....

Ayuh Bangun...Jangan Tidur Lagi....!!


Masa untuk berbulan madu untuk PAS dan Pakatan Rakyat sudah berlalu. Masa dua tahun lapan bulan mandat yang telah diberikan oleh rakyat melalui undi protes dalam PRU 8 Mac 2008 sedang diperhatikan oleh rakyat. Media Umno BN telah hilang kewarasan untuk memastikan tuannya tidak hilang kuasa di Pusat. Mereka sudah mengalami keperitan seperti cacing kepanasan apabila terlepas negeri Kelantan, Selangor, Kedah dan Pulau Pinang. Mereka marah bukan kerana Melayu tidak terbela dan Islam tidak terjaga. Selama ini pun mereka yang menghina Islam dengan menutup surau dan hendak menangkap Dr Harun Din & Datuk Ishak Baharom.

PAS mengharapkan jentera PAS dan Pakatan Rakyat mesti ada kesungguhan untuk mempertahankan kemenangan. Perlu diingatkan mempertahankan kemenangan lebih sukar daripada mendapat kemenangan. Persepsi rakyat sedang diburukkan oleh media Umno setiap hari terutama televisyen yang menjadi rujukkan utama rakyat. Jalan keluar mesti dilakukan untuk membentuk persepsi rakyat supaya menyebelahi Pakatan Rakyat. Penentuan undi ialah kebanyakan dibuat oleh golongan yang hanya menjadi pemerhati dan tidak berparti. Contohnya jika satu lokaliti mempunyai 100 orang pengundi, yang berparti hanya 40 orang sahaja, selebihnya ialah mereka yang hanya membuat keputusan terakhir. Kebiasaanya mereka ini akan mengundi BN kerana terpengaruh dengan media, wang dan jentera kerajaan.

Walaupun kita tidak mampu untuk melawan media perdana BN seperti televisyen, namun usaha pencerahan pemikiran rakyat mesti dibuat.

Sebenarnya Pakatan Rakyat mempunyai lambakan isu yang banyak dalam bentuk menerang atau menyerang. Risalah dan akhbar parti begitu cantik menjawab isu, namun gagalnya ialah risalah tersebut tidak sampai kepada sasarannya, kerana dilonggok di markaz, masjid dan surau sahaja. Mekanisme ini mesti dibetulkan dengan segera. Individu yang bertugas secara tetap perlu dilantik supaya tidak berlaku pembaziran maklumat dan wang.

Usaha daftar pemilih mesti dibuat, tidak cukup dengan laungan semangat Sepenuh tenaga mesti ditumpukan untuk menggerakkan daftar pemilih. Untuk suku terakhir yang akan tamat pada Disember. 2010 maka perlu program ops daftar pemilih dibuat secara serius secara mingguan dan terancang. Pimpinan kawasan, pemuda, ulamak, muslimat, nisa' dan amal kena tumpu kepada daftar pemilih. Kena jadikan ini agenda utama jika mahu kekalkan kemenangan dan menawan Putrajaya. Biar kita resah sekarang daripada kita menangis akibat kecuaian kita yang tidak buat kerja untuk menang.

Kain-kain rentang yang ditulis untuk menjawab isu seperti "Umno khianat tanah Rezab Melayu" "Umno menghakis Kuasa Raja-Raja Melayu" "257 ribu anak luar nikah daripada tahun 2000-2008. Kain ini mesti ditukar dalam masa dua minggu,dengan isu-isu yang lain, kemudian diletak di tempat yang strategik. Ini adalah satu cara untuk membentuk minda pengundi yang selama ini dirosak oleh media Umno.


Ustaz Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat
..

Yakinlah Dengan Islam ...!!


DUN Kemasik & Chukai Boleh Di Menangi - BO

KEMAMAN: PAS Kawasan Kemaman yakin dengan perkembangan politik semasa di Terengganu boleh memenangi dua kerusi di Dewan Undangan Negeri (Dun) Kemasik dan Chukai.

Yang Dipertua PAS Kemaman, Ismail Harun berkata dua Dun di Kemaman berpotensi besar untuk PAS menang dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, akan datang.

Katanya, Dun Kemasik dan Dun Chukai juga termasuk dalam sasaran parti untuk menang dengan ‘simple’ majoriti 17 kerusi Dun dalam pilihan raya tersebut.

“Saya harap dalam pilihan raya akan datang Dun Kemasik ini boleh menang dan kita yakin dengan perkembangan politik semasa ini boleh menang.

“Dua Dun di Kemaman ini ada potensi untuk PAS menang iaitu di Dun Kemasik dan Dun Chukai, Insya’Allah,” tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Pelancaran Gerak Kerja Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13, Peringkat Majlis Tindakan Dewan Undangan Negeri (MTD) Kemasik di Pasti Al-Abrar, Kampung Gelogor, Kertih, Kemaman paad 24 November lalu.

Menurutnya, Majlis Tindakan Dewan Undangan Negeri (MTD) Kemasik diberi penghormatan oleh Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu menjadi Dun pertama dilancarkan gerak kerja pilihan raya di negeri ini.

Katanya, Dun Kemasik terletak dalam lingkungan para pengundi yang boleh mengeksas dengan internet serta media baru.

Tambah beliau minda serta pemikiran rakyat di kawasan bandar serta pinggir bandar tidak mudah ‘dibeli’ kerana terdedah dengan sumber maklumat sebenar.

MTD Kemasik terdapat 10 Unit Peti Undi (UPU) PAS iaitu UPU Batu Putih, UPU Felda Kertih 5, UPU Kampung Ranggon, UPU Kuala Kertih, UPU Pekan Kertih, UPU Tanjung Pantai, UPU Ayer Jernih, UPU Kampung Chabang, UPU Felda Kertih 6 dan UPU Kampung Tok Kaya.

Majlis pelancaran tersebut dirasmikan oleh Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang serta dihadiri oleh Setiausaha PAS Terengganu, Yahaya Ali, Pengarah Pilihan Raya PAS Terengganu, Ustaz Arifin Deraman dan Pengarah MTD Kemasik, Ustaz Alias Abdul Hamid.

Nota :

Yakinlah dengan Islam...
Allah dah menjanjikan bahawa Islam Pasti Akan Memerintah...
Maka kita mesti kuatkan kerja dan beristiqamah...
Kerja untuk memenangkan parti islam...
InsyaAllah...Allah akan tolong kita...
Allahuakbar...Allahuakbar...Allahuakbar...!!!

Ketuanan Melayu = Ketuanan Yahudi...!!


Dr Asri: Ketuanan Melayu sanggah Islam-MK

Istilah ketuanan Melayu adalah berbeza dengan hak keistimewaan Melayu kerana bukan semua yang dapat keistimewaan itu lebih mulia atau tinggi dari orang lain, kata mantan mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

“Mungkin seseorang diberikan keistimewaan disebabkan faktor kekurangannya ataupun kelebihannya. Maka, perkataan 'keistimewaan' tidak boleh disamakan dengan ketuanan,” katanya dalam satu kenyataan akhbar.

Menurut Mohd Asri, jika seseorang menganggap dirinya lebih mulia disebabkan faktor keturunan atau bangsanya semata-mata, atau orang lain lebih rendah dari dirinya kerana tidak berbangsa sepertinya, maka itu adalah iktikad yang salah dan menyanggahi ajaran Islam.

Bangsa terpilih

“Jika itu berlaku, ia boleh menyamai dakwaan Yahudi bahawa mereka 'bangsa terpilih' (chosen race). Kebanggaan yang seperti ini ditolak oleh Islam,” katanya.

Mohd Asri berkata istilah ketuanan Melayu adalah istilah yang kabur yang tidak mempunyai pentakrifan khusus.

Katanya, jika merujuk kepada perkataan 'ketuanan Melayu', ia adalah dari akar perkataan 'tuan' kepada ketuanan dan digabungkan dengan 'Melayu'. Ini, katanya membawa bermaksud orang Melayu berada dalam status 'tuan' atau dalam bahasa Arab disebut siyadah (supremacy).

“Jika merujuk kepada bahasa bererti orang Melayu sentiasa berada di atas, lebih tinggi dan mulia kedudukannya dibandingkan dengan orang bukan Melayu. Jika hendak ditakrifkan maka bererti kedudukan orang Melayu sebagai bangsa yang lebih tinggi dan mulia”, katanya.

Justeru, menurut beliau adalah pelik untuk mana-mana pihak cuba mempertahankan ungkapan yang kabur dan tidak tentu maksudnya ini.

Dipandang mulia

“Sesuatu bangsa jika mahu dipandang mulia, hendaklah membuktikan kemuliaan itu dalam realiti kehidupan mereka. Melayu, atau selain Melayu boleh menjadi mulia dengan usaha ke arah kemuliaan, bukan sekadar bergantung kepada keturunan atau atas nama bangsa semata.

Nota :

Hadis Nabi Ada Menyebut :

“Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuilah! Tiada kelebihan orang arab ke atas 'ajam (yang bukan arab), atau 'ajam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan (Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi, dinilai Hasan oleh al-Albani)”.

prinsip Islam dalam menilai manusia, bukan berdasarkan warna kulit dan keturunan, tetapi berasaskan nilai kebaikan yang ada pada seseorang insan.

UMNO/BN Wajib Di Tolak....Bukan Harus Lagi...!!


Kenaikan 4-dalam-1: NGO, orang ramai kesal-MK

Kenaikan harga barang kawalan seperti minyak, diesel, gas asli cecair (LPG) dan gula kesan daripada rasionalisasi subsidi mendapat bantahn meluas daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Penasihat Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA), Prof Datuk Hamdan Adnan menyifatkan kenaikan harga minyak RON95 adalah tidak wajar kerana minyak merupakan nadi kepada rakyat.

"Kalau gula naik, tidak apalah, tapi kalau harga minyak naik, rakyat di negara ini akan makin terdesak kerana minyak menjana pembangunan negara.

"Rakyat banyak menggunakan bahan tersebut dan pertimbangan mengenai kenaikan harga minyak adalah perlu," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata kerajaan sewajarnya mewujudkan satu mekanisme dalam mengawal harga minyak supaya golongan sasaran saja yang menikmati subsidi berkenaan.

Nota :

Setiap kali harga barang naik...maka timbullah penyesalan...
Tiba PRU..UMNO/BN juga jadi pilihan...
Kita jangan jadi bangang...jangan jadi bengong...
Tidak ada maknanya menyesal selagi UMNO/BN jadi sandaran...
Tahun lepas pun lagu negaraku...
tahun ini pun lagu negaraku...
Tahun depan pun lagu negaraku...
Maka tak payahlah kita nak menyesal...
Jadilah tangan-tangan kita sebagai tangan yang membuat perubahan....
Perubahan kepada taraf hidup yang lebih baik...
IsnyaAllah...!!!

PRU 13 : Undilah Apa Saja Asal Bukan UMNO....!!


Perlembagaan Perak dipinda tanpa majoriti 2/3 - MK

Satu usul yang dibentangkan oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir bagi meminda perlembagaan negeri diluluskan oleh dewan undangan negeri itu tanpa mendapat sokongan majoriti dua pertiga.

Sebelum usul dibentangkan, Khalid Idham Lim Abdullah (PAS -Titi Serong) membantah perkara itu. Hujahnya, enakmen undang-undang negeri mesti dibentang sebelum pindaan perlembagaan.

Enakmen seumpama itu memerlukan beberapa kali bacaan sebelum dewan mengundi dan ia mesti mendapat kelulusan dua pertiga .

Selepas berperang mulut, Zambry (kanan) merujuk kepada penasihat undang-undang negeri, Ahmad Kamal Md Shahid dan beliau kemudiannya merujuk perlembagaan negeri dan bersetuju dengan menteri besar bahawa sekadar membentangkan usul dan mendapat majoriti mudah adalah memadai.

Berikutan itu, usul berkenaan diluluskan dengan majoriti mudah. Ia disokong oleh 28 ADUN BN dan empat ADUN Bebas yang berpaling tadah.

Semua 27 ADUN Pakatan Rakyat memilih untuk berkecuali dan tidak mengundi.

Selepas usul diluluskan, speaker, Datuk R Ganesan menagguhkan sidang dewan negeri Perak.

Usul khas itu timbul berikutan mesyuarat kali ke-147, Istana Perak yang diketuai oleh Sultan Raja Azlan Shah (kiri) pada 12 Ogos lalu. Banginda menitahkan Artikel 58 (1)(a) bahagian Kedua, Perlembagaan Negeri Perak dipinda.

Pindaan itu bagi membolehkan empat lagi Raja Bergelar dengan jawatan Raja Kecil Besar, Raja Kecil Sulong, Raja Kecil Tengah and Raja Kecil Bongsu dimasukkan dalam kerabat Istana.

Pada sidang akhbar selepas itu, Menteri Besar Perak yang disingkirkan, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin melahirkan rasa tidak puas hatinya mengenai cara perlembagaan dipinda.

Rakannya, Ngeh Koo Ham, ADUN Sitiawan dari DAP berhujah Artikel III (3) Perlembagaan Negeri Perak secara jelas mentakrifkan bahawa perlembagaan hanya boleh dipinda melalui enakmen dewan undangan negeri.

Ngeh, yang juga seorang peguam berkata Article III (4) Perlembagaan Negeri Perak memperuntukkan pindaan hanya boleh dibuat jika ia disokong tidak kurang daripada dua pertiga anggota dewan.

Nota :

Semuanya di lakukan ikut suka aku (ISA)...
Tak mustahil nanti banyak perkara yang UMNO akan pinda....
Pinda ikut selera UMNO tanpa perlu ada majoriti 2/3....
Inilah wajah sebenar Malaysia Negaraku...
Rakyat hendaklah berbuat sesuatu agar ianya Asal Bukan UMNO ( ABU)..!!!