Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير

Jun 30, 2011

BN Dah Mula Buat Onar....!!


PELEKAT PALSU BERSIH USAHA SABOTAJ HIMPUNAN 9 JULAI – keadilan daily

Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mengutuk sekeras-kerasnya tindakan pihak tertentu yang mencetak dan mengedarkan pelekat palsu dengan tujuan mensabotaj Perhimpunan Bersih 9 Julai ini.

Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub hari ini mendedahkan sebuah kilang di Johor Bahru yang mencetak pelekat palsu menggunakan logo Bersih tertera perkataan ‘Bersama Kita Tumbangkan Kerajaan Sekarang, BuktIkan Kita Mampu Seperti Libya’

“Semakan telah dibuat dan cetakan ini bukan daripada Bersih. Ini adalah usaha untuk menimbulkan suasana tegang.

“Kita telah dimaklumkan bahawa pelekat ini dicetak dengan banyak untuk diedar kepada orang ramai,” kata Salahuddin yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian.

Kenytaaan itu susulan dakwaan Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin hari ini bahawa pelekat berkenaan diletakkan pada puluhan kereta di Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli menjelaskan, tindakan terancang itu merupakan usaha ‘reverse psychology’ bertujuan menimbulkan kemarahan kepada Pakatan Rakyat.

“Sekarang ini merupakan kemuncak kemarahan rakyat Malaysia kepada Barisan Nasional. Percubaan ini bertujuan untuk mengalihkan kemarahan mereka kepada Pakatan Rakyat.

NOTA:

kita wajib waspada
BN yang semakin hilang sokongan
semakin kelihatan gila
jangan terperangkap dengan ajenda gerombolan

pada 9 julai ini kita berhimpun
dalam suasana santai
kita berkumpul dalam suasana aman
kita datang ke kuala lumpur bersama anak isteri dan keluarga
kita berkeleh dalam pusat kota

siapa yang bikin kacau
siapa yang cuba buat onar
siapa yang cuba membuat gaduh
sah dan saheh orang ini adalah ajen BN

perhatikan kelakuannya...
ambil gambarnya untuk dijadikan kenangan abadi
kah kah kah

BERSIH 2.0 : Aman Dan Tenteram Jika Polis Tak kacau....!!


PAS JAMIN BERSIH DEMO PALING AMAN - MK

PAS memberi jaminan, perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai nanti akan mencatat sejarah sebagai perhimpunan paling aman dalam secara Malaysia.

Bagaimanapun,menurut timbalan presiden PAS, perkara itu hanya boleh berlaku jika polis memberikan kerjasama dengan membantu mengawal keadaan dan perjalanan lalu lintas, seperti amalan di pelbagai negara lain.

"Perhimpunan ini akan menjadi pilihan raya paling aman. Tidak akan ada satu pasu bunga pun akan terbalik, tidak akan ada seketul bata pun akan terbalik.

"Melainkan dia (polis) lepas gas pemedih mata. Kalau lepas gas pemedih mata, kandang babi pun kita (lari) masuk," katanya yang disambut ketawa besar orang ramai.

Bersedia Untuk 9 Julai Nanti...!!



NOTA:

sila tonton klip video ini
sila fahami isi klip ini

jangan bawa sebuah bilik ke jalan raya
datang dengan ringan dan ceria

kita ingin ke pesta jalan raya
sebelum kita ke pilihanraya

Parlimen Di Landa Warna Kuning Hari Ini....!!




NOTA:

parlimen malaysia telah jadi kuning
kesemua ahli parlimen pakatan rakyat
telah memakai kuning
ada yang bertali leher kuning
ada yang baju kuning
ada yang berjaket kuning
ada yang berkain tudung kuning
ada yang berbaju kurung kuning
ada yang mengikat lengan dengan kain kuning

paling dan paling chic
ialah yb nizar
yb cool ini memakai baju kuning
bertulis bersih!

KARPAL SINGH

juga tidak kurang cool
ialah yb karpal singh
kereta soringnya di balut
dengan kain kuning!

Gerakan BERSIH terus berkembang
pagi ini di perlimen para YB PR telah menggunakan warna kuning dalam
pelbagai bentuk pakaian mereka

Fatwa Songsang Dah Mula Keluar...!!


HISHAM : HARAM PAKAI BAJU BERSIH, BOLEH DITANGKAP - MK

Hishammuddin Hussein hari ini berkata adalah satu kesalahan bagi mana-mana individu yang memakai baju yang berkaitan dengan aktiviti haram.

Justeru, tangkapan ke atas mereka yang memakai baju BERSIH 2.0 oleh polis adalah betul.

"Jika kemeja-T BERSIH berhubungkait dengan aktiviti haram, maka memakainya adalah juga haram,” katanya kepada wartawan.

Setakat ini, hampir 100 orang telah telah ditangkap kerna memakai baju kuning BERSIH manakala mereka yang menjual baju berkenaan turut ditahan untuk disoal-siasat.

Terbaru, pagi tadi, empat belas aktivis politik ditahan di Sungei Siput, Perak, ketika mengedarkan bendera Malaysia di sebuah pasar.

Jun 29, 2011

Hari-Hari Akhir Ketuanan Melayu...!!


BERSIH 2.0 : TANGKAPAN PRA KEJATUHAN UMNO BN – HD

Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan tangkapan aktivis Bersih adalah pra kejatuhan Umno BN.

“Sempat saya membaca berita-berita online tanah air di sini, semakin ramai penyokong Bersih 2.0 ditahan.

“Saya mengira kerajaan masih belum belajar dari kejatuhan kerajaan-kerajaan di Timur Tengah,” ujarnya melalui Twitter.

Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan menegaskan bahawa tangkapan dan kekerasan tidak akan menakutkan rakyat.

“Tangkapan-tangkapan ini hanyalah pra kejatuhan Umno Barisan Nasional,” katanya.
Beliau sebelum ini menyokong himpunan Bersih 2.0 yang akan diadakan pada 9 Julai ini.
Sehingga semalam, lebih 80 orang ditahan polis kerana memakai baju Bersih 2.0 mahupun mengedar risalah berkaitan.

Kita Memang Gila Kuasa Nak Rampas Kuasa Dari Orang Gila....!!


Polis serbu, geledah sekretariat BERSIH 2.0 - MK

Sekretariat BERSIH 2.0 di Seksyen 4, Petaling Jaya hari ini diserbu dan digeledah oleh polis.

Sepuluh anggota tiba kira-kira 15 minit lalu, kata Ahli Jawatankuasa Pemandu BERSIH, Maria Chin Abdullah yang juga mengetuai kumpulan NGO Empower.

Maria berkata pihaknya menerima pelbagai tekanan hebat daripada pihak berkuasa bagi membatalkan perhimpunan aman pada 9 Julai ini bagi menuntut pilihan raya adil dan bebas diadakan di negara ini.

Beliau yang ketika itu di bangunan Parlimen berkata dia dimaklumkan polis datang dengan lima kereta tanpa logo polis yang bercermin gelap dan mereka juga tidak memakai seragam. Sebuah trak besar polis tiba kemudiannya.

Sementara itu, menurut seorang petugas di pejabat BERSIH yang tidak mahu dikenali berkata, kumpulan polis itu tiba dengan membawa pemotong besi.

Tetapi mereka tidak menggunakannya apabila pekerja membenarkan mereka masuk.

Anggota polis didakwa tidak membawa sebarang waran dan kemudiannya terus menyelongkar fail dan menggeledah pejabat itu.

Tumpuan mereka adalah baju-T BERSIH yang kemudiannya dihitung jumlahnya sebelum dirampas oleh polis.

Adalah dipercayai serbuan dilancarkan dari IPD Selangor dan diketuai oleh seorang pegawai yang hanya dikenali sebagai ASP Rosli.

Polis juga mencatatkan butiran Mykad kakitangan Empower yang dijadikan sekretariat BERSIH 2.0.

Selain itu, butiran Mykad kira-kira 20 wartawan dan jurugambar yang berkumpul di luar pejabat itu juga dicatatkan selain diminta membekalkan nombor telefon masing-masing.

Pada sidang akhbarnya di lobi parlimen, Maria berkata beliau dimaklumkan bahawa polis kemudiannya merakamkan kenyataan daripada kakitangan BERSIH.

Beliau juga mencabar ketua polis negara bagi membuktikan bahawa mereka telah melakukan jenayah dan hentikan 'menakut-nakutkan' rakyat.

Menurut Maria sejak beberapa hari lalu hampir 100 orang telah ditahan kerana memakai kemeja T BERSIH dan mengedarkan risalah berhubung perhimpunan 9 Julai ini.

“Ini adalah hak asasi manusia, adalah hak kita untuk berhimpun secara aman dan kami telah berulang-kali tekankan bahawa ia adalah perhimpunan aman.Kita tidak akan timbulkan huru-hara seperti yang didakwa,” katanya.

Dalam serbuan tersebut, tujuh beg barang, lima kotak dan empat kain rentang dirampas.

Manakala tujuh petugas Empower (NGO yang bergabung dalam BERSIH) dibawa ke ibupejabat polis Petaling Jaya untuk soalsiasat.

UMNO Yang Makin "Desperate"...!!


PKR jangka darurat diguna halang himpunan BERSIH-MK

PKR Selangor menjangka kerajaan mungkin menguatkuasakan undang-undang darurat bagi menghalang perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai.

Ketua penerangannya, Shuhaimi Shafiei berkata PKR Selangor menjangkakan demikian memandangkan tindakan yang ditunjukkan pihak berkuasa kini "ke arah itu."

"Darurat mungkin diisytiharkan, kita tidak tahu. Kita jangka mungkin sampai ke peringkat itu sebab pakai baju kuning pun tak boleh.

"Untuk padamkan kebangkitan rakyat ini, kita jangka mereka akan guna apa saja termasuk perintah darurat dan guna kuasa (mengikut undang-undang) ISA," katanya dalam satu sidang media hari ini.

Tambahnya, keadaan itu juga diramal berlaku berdasarkan tindakan polis yang giat menahan pemimpin parti berkenaan.

Naik tren ke Kuala Lumpur

Katanya lagi PKR juga telah menyediakan pelan darurat bagi menghadapi tindakan berkenaan, namun parti berkenaan buat masa ini tetap dengan rancangan asalnya untuk mengerahkan anggotanya.

Tambahnya, PKR Selangor telah menyediakan pelan laluan kepada 70,000 penyokongnya di sekitar Selangor dan Lembah Kelang untuk membolehkan mereka menyertai perhimpunan berkenaan.

Anggota berkenaan telah diarahkan supaya hadir dalam perhimpunan berkenaan, kata Shuhaimi lagi.

Kumpulan penyokong berkenaan akan dibahagikan mengikut lima zon laluan bagi membolehkan mereka menggunakan perkhidmatan tren ke Kuala Lumpur.

Tambahnya, PKR Selangor juga menyediakan tempat tinggal untuk membolehkan penyokong berkenaan bermalam di Kuala Lumpur.

Bantuan guaman

"Kita sediakan rumah untuk dikongsi, untuk keperluan asas mandi, bilik air dan untuk tidur sedikit. Senarai tempat tinggal ini akan disiarkan di lamanweb PKR Selangor," katanya lagi yang menggalakkan penyokong berkenaan supaya hadir dua hari lebih awal.

Ketika ditanya, Shuhaimi berkata penyokong berkenaan juga akan mendapat bantuan guaman daripada sekurang-kurangnya 350 orang peguam yang berdaftar dengan PAS Selangor sekiranya ditahan pihak berkuasa.

"PAS Selangor akan bantu dengan nasihat guaman kalau berlaku tangkapan dan kita juga akan sediakan nombor telefon peguam kalau berlaku tangkapan sebelum atau semasa perhimpunan.

"Kalau tak cukup lagi, rata-rata pemimpin (PKR) juga terdiri daripada peguam," katanya yang menambah, nombor telefon berkenaan juga akan disiarkan di laman PKR negeri.

Dalam pada itu, ADUN Sri Muda itu turut mempertikai tindakan "berat sebelah" polis menahan individu yang hanya memakai kemeja-T dengan slogan BERSIH.

Shuhaimi juga mendakwa, polis bagaimanapun tidak menyiasat tindakan pihak tertentu yang mengedar cakera video lucah di program Jelajah Selangor Tawan Malaysia anjuran PKR.

"Saya buat laporan polis tapi tidak disiasat, tapi pemimpin yang menyeru supaya pergi ke perhimpunan BERSIH disiasat," katanya lagi, katanya yang menganggap tindakan polis itu sebagai pencabulan ke atas kebebasan bersuara.

BERSIH 2.0 : Utusan Bikin Fitnah Lagi....!!


"SATU lagi tuduhan baru terhadap BERSIH setelah semuanya tidak berjalan. Seperti biasa akhbar yang menjadi Utusan dan lidah syaitan punya kerja. Kali ini dituduhnya Pertubuhan Kristian salurkan dana untuk BERSIH. Baca di sini.

"Biskop Katolik Dr Paul Tan Chee Ing hari ini mengecam apa yang dilabelnya sebagai tindakan “Hentam Kristian” berikutan laporan di Utusan Malaysia yang mendakwa dana bagi perhimpunan BERSIH 2.0 dibiayai oleh pertubuhan Kristian. Beliau yang juga presiden Catholic Bishops Conference of Malaysia berkata akhbar milik Umno itu seolah-olah mempunyai lesen bagi menerbitkan dakwaan liar serta tanpa bukti bagi mengeruhkan hubungan masyarakat Kristian dan Islam di negara ini." (Malaysiakini)

Ertinya, modal mereka kering kontang untuk menggagalkan Perhimpunan aman oleh BERSIH. Berbagai cara telah digunakan termasuk cara malam tadi di mana ada ugutan mahu mahu membakar Ibu Pejabat PKR di Tropicana. Ramai yang telah ditahan kerana memakai baju kuning BERSIH termasuk yang baca puisi berkaitan BERSIH.

Mereka sanggup mainkan sentimen kaumn dan agama demik mempertahan sang Penguasa. Pihak yang kita bantah, SPR terus membisu dan menjadi penonton `pergelutan' di antara kebenaran dan kebathilan ini, sedangkan mereka lah punca semua ini. Tidakkah mereka merasa berdosa? Tidak mungkin, ini adalah kerana mereka mempunyai jiwa yang terlalu kecil dan kehidupan mereka tidak ubah seperti robot.

Tidak masuk akal langsung perhimpunan BERSIH ini dibiayai. Rata-rata yang akan hadir nanti mereka semua gunakan wang poket sendiri. Mereka beli baju BERSIH bukan diberi percuma seperti baju 1 Malaysia atau `Patriot'. Justeru itu, akhbar Utusan lidah syaitan ini sudah sampai masanya untuk dikuburkan. Selagi ada akhbar pencacai yang pernah menghina hukum Allah ini, negara tidak akan aman

Pi Mai Pi Mai..Tang Tu....!!


VIDEO SEKS: JOHARI ABDUL MINTA RM1 JUTA

KUALA LUMPUR, 28 Jun — Satu klip video baru muncul di Internet hari ini — menyerang kredibiliti Datuk Johari Abdul — dengan mendakwa wakil rakyat itu meminta “ganjaran” RM1 juta daripada trio Datuk T, beberapa hari selepas beliau mempertahankan Anwar Ibrahim bukan si pelaku dalam rakaman video seks didedahkan Mac lalu.

Nota :

Mana satu yang betul ni...??
Dulu kata dato' Johari mintak 7 juta...
Tapi Sekarang jadi 1 juta pulak..
Dulu kata video seks tu di rakam di Thailand..
Tiba-tiba kata kat Spa di KL...
mana satu ni...
Do Pi mai pi mai..tapi tang tu gak...
Kah..kah...kah...!!

Memang Patut Rakyat Marah...!!



SEWA RUMAH PM, TPM RM18,000 SEHARI – HD

KUALA LUMPUR, 28 Jun: Jika dibahagikan, secara mudahnya kos sewa bagi kediaman rasmi perdana menteri dan timbalannya lebih RM18,000 untuk sehari.

Kos baik pulih pula mencecah RM60,000 sebulan, bil elektrik RM5,704 sehari dan bil air RM1,092 sehari.

"Dari satu sudut, rakyat disuruh berjimat, agensi kerajaan disuruh berjimat, tiba-tiba untuk dua pemimpin negara ini, wang rakyat diguna sebanyak itu", kata Siti Zailah Mohd Yusof (PAS-Rantau Panjang) pada sidang media di Parlimen hari ini.

Turut serta pada sidang media itu, Dr Siti Mariah Mahmood (PAS-Kota Raja) dan Anthony Loke (DAP-Rasah).

Beliau yang juga Ketua Dewan Muslimat PAS sebelum ini menanyakan kepada kerajaan berhubung jumlah pembiayaan kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri setiap tahun bermula tahun 2006 hingga 2010.

Dalam jawapan bertulis semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz menjelaskan kerajaan membelanjakan RM48,789,115.03 setahun untuk membiayai kos kediaman rasmi kedua-dua pemimpin negara itu.

NOTA:

soalan nya kenapa rumah kediaman resmi kena sewa?

ini rakyat tak faham
bukankah ini ibu negara malaysia
bukankah ini rumah resmi kerajaan
kenapa kena sewa?

bukan kah duit petronas yang mendirikan putrajaya?

betul memang tepat duit petronas telah digunakan
tapi hanya digunakan untuk mendirikan ibu negara kita ini
syarikat swasta ambil duit petronas
kemudian dirikan bangunan
kemudian sewa kan kepada kerajaan...

inilah penipuan namanya
tetapi orang ramai tidak sedar tentang ini
kah...kah...kah...

Jun 28, 2011

Apa Ada Pada UMNO...??


Oleh : Aspan Alias

Saya sudah kurang keyakinan yang Umno akan kembali seperti sediakala. Di dalam isu Bersih dan rally nya, saya bertambah kurang yakin yang Umno mampu untuk menahan kemaraan bangkangan dari rakyat ramai.

Umno hanya mampu untuk berkumpul sesama penyokongnya dan berucap berapi-api dikalangan mereka sendiri. Retorik dan ucapan berapi-api oleh Najib, Muhyiddin, Ahmad Zahid dan lebih-lebih lagi dari Hishammuddin hanya memberikan keyakinan kepada penyokong-penyokong yang sedia ada sahaja.

Orang ramai menerima teguran dan ucapan pemimpin kita ibarat angin lalu sahaja….masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Dalam isu Bersih yang dipersoalkan secara keterlaluan oleh pihak yang berkuasa bukan sahaja tidak dapat menambah keyakinan rakyat tetapi yang jelas pihak yng duduk di atas pagar lebih mirip dan cenderung untuk memberikan sokongan kepada Bersih.

Menyokong perjuangan Bersih bukan salah dari segi undang-undang dan moral serta politiknya. Bersih adalah badan NGO yang memperjuangkan pengendalian pilihanraya dengan bersih dan adil dan Bersih tidak mewakili mana-mana parti politik. Bersih juga meminta Umno menyokong mereka untuk mempastikan pelaksanaan pilihanraya itu berjalan dengan baik dan Umno juga akan mendapat kebaikan jika pilihanraya berjalan secara adil.

Tetapi oleh kerana parti-parti pembangkang selama ini menjadi mangsa permainan kotor di dalam pilihanraya maka mereka tentulah secara natural menyokong tindakan Bersih atau mana-mana pertubuhan yang mahu berjuang untuk keadilan dan kesaksamaan di dalam mana-mana pilihanraya.

Untuk bersuara bukan hanya hak kita orang Umno, tetapi juga hak kepada semua rakyat tanpa mengira kaum dan keturunan serta agama. Media masa perdana yang hampir dengan rakyat bukan hanya untuk kita dari Umno untuk menggunakan salurannya tetapi juga untuk pemimpin-pemimpin dan ahli pembangkang yang bersama-sama membayar cukai kepada kerajaan.

Kenapa cukai mesti dibayar oleh semua termasuk parti-parti pembangkang tetapi kemudahan yang dihasilkan dari cukai rakyat ini tidak boleh digunakan oleh pihak lain dari parti yang memerintah? Inilah salah satu dari kemahuan dan perjuangan Bersih dan perjuangan Bersih ini bukannya perjuangan yang baru bagi negara-negara maju. Kenapa kita bercita-cita untuk menjadi negara maju tetapi kita tidak mahu menerima “attribute” negara maju?

Bagi saya Bersih sedang melakukan satu transformasi yang asas untuk sebuah negara yang mengaku sebagai negara yang demokratik. Kalau saya diturunkan sebagai calun BN (walaupun mustahil) saya mahukan rakyat menyokong saya secara “legitimate” dan memenanginya secara “legitimate” juga.

Saya tidak rela untuk memenangi pilihanraya secara kotor sebab naluri saya akan merasa sengsara kerana saya memenangi pilihanraya secara tidak sihat. Saya sendiri tahu yang kemenangan saya itu bukan oleh kerana sokongan natural pengundi tetapi oleh permainan politik yang tidak betul mengikut tata-cara demokrasi salah yang kita amalkan.

Inilah sebenarnya masalah yang kita hadapi sekarang ini. Ramai di antara pemimpin kita tahu yang mereka berada di tempat mereka secara “illegitimate”. Jika mereka sekarang merasakan yang mereka berada di atas itu secara “legitimate” tidak mungkin mereka merasakan ketakutan dan mempunyai jiwa yang fakir. Apa sahaja yang pihak lain lakukan kita akan menuduh mereka dipergunakan oleh pihak pembangkang.

Apabila kita dalam Umno mempunyai sikap dan perangai ini kesabaran rakyat tidak akan kekal. Sebagaimana yang saya katakan di dalam posting yang lepas perasaan manusia, lebih-lebih lagi manusia yang berfikir kita tidak boleh menambat perasaan mereka seperti kita menambat kerbau di sawah.

Sedangkan haiwan seperti kerbau pun ada kalanya mereka tidak mahu mengikut kehendak kita masakan manusia yang mempunyai akal fikiran boleh ditambat dan di tambangkan (diikat) dimana-mana yang kita suka?

Oleh itu di dalam isu Bersih dan rally nya sekarang ini jelas kita nampak yang rakyat sudah ramai yang mengalihkan sokongan kepada pihak lain secara senyap-senyap. Mereka mengambil sikap berdiam diri seperti yang kita kehendaki, tetapi mereka tetap mempunyai pendirian sendiri… iaitu memilih pihak yang mempunyai sifat “confident” dan mendekati rakyat sentiasa.

Mendekati rakyat bukannya dengan melakukan “walkabout” di mana-mana tetapi mereka mahukan dasar dan sikap adil itu yang mendekati mereka. Perjuangan Umno bukan untuk melakukan “walkabout” tetapi perjuangan di mana dasarnya yang sentiasa “walkabout” dengan mereka.

Malahan ada yang berkata menyertai “walkabout” pemimpin kita hanya membazir masa mereka dan hanya menghabiskan karipap (semasa refreshment) sahaja. Habis sahaja “walkabout” keadaan kembali seperti sediakala.

Dulu semasa Dr Mahathir pemimpin mendekati rakyat dengan Semarak nya. Sekarang dengan Juara Rakyatnya. Semuanya tidak membuahkan apa-apa. Rakyat tetap tidak berpuas hati kerana mereka mahukan keadilan dan perlaksanaan demokrasi yang baik.

Yang terbaru pula ialah “walkabout” pemimpin-pemimpin. Jika Semarak dan Juara Rakyat tidak membawa hasil apa-apa “walkabout” juga pastinya akan menghasilkan perkara yang sama. Yang rakyat dapat hanyalah bersalaman dengan pemimpin. Itu sahaja dan masih tiada apa-apa hasilnya.

Rakyat memerhati dengan dekat apa yang pemimpin lakukan. Dalam isu Bersih ini pemimpin-pemimpin kita hanya berjaya menyakinkan rakyat yang mereka dalam ketakutan. Dari psikologinya jika pemimpin menunjukan ketakutan rakyat akan hilang keyakinan.

Itu adalah “consequence” yang natural dan semula jadi. Perhimpunan Bersih pada 2007 dahulu telah terbukti membantu PR memenangi banyak kerusi dan menyebabkan BN tersungkur di lima buah negeri tidak termasuk Wilayah Persekutuan.

Sekarang ini dengan kempen yang bertalu-talu membidas pembangkang melalui media perdana membuatkan orang ramai sudah mempunyai persepsi negatif terhadap media perdana sebagai alat propaganda pihak kita untuk mendapatkan sokongan ramai. Yang akan menerima nasib buruknya ialah pihak kita sendiri. Apa sahaja yang dikatakan oleh media perdana tidak akan membantu kita lagi kerana anggapan orang ramai ianya semata-mata tindakan politik.

Jika kita mengatakan tindakan Bersih sebagai “politically motivated” pihak lawan juga akan menuduh kita yang media perdana yang melakukan pukulan terbuka terhadap pihak lawan itu juga bermotifkan politik. Contohnya media perdana membawa isu seorang dua rakyat yang miskin di Kedah dan menuduh kerajaan PAS Kedah tidak melakukan sesuatu untuk meringankan kesusahan yang dihadap oleh simiskin itu.

Persoalan ramai sekarang adakah mereka ini miskin sejak PAS memerintah? Bukankah orang yang dikatakan miskin memang miskin sejak puluhan tahun dahulu dan semasa BN memerintah negeri itu. Kedah juga dikatakan miskin dibawah pemerintahan PAS tetapi negeri itu memang pun sebuah negeri yang miskin sejak BN memerintah berdekad-dekad yang lalu.

Pendeknya kitalah yang paling lazim berbuat sesuatu dengan bermotifkan politik. Apabila pihak lain hendak melakukan sesuatu yang disambut ramai pemimpin kita pula yang bertalu-talu menuduh perlakuan pihak lain itu yang bermotifkan politik. Oleh kerana motif itu menjadi lazim kepada kita, maka apa jua yang dilakukan oleh pihak lain itu sama seperti motif yang kita lakukan.

Kita tidak boleh menuduh pihak lain mencuri semata-mata pihak kita selalu mencuri. Kita juga tidak boleh menuduh orang lain berbohong semata-mata kita selalu berbohong. Kita tidak wajar menganggap orang lain rasuah semata-mata rasuah itu sudah menjadi budaya kepada cara hidup kita.

Saya dikritik dengan hebat oleh setengah pihak sambil menuduh yang saya menggalakan orang ramai menyertai Bersih. Apa yang saya lakukan tidak lebih dari tujuan mengelakan rakyat dari memusuhi pihak kita terutamanya di luar-luar bandar di mana kita masih berkubu. Pihak kita telah memberikan “estimate” yang begitu rendah terhadap mereka yang menentang kita dari isu Bersih ini.

Kita (Kerajaan BN) hanya disokong oleh penyokong fanatik semata-mata tetapi pihak pembangkang telah berjaya menjinakan pemikiran mereka yang di atas pagar yang kebanyakannya adalah dari mereka yang masih muda dan akan mengundi buat kali pertama.

Pemimpin kita masih terlekat kepada keyakinan yang kita boleh melakukan apa-apa yang berbentuk membendung kegiatan fisikal mereka tetapi tidak berusaha sepenuhnya untuk membendung pemikiran mereka untuk memihak atau mengekalkan sokongan mereka terhadap kita.

Kita masih sombong dan masih cenderung untuk menggunakan otot kita yang tidak seberapa kuat lagi itu untuk memaksa rakyat berfikir secara kita. Bagi saya saya hanya melakukan apa yang baik untuk pihak kita. pandangan saya tidak semestinya betul tetapi yang penting bagi saya, ialah untuk membuktikan kepada yang mengkritik saya dengan kuat itu supaya bersedia untuk melihat apa yang saya telah ini… kita akan menghadapi jalan sukar di hadapan.

Kalau dahulu kita boleh mengawal rakyat seperti mengawal lembu sekandang, zaman itu sudah berlalu. Yang penting kita wajar memulakan usaha untuk mengawal pandangan dan pemikiran rakyat dengan memperkayakan jiwa pemimpin dan mengelak dari memaparkan jiwa yang terlalu fakir untuk mentadbir rakyat yang kian berkembang pemikiran mereka.

Pergerakan mereka mungkin boleh dilokap, tetapi apa yang ada di dalam naluri mereka tidak mungkin mampu di lokap oleh Hishammuddin atau sesiapa."

Bukti UMNO Makin Terdesak Dengan Himpunan BERSIH 2,0....!!


Pemuda Umno ancam bakar ibu pejabat PKR-MK

Sekumpulan Pemuda Umno malam tadi berkumpul di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya dan mengugut membakar bangunan seteru politik mereka itu.

Dalam demonstrasi yang diadakan dalam keadaan hingar bingar, kira-kira 300 orang menurut anggaran PKR datang dengan bermotosikal dan menuntut PKR agar menarik balik sokongan mereka ke atas perhimpunan BERSIH 2.0 yang dijadualkan pada 9 Julai.

Setiausha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail yang bekejar ke ibu pejabat parti setelah dimaklumkan oleh ahli-ahli parti berkata beliau tiba pada jam 11 malam semalam dan memantau dari jarak jauh.

"Macam mana saya tahu mereka ahli Umno? Pertama, mereka bawa bendera Umno dan mereka memakai baju T mejah yang tertulis Patriot,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

“Saya juga nampak mereka (exco Pemuda Umno Lukman Adam dan bekas Wira PERKASA Arman Azha Abu Hanifah) mengetuai kumpulan itu,” katanya.Katanya, beberapa ahli PKR juga sempat merakamkan ucapan berap-api Lukman yang berbaur hasutan.

"Sudah tentu, dia ada kata yang dia mahu bakar ibu pejbat kami. Dia boleh nafikan semua itu tetapi kami ada rakamannya,” kata Saifuddin.

Timbalan Ketua Penerangan AMK Rozan Azen Mat Rasip yang juga berada di lokasi ketika kejadian itu berkata Lukman secara terangan mengugut untuk membakar ibu pejabat PKR jika parti itu terus menyertai perhimpunan pada 9 Julai ini.

"Dia juga mengugut (Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim) dan (Pengerusi Jawatankuasa Pemandu BERSIH 2.0 Datuk) S Ambiga tentang perhimpunan itu," katanya sambil menambah kira-kira 50 ahli AMK memantau kejadian malam semalam itu.

Katanya, berdasarkan maklumat tang diperolehi dari blog pro-Umno, kumpulan Pemuda Umno itu berkumpul di dua lokasi. Pertama di sebuah stesen minyak di Shah Alam dan kedua di tol Batu Tiga, Lebuhraya Persekutuan sebelum menunju ke ibu pejabat PKR.

Rozan membuat laporan polis pada kira-kira jam 11.40 malam selepas kumpulan berkenaan bersurai.

Katanya, beliau juga menyaksikan kira-kira 20 anggota polis yang lengkap bersenjata dalam keadaan bersiap sedia tetapi mereka tidak melakukan sebarang tangkapan.

"Sebab itu kita juga tertanya-tanya,” katanya sambil meminta polis menyiasat kes itu.

Sementara itu, usaha Malaysiakini bagi menghubungi Lukman dan Arman masih belum berjaya.

Rakyat Ikat Perut, PM Hidup Mewah...!!


Sewa Rumah PM,TPM RM 18,000.00 Sehari - HD

KUALA LUMPUR, 28 Jun: Jika dibahagikan, secara mudahnya kos sewa bagi kediaman rasmi perdana menteri dan timbalannya lebih RM18,000 untuk sehari.

Kos baik pulih pula mencecah RM60,000 sebulan, bil elektrik RM5,704 sehari dan bil air RM1,092 sehari.

"Dari satu sudut, rakyat disuruh berjimat, agensi kerajaan disuruh berjimat, tiba-tiba untuk dua pemimpin negara ini, wang rakyat diguna sebanyak itu", kata Siti Zailah Mohd Yusof (PAS-Rantau Panjang) pada sidang media di Parlimen hari ini.

Turut serta pada sidang media itu, Dr Siti Mariah Mahmood (PAS-Kota Raja) dan Anthony Loke (DAP-Rasah).

Beliau yang juga Ketua Dewan Muslimat PAS sebelum ini menanyakan kepada kerajaan berhubung jumlah pembiayaan kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri setiap tahun bermula tahun 2006 hingga 2010.

Dalam jawapan bertulis semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz menjelaskan kerajaan membelanjakan RM48,789,115.03 setahun untuk membiayai kos kediaman rasmi kedua-dua pemimpin negara itu.

Dalam perincian jawapan yang diberikan itu, Nazri menjelaskan kos sewa untuk dua kediaman rasmi itu adalah berjumlah RM32,972,115.55, kos baik pulih RM3,581,744.78, bil elektrik RM10,267,868.15 dan bil air RM1,967,386.55 untuk satu tahun.

Untuk rekod, kedua-dua rumah kediaman rasmi itu adalah disewa oleh kerajaan daripada Perbadanan Putrajaya.

"Rumah bernilai berjuta-juta, kita tak tahu apa yang dibaik pulih setiap bulan," katanya lagi sambil mendakwa ia satu pemborosan melampau.

Tak rasa kesusahan rakyat

Anthony Loke dalam pada itu berkata, tidak hairanlah jika pemimpin negara ini memotong subsidi rakyat dengan menaikkan harga barangan seperti gula dan petrol.

Ia kerana, pemimpin negara tidak pernah merasai kesusahan rakyat kerana tenggelam dalam kehidupan mewah dan boros mereka.

"Saya tinggal dengan ibu bapa saya di rumah, maksimum bil elektrik saya RM150 sebulan. Bil setahun elektrik rumah rasmi PM dan TPM boleh bayar boleh bayar untuk 100 tahun bil elektrik saya.

"Kalau bil air, di Selangor subsidi 20 meter padu iaitu RM11, cukup untuk dua orang guna satu bulan.

"Kalau RM32,789 sebulan di kediaman rasmi PM dan TPM, bermakna ia diguna lebih kurang 5961 orang.

"Ini satu angka yang memeranjatkan," katanya.

Jangan Bertindak Sehingga Rakyat Naik Benci Pada UMNO....!!


PAS kesal dengan beberapa insiden uang bertentangan dengan hak asasi manusia dan bertentangan dengan nilai undang-undang. Tindakan menangkap mereka yang memakai baju bersih atau menjual baju bersih adalah nyata bertentangan dengan peraturan dan undang-undang. Atas alasan apa mereka ditangkap dan peruntukan mana yang digunakan.

PAS Kesal tindakan ini akan menyebabkan rakyat yang asalnya tidak puas hati dengan SPR. Akan bertukar kepada polis. Rakyat bukan menentang Polis, mereka berhimpun untuk membaiki sistem pilihanraya. Tindakan UMNO / BN yang menghalang himpunan dan bantahan rakyat jelas membuktikan bahawa mereka sanggup bersekonggkol dengan sistem yang punah demi servaival kuasa mereka.

Sehubungan itu pihak polis diharap agar melaksanakan tugas dengan adil dan saksama kepada semua rakyat. Ujud kekhuatiran umum kerana difahamkan ada tiga kumpulan yang akan menyertai himpunan ini. Persoalan untuk apa mereka berhimpun ?. Namun dalam sistem demokrasi itu hak mereka. Tetapi pihak polis mestilah mengelak pertembungan sebagaimana yang mereka lakukan di hari penamaan calon. Kalau polis gagal mewujudkan buffer zone. Maka rakyat akan menganggap polis gagal menjalankan tugas sebenar. Menjamin keselamatan rakyat.

Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat
..

Cemerlang...Gemilang...Temberang....!!!


SUBSIDI RM74 BILION : KERAJAAN TIPU RAKYAT, KATA PAKAR – MK

Kerajaan Persekutuan pimpinan BN telah “memperdayakan” rakyat apabila Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan (PEMANDU) menyatakan bahawa kerajaan menanggung bil subsidi berjumlah RM74 bilion pada 2010, kata seorang pakar ekonomi hari ini.

Bercakpa pada dialog belanjawan Selangor 2012 di Subang Jaya, profesor pelawat Universiti Nottingham, Subramaniam Pillay berkata 54 peratus daripada bil itu adalah untuk pendidikan dan kesihatan yang sebenarnya adalah tanggungjawab kerajaan.

"Semua kerajaan di dunia beri subsidi untuk barangan berlainan untuk golongan rakyat yang berbeza. Tetapi bagi pendidikan dan kesihatan, yang dinamakan oleh pakar ekonomi sebaragai 'public goods' dan ini adalah tanggungjawab kerajaan,” kata Subramaniam yang bersara daripada jawatan Ketua Sekolah Perniagaan Universiti Nottingham tahun lalu.

"Semua negara maju di seluruh dunia beri subsidi dalam jumlah yang besar untuk kesihatan, kecuali di Amerika Syarikat tetapi (Presiden Barack) Obama baru-baru ini membentangkan Rang Undang-undang Kesihatan.”

Jika dua barangan itu dikeluarkan, bil subsidi hanya berjumlah RM31.1 bilion dan daripada jumlah berkenaan, subsidi makanan yang secara langsung sampai kepada rakyat hanya bernilai RM3 bilion atau lebih kurang 2 peratus daripada bajet kerajaan persekutuan.

Katanya, sebahagian besar subsidi RM23.7 bilion untuk bahan api dan tenaga yang dibayar pada 2010 disalurkan kepada subsidi gas yang kemudiannya diberikan kepada pengeluar tenaga bebas.

"Bagi infrastruktur, semua subsidi disalurkan kepada (konsensi lebuhraya) bukan kerana mereka memerlukannya tetapi kerana mereka menandatangani perjanjian (dengan kerajaan) yang bodoh. Ini bukan subsidi untuk rakyat,” katanya.

Perangkaan RM74 bilion yang dikeluarkan oleh PEMANDU seringkali digunakan oleh BN sebagai alsan bahawa pengurangan subsisidi petrol, gas asli, diesel dan barangan makanan yang lain adalah berpatutan kerana kerajaan menanggung bebanan yang berat.

Nota:

tanya sikit kat mak cik felda..
kalau beras tak ada ada
boleh rebus ketuanan melayu atau tidak..?

kalau duit anak nak sekolah tak ada
boleh jual ketuanan melayu atau tidak..?

orang melayu ini
pagi pagi ditipu majikan
tengah hari di tipu utusan
petang petang ditipu barisan
malam malam ditipu gerombolan
kah..kah...kah...

Jangan Lupa Esok..Program Dengan Abang Mat...!!


NOTA:

semua dijemput malam esok
datang untuk bermunajat

kemudian turut bersama
dengan ceramah mat sabu

Takkan Orang Muda Pun Selalu Nak Kena Tipu...??


LEBIH RAMAI ORANG MUDA DIBERI TEMPAT DALAM PIMPINAN KERAJAAN - UM

Najib Razak berkata, lebih ramai muka baru dalam kalangan orang muda akan diberi tempat dalam pimpinan kerajaan jika Barisan Nasional (BN) terus mendapat mandat pada pilihan raya umum nanti.

Menurut Najib, kerajaan pimpinannya ketika ini sangat memerlukan suara orang muda untuk terus bersama-sama dengan kerajaan.

"Saya percaya akan ada lebih banyak pengiktirafan untuk orang muda bila tiba masanya. Saya tak boleh buat perubahan besar tetapi apabila diberikan mandat, kita akan cuba melakukan perubahan.

"Kita perlu gabungan muka baru dan lama dalam kerajaan,'' katanya

Nota :

kah...Kah...Kah....
Semua ini bohong belake...
Apa sudah jadi dengan KJ..
KJ Ketua Pemuda UMNO pun tak di ambil sebagai menteri kabinet....
Cukuplah orang muda kena tipu...
Kah..Kah...Kah....

Awas...Jangan Mudah Terpedaya...!!


TIADA MANIPULASI UNDI POS : NAZRI AZIZ – BH

Dakwaan pihak pembangkang bahawa wujudnya manipulasi dalam proses undian pos adalah tidak benar sama sekali, terutamanya berdasarkan keputusan pilihan raya umum 1999 dan 2008.

Mohamed Nazri Abdul Aziz, memberitahu persidang Dewan Rakyat hari ini bahawa pada pilihan raya umum 1999 dan 2008, kebanyakkan undi pos memihak kepada pembangkang.

Beliau berkata demikian semasa menjawab soalan Dr Mujahid Yusof Rawa (PAS-Parit Buntar) yang ingin tahu mengenai statistik pengundi tentera yang bersara bertukar kepada pengundi awam.

Nazri berkata, seramai 3,894 anggota tentera yang bersara sudah memohon semula mendaftar sebagai pengundi awam sepanjang 2010.

Beliau juga berkata, anggota tentera perlu memohon mendaftar semula sebagai pengundi biasa selepas bersara dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada masa sama akan memotong nama mereka daripada daftar pemilih pengundi tidak hadir. - TIEWNAMA

Nota :

tak caya undi pos tipu?
sila baca di bawah ini


MENGAPA ISTERI TENTERA DALAM SENARAI UNDI POS – HD

Dr Mujahid Yusof Rawa (PAS-Parit Buntar) meminta kerajaan menjelaskan mengenai isteri tentera yang hilang kelayakan sebagai pengundi awam.

Sedangkan katanya, mengikut seksyen 2 (b), isteri tentera diberi pilihan untuk mengundi awam dan tidak semestinya mengundi pos.

"Tapi apa yang kita dapati daripada maklumat kajian kita, ada beberapa pihak khususnya isteri tentera hilang undi awam.

"Walaupun layak mengundi awam tapi nama mereka diletakkan dalam senarai undi pos," katanya sewaktu mengemukakan soalan tambahan pada sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Tuntutan BERSIH Tak Ada Yang Pelik....!!

SPR ANGGAP TUNTUTAN BERSIH PELIK - UM

PUTRAJAYA 27 Jun - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyifatkan lapan tuntutan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 2 sebagai 'pelik' dalam usaha mewujudkan sistem pilihan raya yang adil di negara ini.

Pengerusinya, Abd. Aziz Mohd. Yusof berkata, ini kerana empat daripadanya bukan dalam bidang kuasa SPR, satu melibatkan pindaan Perlembagaan Persekutuan manakala tiga lagi adalah antara usaha penambahbaikan yang sering dilakukan suruhanjaya itu.

''Bila saya baca dalam lapan tuntutan itu, ada sikit lain dan juga melibatkan kuasa kementerian lain. Saya juga menganggap perhimpunan pada 9 Julai ini tidak hanya kerana SPR sahaja," katanya.

Lapan tuntutan Bersih 2 meliputi antaranya desakan supaya membersihkan senarai pengundi, memperbaharui sistem undi pos, penggunaan dakwat kekal, tempoh berkempen minimum 21 hari, akses media yang adil dan telus dan memperkukuhkan institusi awam.
Ditanya mengenai penggunaan dakwat kekal, Abd. Aziz berkata, ia sukar untuk dilaksanakan kerana melibatkan pindaan Perlembagaan.
-----------------------------------------------
woit… KALAU ITU PELIK…. INI LAGI PELIK….

kah kah kah…. LIHAT BERITA INI LAGI PELIK….

Jun 27, 2011

Negarakuuu....Tanah Tumpahnya Darahkuuuu...!!


RM 49 Juta Biayai Rumah PM, TPM - HD

KUALA LUMPUR, 27 Jun: Kerajaan membelanjakan hampir RM49 juta setahun untuk membiayai kos kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri.

Lebih tepat, sejumlah RM48,789,115.03 dibelanjakan termasuk kos sewa, kos baik pulih, bil elektrik dan bil air.

Perkara itu dimaklumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz dalam jawapan bertulisnya terhadap soalan Siti Zailah Mohamad Yusof (PAS-Rantau Panjang).

Zailah dalam soalannya mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyatakan jumlah kos tahunan yang terpaksa ditanggung kerajaan bagi membiayai kedua-dua rumah pemimpin negara itu bermula tahun 2006 hingga 2010.

Dalam perincian jawapan yang diberikan itu, Nazri menjelaskan kos sewa untuk dua kediaman rasmi itu adalah berjumlah RM32,972,115.55, kos baik pulih RM3,581,744.78, bil elektrik RM10,267,868.15 dan bil air RM1,967,386.55 untuk satu tahun.

Mengulas jawapan kerajaan itu, Zailah ketika ditemui di Parlimen hari ini berkata, rakyat perlu menilai bagaimana kehidupan pemimpin mereka dalam keadaan rakyat disuruh berjimat.

"Kita boleh tengok, rakyat disuruh berjimat, tapi pemimpin negara belanja kos rumah sahaja hampir RM50 juta setahun," katanya.

1 Malaysia : Perdana Menteri Di Utamakan...Rakyat Di Pinggirkan....!!


Kos Lawatan Najib, Rosmah RM 17 Juta - HD

KUALA LUMPUR, 27 Jun: Perbelanjaan lawatan rasmi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dari 2008 hingga 2011 berjumlah RM17,118,650.58.

Perkara itu dimaklumkan kerajaan dalam jawapan bertulis terhadap soalan Tian Chua (PKR-Batu).

Tian Chua dalam soalannya menanyakan Perdana Menteri berapakah jumlah perbelanjaan lawatan rasmi Perdana Menteri dan isteri serta Timbalan Perdana Menteri dan isteri mengikut tarikh, lokasi dan tujuan dari tahun 2008 hingga 2011.

Beliau juga mahu Dewan Rakyat diberitahu berapakah jumlah perbelanjaan mengurus kepada isteri perdana menteri bagi tempoh sama.

Dalam jawapannya, Najib dan Rosmah membelanjakan RM1,739,332.85 pada tahun 2008, RM4,811,837.48 (2009), RM5,140,307.99 (2010) dan RM5,427,172.26 untuk tempoh sehingga Jun 2011.

Tiada perbelanjaan khusus untuk isteri PM.

Bagi peruntukan khas kepada Rosmah pula, Jabatan Perdana Menteri tidak menyediakan peruntukan khas bagi perbelanjaan mengurus.

Perbelanjaan hanya diberi terhadap perkara yang melibatkan Pejabat Perdana Menteri sahaja.

Dalam pada itu, bagi lawatan rasmi Tan Sri Muhyiddin Yasin dan isteri pula, kerajaan telah membelanjakan RM8,020,328.07 untuk tempoh sama.

Sebelum ini, Pakatan Rakyat mempersoal belanja yang ditanggung kerajaan terhadap lawatan Rosmah ke Turki atas kapasitinya sebagai First Lady Of Malaysia (Flom).

Ia termasuk lawatan Rosmah ke Turki selama tiga hari dengan ditemani isteri Timbalan Perdana Menteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman dan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Bagaimanapun pada 14 Mac lalu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz memaklumkan bahawa tiada peruntukan khusus oleh kerajaan kepada aktiviti First Lady.

Sebelum ini juga, Dewan Rakyat turut dimaklumkan kos keseluruhan lawatan rasmi isteri Rosmah ke Arab Saudi, Oman dan Bangladesh ditanggung kerajaan berjumlah RM134,317.76.

Malah, Rosmah didakwa turut berbelanja hampir RM140,000 bagi penginapan hotel mewah, Atlantis di Dubai hanya untuk satu malam.

Warna Kuning Akan Di Haramkan Di Malaysia....!!!


DI HALAU KELUAR MASJID KERANA PAKAI BAJU KUNING – harakah daily

Dewan Pemuda PAS kawasan Sepangar berasa kesal dengan sikap angkuh salah seorang ahli jawatankuasa Masjid Bandaraya, Likas, yang menghalau seorang pemuda daripada menunaikan solat di masjid itu semata-mata kerana memakai baju Bersih.

Blog Pemuda PAS Sepanggar melaporkan kejadian yang berlaku di masjid tersebut kelmarin dapat dilihat oleh seluruh ahli kariah yang turut sama bersolat di masjid tersebut.

Pemuda yang tidak mahu namanya dikenali itu, sememangnya sering bersolat di masjid tersebut telah dihalau keluar dari masjid ketika selesai bersolat Maghrib.

Selain menghalau pemuda tersebut, AJK masjid tersebut telah mengeluarkan kata-kata kesat dengan menuduh pemuda tersebut sebagai munafik.

Tidak cukup dengan kata-kata kesat, beliau turut menolak pemuda tersebut dengan kasar.

Apa Yang Kecoh Sangat Kat PD Tuuu....??


ANWAR : NAJIB, I KNOW WHAT YOU DID IN PD - MK

Anwar said Najib and his spouse Rosmah Mansor are not fit to speak about morals, although he did not explain in detail why he made such a snide remark.

"I have been challenged to reveal what I know about Port Dickson," said Anwar at a ceramah in Pokok Sena last night in reference to a scandal that purportedly occurred in the mid-1990s.

"But it is not my style to insult (cerca) or fitnah (slander) others just because I want to win," added the Permatang Pauh parliamentarian.

Nota :

apa agaknya yang terjadi di port dickson?

1 – najib main konda kondi
2 – najib pergi pancing ikan keli
3 – najib rasa geli geli
4 – najib test serban nak jadi haji
5 – najib menyurok dalam perigi
6 – najib jumpa budak itam dalam baldi
7 – najib di kepong oleh pak aji
8 – najib kata wat are u all mukee
9 – najib minta ampoon pada rosmah tak buat lagi

HIMPUNAN AMAN BERSIH KE SELURUH DUNIA....!!


Berita terkini...
Kumpulan bersih di Washington dc juga akan bersama
Bersih 2.0 Washington, D.C.
Saturday, July 9 • 2:00pm - 5:00pm

Embassy of Malaysia, Washington
3516 International Court Northwest
Washington, District of Columbia


ertinya ada tiga tempat bersih akan berhimpun:
di new york & di san francisco

TEMPAT LAIN DI DUNIA:

AUSTRALIA – melbourne, sydney
TAIWAN - taipei
JEPUN – tokyo
UK - london

Sajak A.Samad Said Untuk BERSIH 2....!!


BERSIH 2.0 : SASTERWAN NEGARA SAMAD SAID JUGA DIPANGGIL POLIS -MI

Sasterawan Negara A Samad Said turut dipanggil polis untuk diambil percakapan berhubung Himpunan Bersih 2.0 yang akan diadakan 9 Julai ini.

The Malaysian Insiderdifahamkan polis mahu bertemu dengan beliau berhubung ucapannya pada majlis pelancaran Himpunan Bersih 2.0 di ibu negara pada 19 Jun lalu.
Pada majlis tersebut beliau antara lain menyampaikan ucapan dan puisi berjudul “Unggun Bersih”.


Nota :

UNGGUN BERSIH – A.SAMAD SAID

Semakin lara kita didera bara —
kita laungkan juga pesan merdeka:
Demokrasi sebenderang mentari
sehasrat hajat semurni harga diri.

Lama resah kita — demokrasi luka;
lama duka kita — demokrasi lara.
Demokrasi yang angkuh, kita cemuhi;
suara bebas yang utuh, kita idami!

Dua abad lalu Sam Adams berseru:
(di Boston dijirus teh ke laut biru):
Tak diperlu gempita sorak yang gebu,
diperlu hanya unggun api yang syahdu.

Kini menyalalah unggun sakti itu;
kini merebaklah nyala unggun itu.

samadsaid.wordpress.com

PM Di Serang " Yellow Fever"....!!




Nota :

Bila rakyat datang dengan aman
Najib pegi jumpa doktor

Rupa-rupanya Najib di serang demam yellow fever
kah kah kah

BN Makin Fobia Dengan Warna Kuning....!!


8 PENYOKONG PERHIMPUNAN HARAM DITAHAN DI AMPANG – BH

KUALA LUMPUR: Polis menahan lapan lelaki di Taman Kosas, Ampang, di sini pagi tadi kerana memakai baju berwarna kuning yang bertulis "Bersih 2.0" dalam tulisan jawi.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, ACP Amiruddin Jamaluddin, berkata semua mereka ditahan atas kesalahan memakai baju berkenaan dan seolah-olah menyokong perhimpunan haram 9 Julai ini.

PAKAI T SHIRT KUNING 5 ANGOTA AMK KAPAR PULA DITAHAN POLIS – keadilan daily

KLANG: Lima anggota Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Kapar hari ini ditahan polis ketika bersiar-siar di pusat beli-belah Klang Parade di sini, dengan memakai t-shirt berwarna kuning termasuk empat daripadanya memiliki logo Bersih 2.0.

Mereka ialah Pegawai Khas kepada S Manikavasagam, Mohd Fauzi Abdul Majid; Naib Ketua AMK Kapar, Kamarul Zaman Johari; Bendahari AMK Kapar, Asmadi Abdul Hassan; bekas Ketua AMK Kapar, Hazizam Hani dan anggota KEADILAN Kapar yang belum diketahui namanya.

NO DUA PEMUDA PKR DITAHAN DIPERCAYAI KERANA KEMEJA T-BERSIH – MI

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Khairul Anuar Ahmad Zainudin ditahan polis Selangor kerana mengenakan kemeja-T Bersih 2.0 di Shah Alam malam ini.
Ketua AMK Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, beliau dimaklumkan oleh Khairul Anuar sendiri bahawa polis menahannya kerana memakai kemeja-T yang tertera perkataan Bersih 2.0.

“Saya baru sahaja cakap dengan Khairul (kira-kira 11.30 malam), dia memberitahu bahawa dia ditahan kerana kemeja -T menjelang pelancaran awal kempen Bersih 2.0 di Seksyen 24 Shah Alam,” katanya ketika dihubungi.

Nota:

apabila memakai kuning pun salah
maka jelas bahawa bersih dan 8 tuntutan
sedang mendapat sokongan orang ramai

BN takut jiaa rakyat memakai
apa sahaja yang berbentuk kuning

tidak lama lagi warna kuning akan diharamkan
berkuninglah kamu terlebih dahulu
sebelum kamu di kuningkan....
kah kah kah

Ahli PAS Wajib Turun Ke KL Pada 9 Julai Nanti....!!

Jun 26, 2011

Jom Semua...Tunggu Apa Lagi...??


Senator Thailand Turut Sokong Bersih 2.0 - HD

KUBANG PASU, 26 Jun: Senator Dewan Negara Thailand Wilayah Pattani, Dr Worawit Baru menyokong penuh perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

Beliau berkata, perhimpunan itu sangat penting bagi rakyat untuk menyatakan tuntutan terhadap pilihan raya yang bersih dan adil.

"Perhimpunan itu merupakan kempen untuk pilihan raya yang bersih, adil yang terlepas daripada sebarang tuduhan," kata beliau ketika ditemui di majlis perasmian Pusat Khidmat Dun Bukit Kayu Hitam dan Pejabat PKR Kubang Pasu, petang semalam.

Namun, katanya yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Buruh dan Kebajikan Sosial Pattani, setiap perkara yang dianggap tidak menyokong kerajaan akan mendapat tentangan.

"Tapi memanglah di mana-mana negara pun, apa yang pembangkang buat tak disukai kerajaan," katanya.

Namun ujarnya, selain rakyat Malaysia yang dimomokkan kononnya akan berlaku hura hara jika himpunan Bersih 2.0 diteruskan, tempiasnya turut sampai ke Thailand.

"Dua hari lepas saya diberitahu ada pihak dari kerajaan (Thailand) yang berpesan, kalau ada orang Thai nak ke Malaysia elakkan dulu kerana ada perhimpunan besar," katanya.

Sementara itu, beliau berkata Pakatan Rakyat memainkan peranan penting untuk mengubah nasib rakyat negara ini.

"Cara pilihan raya di Malaysia dapat menentukan nasib rakyat. Kalau nak baiki nasib masyarakat mesti melalui politik. Kalau nak lawan dalam politik untuk berdepan Barisan Nasional harus ada parti seperti Pakatan Rakyat," katanya.

Justeru ujarnya Pakatan Rakyat mesti bekerja keras untuk mengambil alih kerajaan BN.

"Strategi kena tetapkan, kajian kena dijalankan dan ini kerja berat untuk nak lawan parti yang lama. Susah nak tukar pegangan orang Malaysia yang sudah terbiasa dengan BN," katanya.

Tuntutan BERSIH Adalah Jelas & Berasas....!!

KUALA TERENGGANU - Tuntutan BERSIH supaya diadakan pembaikian dalam sistem pilihanraya agar ia diadakan dengan lebih bersih dan adil adalah jelas dan berasas.

Menurut Pesuruhjaya PAS Terengganu, Haji Mohd Abdul Wahid Endut, PAS mempunyai banyak pengalaman bertanding dalam pilihanraya yang tidak berlaku atas 'padang permaianan yang sama rata'.

Katanya, pengalaman beliau ketika bertanding sebagai calon PAS bagi pilihanraya kecil Kuala Terengganu adalah satu bukti bahawa tidak ada ketelusan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan perjalanan pilihanraya.

"Kita ({PAS) banyak pengalaman dengan SPR (yang tidak telus dan tidak adil), waktu saya sendiri bertanding (pilihanraya kecil) di Kuala Terengganu, macamana Jabatan Pendaftaran boleh bekerja sehingga (jam) 10 malam,

"macamana pegawai pengurus pilihanraya yang dilantik oleh SPR boleh berkempenj untuk Umno dan Barisan Nasional, sehingga dua hari sebelum itu (hari poengundian) diminta ditukar, dibehentikan,

"ini benda (bukti) jelas, bukan kita reka "tegasnya ketika ditemui selepas mengetuai Bantahan Aman tehadap siaran karikatur menghina Islam oleh akhbar Utusan Malaysia di Pekan Batu Enam, dekat sini, Jumaat 24 Jun.

Beliau juga mempersoalkan, suatu ketika kerajaan telah menghabiskan berjuta ringgit untuk membeli dakwat celup jari untuk mengelakkan mengundi kali kedua, tetapi tidak digunakan

Beliau berkata demikian ketika mengulas isu SMS ugut bunuh yang diterima oleh Pengerusi BERSIH, Datuk Ambiga dan beberapa pimpinan Pakatan Rakyat, termasuk pimpinan PAS.

Katanya, adalah tidak munasabah seseorang seperti Datuk Ambiga, bekas Pengerusi Majlis Peguam, yang mahu menuntut suatu keadilan diugut bunuh.

"Benda macam ini (tuntutan BERSIH) kita hendak selkesaikan, bukan oleh parti-parti politik sahaja tetapi bari banyak NGO, Datuk Ambiga dia bekas Pengerusi Majlis Peguam, dan dia orang perempuan takkan orang perempuan pun nak kena ugut, nak kena bunuh!,

"nak menyatakan (keadilan) nak memperbetulkan keadaan, (diugut) nak kena bunuh...apa ni???,"soal Wahid.

Beliau turut mempersoalkan, sekiranya kerajaan Umno dan Barisan Nasional merasa dirinya betul, mengapa mereka takut kepada suatu Himpunan yang aman?

Adakah YDP Agung Turut Di Heret Dalam Isu Bersih 2...??


SEHINGGA catatan ini dibuat sebanyak 1,099 laporan polis dibuat oleh berbagai pihak supaya himpunan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) yang dijangka akan diadakan pada 9 Julai depan dibatalkan. Laporan itu datang dari berbagai pihak. Ia juga datang dari dua puak yang cuba membuat kacau atau provokasi himpunan berkenaan iaitu Perkasa(m) dan Pemuda Umno.

Bukankah anih, mereka yang juga berura-ura untuk mengadakan himpunan dengan maksud mereka sendiri, tetapi mereka juga - atau budak-budak mereka juga membuat laporan? Ini jelas bahawa tujuan mereka berhimpun itu sebahagian dari usaha mengagalkan himpunan Bersih. Mengagal tidak menjadi kesalahan tetapi kalau menimbulkan kekacauan sesuatu yang tidak patut dan wajar disumpah laknat.

Saya yakin tekanan dan larangan ke atas himpunan itu akan berterusan dan akan kemuncak pada minggu depan. Seminggu menjelang himpunan akan kita saksikan sesuatu yang akan berlaku. Semua pihak kini sudah masuk tahap gajah laut yang masuk bulan-bulan mengawan. Nafsu sekarah sudah memuncak di kepala. Kata orang tua-tua mani sudah di ubun-ubun.

Masing-masing telah melurut misai dan membuat muka cenging untuk menampakan wajah bengking dan digeruni. Kepala juga dililit dengan kain merah kononnya sebagai sign mati, walhal mereka tidak ubah umpama anak 'kuba' culas saja yang baru pandai tunjuk shawat?

Tidak dapat kawal lagi. Keadaan ini saya lihat sengaja diwujudkan untuk mengagalkan himpunan berkenaan. Nampak sekali himpunan Bersih 2.0 ini menakut dan membimbangkan pihak parti kerajaan. Membimbangkan individu-individu yang ingin bertengek di punggung kerajaan. Ia tidak seperti himpunan Bersih pertama lalu. Walaupun ada larangan, tetapi tekanan tidak sehebat apa yang dihadapi Bersih 0.2 ini.

Hari ini pihak berkuasa sudah mulai bertindak. Macam-macam laporan bertujuan menakutkan orang ramai dilakukan. Bendera Bersih yang dinaikkan dicabut waktu malam. Baju-baju Bersih yang dijual kepada umum dirampas. Bersih kini menjadi najis buat mereka. Konotasi kepada himpunan berkenaan pula diwar-warkan sebagai haram, dan mereka yang menggerakkan himpunan itu sebagai pengacau. Pembaca berita tb menenakan sebutan pada perkataan haram dan pengacau.

Apakah dengan tekanan yang semakin kuat ia melemahkan mereka yang menggerak himpunan berkenaan? Tidak! Malah mereka menjadi semakin bersemangat. Mereka menjadi semakin berani dan ghairah. Ini dapat dilihat luapan anak-anak muda yang ingin turun ke lapangan untuk sama-sama berhimpunan. Tampaknya semangat Dataran Tahrir di Kaherah Mesir sudah mula mengalun ke dalam diri. Ia sudah mula bergelora. Lihatlah dalam Facebook hampir 90 peratus pelayar Fb telah mengenakan badge berwarna kuning.

Kenapa kerajaan UBN takut kepada himpunan kali ini. Jawabnya senang saja sebab himpunan kali ini akan berlipat ganda dari segi penyertaan berbanding himpunan tahun 2007 lalu. Kalau himpunan 2007 dulu dianggarkan 100,000 orang pelbagai bangsa dan lapisan usia berarak memenuhi jalan-jalan raya dan lorong menuju ke Istana Negara, kali ini jumlah akan meningkat hingga 300,000. Sudah cukup.

Semalam sewaktu minum dengan seorang bekas menteri dari Sabah, beliau ada memberi pandangan berhubung dengan himpunan Bersih 0.2 itu. Tanpa saya mempromo beliau, bekas menteri itu berkata himpunan Bersih kali ini membahayakan Umno. Umno perlu menyekatnya habis-habisan.

Saya bertanya kenapa. Dia menjawan; "kalau himpunan Bersih kali ini lebih besar dari himpunan 2007 dulu ini bermakna kerajaan BN akan tumbang. Dalam tahun 2007 dulu dengan adanya Bersih.. BN kehilangan majoriti dua pertiga di parlimen, kali ini pasti akan tumbang," katanya dengan bersemangat. Nampak dia juga sudah tidak yakin dengan partinya sendiri. Kenapa?

Saya tidak mahu mengulas pandangan bekas menteri berkenaan. Itu adalah menurut pandangannya. Beliau lihat dari perspektifnya. Namun beliau yakin kalau Bersih berjaya BN akan terguling dan rebah bercatak (jatuh macam katak). Kerana itu katanya BN akan menggunakan apa saja untuk menghalang himpunan berkenaan.

Iya, saya melihat demikian. Makanya kini BN sedang berusaha untuk menghalangnya. Sebab kalau Bersih berjaya ini bererti riwayat BN akan berakhir. Berakhirnya BN bermakna Umno juga turut akan lemah dan kemungkinan Umno akan hilang dari atas tanah air ini. Ke mana atau macam mana orang-orang kaya, para bangsawan yang selama ini hidup goyang kaki atau hidup kerana memakan komisyen apabila kerajaan yang menjadi tempat mereka membuncitkan perut sudah tidak ada lagi. Sesekali teringin juga kita mencatat akan kegusaran ataupun ledakan kemarahan mereka bila mana kerajaan akan datang tidak berlaku adil kepada mereka?

Usaha mengahalang nampaknya semakin kuat dan meluas. Baik pihak Perkasa(m) atau pemuda Umno yang ketuanya tidak dihormati tidak tidur malam. Mereka terus memerah otak bagaimana hendak mengacau himpunan berkenaan. Mereka membuat provokasi dengan harapan Bersih jangan sampai diadakan.

Umno Tidak Faham Konsep Negara Berkebajikan..!!


Selepas mengemukakan konsep ‘Negara Berkebajikan’ dalam Muktamar PAS ke-57 media milik Umno menyerang dan mengkritik konsep tersebut. Umno menyatakan mereka telah laksanakan Negara Kebajikan, tetapi pastinya ia tidak bersamaan dengan Konsep Negara Berkebajikan PAS.Membicarakan isu itu, Wakil Harakah, MOHD RASHIDI HASSAN, WAN NORDIN WAN YAACOB dan MOHD SHAFRI SHAMSUDDIN mendapatkan pandangan Setiausaha Agung PAS, Dato’ Mustafa Ali ketika ditemui di Pejabat Urusan Harakah

WARTAWAN : Ucapan Dasar Presiden PAS pada Muktamar PAS Pusat ke-57 bertemakan Negara Berkebajikan. Selepas mengutarakan konsep itu, Umno-BN mula menyerang, kononnya PAS meninggalkan dasar Negara Islam, apa pandangan Dato’?

MUSTAFA: Tema Negara Kebajikan pada tahun ini kerana kita mahu rakyat memahami apa yang kita sebut selama ini memasyarakatkan PAS. Semua isu-isu yang pernah dibangkitkan. Kemudian keadilan dan pelbagai lagi. Negara Kebajikan ini sebenarnya juga merupakan manifesto PAS pada pilihan raya umum 2008. Sebab itu, bagi rakyat memberi perhatian, ucapan dasar itu lebih sesuai. Jadi orang boleh memberi lebih perhatian lagi.

Tetapi apa yang Umno-BN pertikaikan kononnya PAS meninggalkan Dasar Negara Islam?

Sebab itu apabila bercakap tentang dasar PAS, ia memang Islam dan tidak berubah dari dahulu hingga sekarang. Jadi oleh kerana mereka (Umno dan BN) tiada modal lain nak bercakap, maka dia timbulkan kekeliruan. Sama ada dia tidak faham atau sengaja.

Umno kata PAS tiru mereka, dan mereka kata mereka telah lama buat negara kebajikan? Kononnya kita nak tiru mereka, tiru apa BN ni? Negara Berkebajikan tiada rasuah secara berleluasa. Terlalu jauh nak bandingkan dengan konsep BN itu. Negara Berkebajikan bukan hanya masalah kebajikan atau beri kebajikan kepada masyarakat.

Itu sebahagian sahaja, bukan keseluruhan. Negara Berkebajikan itu kerajaan dan rakyat ada peranan masing-masing sebenarnya. Rakyat yang lebih kemampuan misalnya boleh membantu mereka yang kekurangan.

Bagaimana konsep ini hendak dijelaskan, boleh Dato’ terangkan?

Apa yang kita nak fahamkan kepada rakyat sebenarnya ialah mereka ada tanggungjawab terhadap sama sendiri. Baik kepada jiran misalnya. Sebab itu dalam ajaran Islam itu kita mesti memuliakan jiran. Sebagaimana yang disebut dalam banyak hadis yang mengkehendaki kita menghormati jiran dan tetamu. Maknanya kita punya kita punya prihatin adalah kepada semua. Bukan sahaja melibatkan masyarakat Islam bahkan seluruh masyarakat bukan Islam.

Contoh sebagaimana yang kita baca Richard The Lion Heart tentang Salahuddin Al-Ayubi yang pergi berubat. Itu contoh antara ciri-ciri berkebajikan bukan sahaja terhadap orang bukan Islam malah musuh kita kita pun mengamalkan konsep itu.

Umno berbeza, mereka lanyak musuh habis-habisan. Royalti minyak dirampas sewaktu PAS memerintah Terengganu, Begitu juga di Kelantan dinafikan hak mereka (royalti minyak). Itu kebajikan apa? Kebajikan untuk diri sendiri sahaja. Menjaga kroni mereka (Umno-BN).

Pada saya ia bukan isu yang besar dan apa yang dibangkitkan oleh Umno adalah terlalu remeh. Sebelum ini pun Sinar dan Utusan ada menghubungi saya yang menyatakan mereka pun tidak faham apa yang mereka cakap itu.

Umno kata konsep ini lari daripada apa yang disebut dalam Buku Jingga Pakatan Rakyat?

Agenda Buku Jingga itu antaranya adalah 100 hari tawaran Pakatan Rakyat, yang kita mahu perintah bukan seratus hari, yang akan disegerakan itu 100 hari. Ini yang kita mahu buat tetapi masih banyak yang kita mahu buat yang tidak termasuk dalam 100 hari. Yang mungkin masuk dalam 300 hari atau 500 hari. Ini banyak lagi benda lain. Seratus hari itu adalah yang kita buat segera. Buku Jingga bukan seluruh manifesto kita. Tidak. Ada lagi yang kita perlu kita tambah. Itu adalah sebagai satu yang standard. Negeri yang berbeza ada kelainan antara satu dengan yang lain. Misalnya, Kelantan ada kelainan dengan Selangor. Kedah ada kelainan dengan Pulau Pinang. Masing-masing ciri-ciri tu ada.

Tetapi ia lain dari welfare state (negara kebajikan) yang diperkenal di Barat. Welfare state ini sesiapa tidak ada kerja kerajaan akan bayar. Dalam Islam jika kita ada keupayaan kita kena kerja. Tak boleh saja-saja tidak bekerja tak boleh kerana ia salah dari segi Islam. Tetapi jika memang tidak boleh kerja atas sebab yang tertentu, sakit misalnya, itu memanglah kerajaan perlulah memberi bantuan.

Di United Kingdom memanglah malas kerja dapat elaun untuk sekadar keperluan untuk hidup. Nak mewah tak bolehlah tapi bolehlah hidup.

Berbeza dengan Islam jika seseorang itu mampu kerja dia mesti bekerja untuk menampung keperluan hidupnya. Islam tidak menggalakkan seseorang itu malas. Tapi dalam welfare state ada pemalas dapat manfaat, kita tidak ada. Orang yang tiada kemampuan sahaja yang dibantu. Ia termasuk orang yang ingin berkahwin terutama golongan muda jika kerajaan itu mampu ada ruang untuk itu. Sebab perkahwinan juga menyelesaikan banyak perkara juga. Banyak perkara yang perlu dihuraikan sebenarnya.

Adakah PAS akan mengeluarkan satu blue print berkenaan dengan Negara Berkebajikan ini?

Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan mengeluarkan buku bagi menjelaskan apa Negara Berkebajikan dan memang perlu dijelaskan. Penerangan juga akan move bagi perjelaskan hal ini.

Adakah akan ada road show berkenaan Negara Berkebajikan?

Itu kita belum putuskan lagi. Mungkin perkara ini akan ditugaskan kepada Penerangan. Kita tak mahu sebut awal dulu. Kita akan buat Maqasid, itu ulama (Dewan Ulamak) tetapi lain-lain sebelum ini pun munaqasyah (konvensyen). Selalunya munaqasyah memang adalah. Jadi di situlah akan dijelaskan.Orang awan boleh memahami sebahagian yang mengenai perkara ini tetapi yang lebihnya susah atau high level (tahap tinggi) perlu diterangkan.

Adakah Umno bimbang dengan konsep Negara Berkebajikan?

Memang bimbang. Malah jika kita lihat cara pelaksanaan Islam yang lepas, isi keluarga misalnya, jika seorang ketua keluarga ada sepuluh orang tanggungan di bawahnya, sementara seorang lagi ada tiga orang sahaja, kadang-kadang gaji itu sama pokoknya tetapi tanggungan banyak itu ada tambahan diberi. Sebab ia menanggung orang yang lebih. Sekarang ni orang hantar rumah kebajikan sahaja ibu bapa mereka selesai begitu tetapi tak ada kasih sayang.

Berbeza Negara Berkebajikan kalau ini juga menanggung ibu bapa yang duduk sekali yang memang tidak berupaya, boleh menerima sesuatu tambahan kepada dia kerana tanggungjawab yang ditanggung oleh kerajaan diambil alih oleh keluarga. Banyaklah benda yang kita boleh terangkan. Kerana itulah Umno merasakan Negara Berkebajikan ini merupakan ancaman kepada mereka kerana rakyat boleh fahaman.

Jika sebut negara Islam macam-macam konotasi yang menimbulkan masalah. Ini adalah merupakan pendekatan yang diharap dapat diterima oleh masyarakat. Apa yang penting adalah soal keadilan.

Kita boleh lihat kisah Sayidina Umar, yang mana seorang majikan menghadap beliau dan menuduh pekerjanya mencuri. Sayidina Omar bertanya kepada majikan berapa gaji yang dibayar kepada pekerjanya. Didapati gaji itu tidak mencukupi menampung keperluan hidupnya.

Sayidina Umar kata layaklah dia mencuri pun. Bagi tidak adil (tidak berkebajikan dalam konteks itu). Kata Sayidina Umar lagi, jika kamu datang sekali lagi buat pengaduan lagi tangan kamu yang aku potong dan bukan tangan dia.

Maknanya pra-syarat kepada pelaksanaan itu bukan mudah. Sekarang ini kita bercakap tentang gaji yang cukup, minimum wage. Tanpa minimun wage you cannot implement this. sebab rakyat susah. Rakyat susah tidak boleh dipersalahkan menghukum dia.

KENYATAAN MEDIA

24 JUN 2011

LANGKAH-LANGKAH MENGGALAKKAN PEMBINAAN RUMAH DI BAWAH KONSEP “BINA DAN
JUAL” DI NEGERI-NEGERI PAKATAN


Ramai rakyat Malaysia yang kini tidak lagi berkemampuan membeli rumah
yang sesuai terutamanya bagi mereka yang tinggal di Lembah Klang,
Pulau Pinang dan Johor Bahru. Harga rumah terus meningkat secara
berterusan sedangkan purata kenaikan gaji rakyat Malaysia adalah lebih
rendah sehingga menyukarkan rakyat Malaysia memiliki sebuah kediaman
yang sesuai dengan keperluan mereka.

Bagi mereka yang berjaya membeli rumah pertama, mereka terpaksa
berdepan pula dengan risiko hutang yang berpanjangan apabila projek
rumah yang dibeli akhirnya terbengkalai. Keadaan ini memburukkan lagi
nasib pembeli dari golongan berpendapatan rendah kerana mereka
terpaksa membayar pinjaman rumah sementara masih menyewa. Ramai dari
mereka akhirnya tidak mampu meneruskan bayaran pinjaman rumah dan
disenaraihitamkan dari mendapat pinjaman di masa hadapan. Bagi mereka
ini, memiliki rumah yang sesuai menjadi satu kemustahilan.

Statistik terkini dari Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan
menunjukkan bahawa sehingga 31 Disember 2009, terdapat 115,788 unit
rumah yang tidak siap melibatkan 492 projek di seluruh negara.
Walaupun ada beberapa langkah di peringkat persekutuan dan negeri
untuk memulihkan projek-projek ini, ia tidak dapat menyelesaikan
masalah projek perumahan terbengkalai kerana struktur industri
perumahan tidak banyak berubah.

Pakatan Rakyat percaya campur tangan yang berterusan diperlukan untuk
memulihkan projek-projek perumahan terbengkalai yang sedia ada. Namun,
beberapa langkah proaktif juga diperlukan untuk melindungi rakyat dari
risiko keberhutangan akibat rumah terbengkalai; apatah lagi dalam
suasana harga barang naik dan gaji rendah yang semakin menekan rakyat.

Beberapa langkah boleh dilaksanakan di peringkat negeri termasuklah
kemudahan untuk mendapatkan kelulusan perancangan dari pihak berkuasa
tempatan dengan cepat bagi projek-projek yang dibina di bawah konsep
ini. Anak-anak syarikat yang terlibat dalam industri perumahan juga
boleh diminta melaksanakan projek di bawah konsep ini mengikut sasaran
yang ditetapkan kerajaan negeri.

Isu ini akan dibawa ke dalam mesyuarat pimpinan Pakatan Rakyat akan
datang untuk mencari konsensus bahawa negeri-negeri yang ditadbir
Pakatan Rakyat akan menggalakkan pembinaan rumah di bawah konsep “bina
dan jual” secara berperingkat, agar industri perumahan dapat
membiasakan diri untuk melaksanakan konsep ini sepenuhnya dalam masa
terdekat.

Pakatan Rakyat mengakui bahawa masih terdapat beberapa isu pokok yang
perlu diselesaikan sebelum konsep “bina dan jual” ini boleh
dilaksanakan sepenuhnya. Keperluan mendesak melindungi hak pembeli
mesti diseimbangkan dengan langkah-langkah memastikan harga rumah
tidak naik mendadak atas alasan kos pembiayaan projek yang lebih
tinggi di bawah konsep ini. Pelaksanaan konsep ini juga perlu
mengambil kira keperluan nasional untuk menjamin keterlibatan
pemaju-pemaju yang lebih kecil; dengan memastikan mereka juga diberi
ruang untuk mendapatkan kemudahan pembiayaan projek pada kadar yang
berpatutan.

Semua ini memerlukan peralihan sikap dan struktur dalam industri
perbankan dan perumahan, yang hanya boleh dicapai jika kerajaan
persekutuan ada kemahuan politik.

Sementara itu, Pakatan Rakyat akan menumpukan kepada langkah-langkah
di dalam bidang kuasa dan pengaruhnya yang boleh dilaksanakan segera
untuk melindungi hak pembeli rumah.

ANWAR IBRAHIM
24 Jun 2011

Cukuplah Jadi Bodoh....!!

HIMPUNAN BERSIH 2.0 TIDAK SALAH DARI SEGI TUJUAN, KATA DR ASRI -MI

Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata Himpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini yang menuntut pilihan raya bersih dan adil tidak salah dari segi tujuan.

Ini kerana jelas Dr Asri, matlamat dan tujuan utama Himpunan Bersih 2.0 adalah untuk menuntut pilihan raya bersih dan adil yang sepatutnya tidak dinafikan oleh kerajaan.
“Jika tujuannya baik dan caranya juga baik maka itu adalah amalan yang baik... jika tujuannya baik, caranya salah maka pelakunya tetap bersalah kerana mengambil cara yang salah seperti mencuri dengan tujuan hendak bersedekah.

“Jika tujuannya buruk atau dosa, segala langkah ke arah tujuan itu dinilai berdosa. Setiap individu yang hendak menyertai sesuatu aktiviti, hendaklah memastikan tujuannya itu halal atau mulia, dan caranya juga halal.

“Setelah saya mendengar taklimat Bersih (Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil) dan menilainya saya dapati tujuannya baik iaitu menuntut hak yang sepatutnya diperoleh oleh rakyat seperti yang dijanjikan oleh Perlembagaan Persekutuan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Justeru jelas beliau, Himpunan Bersih 2.0 perlu diadakan demi masa depan politik yang lebih baik tanpa mengira mana-mana parti termasuk Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Rakyat.

“Jika ia berjaya, pada pandangan saya bukan untuk kemaslahatan parti tertentu sahaja, tetapi untuk keadilan berpolitik sepanjang masa, untuk semua pihak tanpa mengira parti.

“Maka, saya tidak mempertikaikan Himpunan Bersih 2.0 di sudut tujuannya. Cuma saya bimbang jika ada parti tertentu yang cuba menzahirkannya dalam sifat kepartian, bukan untuk rakyat secara umum kerana tuntutan itu untuk semua dan baik untuk memastikan keadilan dalam pengurusan pilihan raya,” katanya.

Selain Bersih, Perkasa dan Pemuda Umno turut akan mengadakan perhimpunan balas membantah penganjuran Himpunan Bersih 2.0 yang akan berarak ke Istana Negara dari tiga lokasi berbeza.

Menurut Asri , beliau tidak menolak demonstrasi yang akan diadakan itu akan mengancam keselamatan negara sekiranya ia tidak dikawal oleh pihak berkuasa.
Beliau juga menegaskan demonstrasi sepatutnya menjadi pilihan terakhir setelah tuntutan yang dibuat tidak ditunaikan.

Justeru, Asri menasihatkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agar melaksanakan tuntutan yang dibuat Bersih bagi memastikan sistem pilihan raya diadakan dengan bersih dan adil.

“Namun oleh kerana demonstrasi itu terdedah kepada bahaya dan porak peranda maka demonstrasi hendaklah menjadi pilihan akhir setelah tuntutan yang adil tidak ditunaikan.

“Perbincangan, rundingan, seruan secara langsung, bantahan bertulis dan sebagainya hendaklah di utamakan, saya difahamkan hal-hal itu telah dilakukan...dan pihak SPR hendaklah menunai tuntutan yang adil itu bagi mengelakkan rakyat turut ke jalan yang mempunyai kemungkinan yang pelbagai,” katanya.

Lapan tuntutan Bersih adalah agar SPR membersihkan senarai undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimumu 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Bersih bersama Pakatan Rakyat dan aktivis parti bersedia menggerakan Himpunan Bersih 2.0 menuntut pilihan raya adil dan bebas sebagai kesinambungan himpunan yang kali pertama diadakan pada November 2007.

“Jika pihak SPR enggan, menjadi hak rakyat untuk menuntutnya secara aman. Aman adalah syarat utama, jika bertukar menjadi ganas maka ia sesuatu yang diharamkan oleh syarak.

“Maka, sesiapa yang hendak menyertai demonstrasi Bersih 2.0 hendaklah berazam bahawa mereka tidak akan mencetuskan kemusnahan harta awam, tidak mencederakan sesiapa, tidak memaki hamun, sebaliknya melafazkan slogan tuntutan dan berhimpun bagi menggambarkan kehendak dan rasa tidak puas hati,” tegas Asri.

Beliau juga memberi amaran kepada mana-mana pihak yang menyertai demonstrasi itu agar tidak mencetuskan provokasi yang boleh membawa berlakunya rusuhan.

“Sebaliknya, pihak polis hendaklah sedar, selagi tuntutan itu baik untuk negara yang adil, polis juga termasuk dalam kalangan rakyat maka sepatutnya mereka memudah cara agar proses situ berjalan dengan pantas dan dilangsaikan dengan segera.

“Para peserta demonstrasi juga hendaklah sedar bahawa tugasan polis mengawal keamanan maka hendaklah tidak dimulakan apa-apa provokasi yang menimbulkan kemarahan mereka selagi mereka bertugas dengan betul menurut peratusan keselamatan. Sesiapa yang memulakan atau menyertai provokasi yang membawa rusuhan maka dia menanggung dosa,” katanya.

Tambah Asri, hasrat rakyat menuntut pilihan raya bersih dan adil tidak akan dapat dilaksanakan tanpa bantuan semua pihak termasuk kerajaan.

“Cita-cita rakyat itu tidak akan tertunai melainkan adanya kerjasama yang baik dari semua pihak termasuk polis, rakyat dan golongan atasan.

“Semua pihak hendaklah berfikir untuk memastikan negara kita adil, aman dan teratur. Menyertai perhimpunan Bersih 2.0 merupakan salah satu dari usaha yang mulia itu dan memastikan perhimpunan itu bersih dari kekacauan dan provokasi adalah tanggungjawab setiap pihak yang terlibat,” katanya.

NOTA:

satu pandangan yang amat jelas
satu pandangan yang amat jujur
satu pandangan untuk masa depan kita semua...
Kah...kah...kah...

Jun 25, 2011

Video Klip Paling Kool Dari Mat Sabu....!!

Polis Pun Jahil Perlembagaan....!!

'Larangan polis tak sah, langgar perlembagaan'- MK

Pakar perlembagaan Abdul Aziz Bari berpendapat tindakan pihak polis malarang perhimpunan BERSIH pada 9 Julai depan bukan sahaya tidak sah, malah melanggar perlembagaan.

"Mereka bertindak secara tidak sah apabila secara umum memaklumkan tidak akan mengeluarkan permit.

"Sebagai pihak berkuasa awam, mereka hanya boleh membuat keputusan apabila permohonan dibuat," kata pensyarah Universiti Islam Antarabangsa itu kepada Malaysiakini.

Abdul Aziz (kanan) menjelaskan, bawah perlembagaan, polis perlu menimbangkan setiap permohonan permit dan tidak patut membuat sebarang pertimbangan tidak wajar.

Beliau berhujah, polis membuat penghakiman awal berhubung perkara itu dan sekali gus menentang undang-undang.

Paling teruk apabila ia bertentangan dengan hak yang dijamin dalam perlembagaan.

Katanya, mengikut Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Perskutuan, polis tiada sebarang hak melarang perhimpunan aman yang dijamin.

"Hatta mahkamah juga tidak boleh melakukannya," kata pensyarah undang-undang itu.

UMNO Hina Islam Atas Nama Melayu....!!


PAS mengambil tanggungjawab sebagai satu parti yang melaksanakan dakwah, tarbiah dan politik memberi amaran kepada Umno supaya tidak menghina Islam atas nama Melayu.

Menurut Pesuruhjaya PAS Terengganu, Haji Mohd Abdul Wahid Endut, Umno dan Barisan Nasional (BN) menggunakan kewangan, media dan kuasa mereka untuk menyesatkan umat Islam.

[Gambar - Haji Wahid membakar naskah Utusan Malaysia sebagai simbolik kebencian umat Islam terhadap akhbar milik Umno itu]

"Hari ini orang Islam (Umno) sendiri menghina Islam atas nama Melayu, bukan semua Melayu Islam, ada Melayu Kristian dan ada Melayu tidak ada ugama,

"mereka mempergunakan media mereka, menggunakan kewangan mereka, menggunakan kuasa mereka untuk menyesatkan umat Islam,"tegasnya ketika berucap pada Bantahan Aman terhadap Utusan Malaysia yang menyiarkan karikatur yang menyimpang dan boleh menyesatkan umat Islam

Katanya, kalau dilihat kepada 'kartun karikatur' tersebut, adalah tidak mungkin seorang wanita merelakan dirinya dirogol, malah merakam video, dirinya sedang dirogol.

Menurutnya, ia adalah bukti yang jelas, Utusan menipu rakyat dan sengaja menyiarkan karikatur tersebut untuk menyesatkan rakyat.

Katanya, dengan tindak balas yang dilakukan oleh PAS dan kerajaan Kelantan, beliau meramalkan Utusan akan berkubur pada satu hari nanti.

Oleh itu, beliau menegaskan dan memberi amaran kepada Umno dan Barisan Nasional, agar jangan sekali-sekali Umno cuba memperkotak-katikkan akhlak dan aqidah umat Islam.

"Kita (PAS) menyatakan sikap kita dengan tegas jangan sekali-kali dengan menggunakan media, kuasa dan kewangan mereka (Umno/BN) boleh merosakkan aqidah umat Islam dan memperkotak-katikkan akhlak umat Islam,

"kita akan bangun (dan) bangkit menentang mereka!,"tegasnya pada Bantahan tersebut yang diadakan di Pekan Batu Enam, disini, selepas solat Jumaat, 24 Jun.

Jawapan Kepada Zainal Keling....!!


Pelik macam mana seorang ahli akademik seperti Dr Zainal Keling mengatakan pembangkang suka kepada anarki iaitu supaya suasana tidak tenteram dan tidak mengikut undang.

Beliau memberi komen himpunan Bersih 2.0, andaiannya boleh menimbulkan suasana yang tidak tenteram. Sebagai ahli akademik sepatutnya, sebelum memberi pandangan biarlah mencari fakta yang adil, kemudian baru membuat rumusan

Macam mana beliau sebagai ahli akademik yang sering berpesan kepada mahasiswa ketika menjalankan penyelidikan perlu membaca semua bahan, kemudian baru membuat rumusan. Tiba-tiba beliau sendiri tidak mengikut disiplin akademik yang membuat tuduhan secara membuta tuli kepada pembangkang. Kenapa beliau tidak mengkaji himpunan Bersih 10 november 2007 yang dihadiri lebih 100 ribu orang yang berjalan di dalam keadaan aman malahan sebiji pasu bunga tidak dipecahkan.

Jangan kerana beliau menjadi penyokong tegar Umno sehingga melekat di dalam fikiran beliau selain daripada Umno tidak mampu untuk membawa kemakmuran negara. Biarlah fikiran sebegini hanya ada kepada mereka yang buta maklumat, bukan mereka yang berada di gedung ilmu. Saya tidak nafikan kerajaan Pakatan Rakyat bukanlah sempurna, tetap jika hendak dibandingkan dengan kerajaan BN yang memerintah hampir 54 tahun, sudah tentu kerajaan Pakatan Rakyat lebih baik yang terbukti dan teruji.
Beliau memang terkenal sebagai penyokong tegar Umno, sewaktu di universiti Malaya lagi. Fikrah beliau sama seperti Dr Antory Husin, Dr Ramlah Adam, Dr Kamarudin Kachar, Dr Ibrahim Abu Shah, Dr Mustafa Ishak. Mereka ini ahli akademik yang memberi pandangan politik yang memalukan, kerana masyarakat melihat pandangan yang tidak layak keluar daripada mereka yang berada di menara gading. Kalau hendak mengampu biarlah kena caranya, bukan memberi pandangan yang emosi dan tidak berisi.

Ustaz Idris Ahmad
Ahli Jawatankuasa PAS Pusat

UMNO Memang Tak Mampu Nak Berdebat Dengan PAS...!!


"Nak tergelak tengok program rancangan "Bicara Rakyat" di tv 1 jam 10.00 hingga 11.00 malam tadi 24 jun 2011. Rancangan langsung dari UTM tadi membariskan 3 ahli panel. Lokman Adam (Wakil BN), Dr. Dzulkiflee (wakil PAS) , DR. Ridwan Tee Abdullah (pro BN) dan moderator (pun Pro BN)..

Ditambah dengan videoklip pendapat penonton sudah dilkira 10 lawan 1. Nak tergelak dengar hujah2 yang tak matang dari ketiga2 panel UMNO itu.Sudahlah semua menyebelahi UMNO, bahkan selalu memintas cakap DR. Dzulkiflee yang tenang dan hujah mantik lagi berakademik serta logik.

Lawak juga dengar hujah2 Lokman Adam yang lari dari topik. DR. Ridwan Tee cadang buat kat stadium dan LOkman Adam seolah2 tahu ia takkan aman. Tapi saya tabik sama Dr. Dzulkifli yang tenang dan bijak berhujah walaupun di padang yang senget serta pengadil (moderator) pun berpihak kepada BN. Dr. Dzulkifli berhujah bahawa BERSIH akan aman jika polis memainkan peranan yang betul mengawal perhimpunan.

Tapi yang kelakarnya moderator macam beruk kena belacan membelasah dan kurang memberi peluang kepada Dr. Zulkifli. Saya Respek kerana dgn penuh kesabaran dan akademis yang tinggi Dr, Dzulkifli mematahkan hujah 3 lawan satu...

Bagi saya mengerjakan haji juga perhimpunan aman. Jika berlaku sebarang kekacauan, polis arab saudi tangkap ajalah yang buat kekacauan. Kalaulah UMNO memerintah Arab Saudi maka barangkali Seluruh dunia tidak dibenarkan menunaikan haji disitu walaupun ia perhimpunan aman kerana mereka tau niat orang yang akan mengerjakan haji ialah untuk membuat kerosakan..."

Berkata Benarlah Kamu Kepada Pemimpin Yang Zalim....!!


TUNTUTAN BERSIH SELARI DENGAN ISLAM – HD

KUALA LUMPUR, 23 Jun: Tuntutan Bersih yang bermatlamatkan agar pemilihan pucuk pimpinan negara melalui pilihan raya yang telus dan bersih adalah selari dengan tuntutan Islam.

Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Harun Taib berkata, ini adalah kerana Islam menganjurkan agar pengikut-pengikutnya tidak melakukan pengkhianatan dalam menunaikan amanah mengurus tadbir negara ini.

“Bahkan sebaliknya, perbuatan yang zalim lagi jahat yang dilakukan oleh mana-mana pihak yang beragama Islam maka hukumnya adalah haram diikuti oleh umat Islam walaupun datang dari Umno,” jelasnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Lapan tuntutan Bersih ialah mendesak SPR membersihkan senarai undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, perkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

Tegas Ustaz Harun yang juga Adun Manir, kebenaran tidak mengenal warna kulit, bangsa dan parti.

Beliau berkata, pihak Umno BN sewajibnya sedar bahawa Islam adalah agama kebenaran dan akan mempertahankan kebenaran.

Islam juga, katanya adalah agama yang bencikan kezaliman dan kejahatan.
Oleh kerana itulah, jelasnya menyebarkan dan mempertahankan kebenaran adalah suatu usaha dan jihad yang mulia.

Begitu juga, katan beliau memastikan kemungkaran dan kezaliman dihapuskan juga adalah suatu jihad yang sangat dituntut.

“Apa sahaja tindakan, perbuatan, perkataan dan pendirian yang mempertahankan kebenaran maka ianya wajib disokong dan didokong oleh seluruh umat Islam tanpa mengira perbezaan agama, warna kulit dan kepartian,” katanya lagi.

Ini, ujarnya adalah kerana Islam itu adalah benar dan benar itu adalah Islam.
“Sekalipun tindakan dan pendirian itu datang daripada mereka yang bukan Islam. Membela kebenaran dan menolak kezaliman adalah wajib.

“Ianya merupakan suatu hukum taklifi selagi mana ianya tidak bercanggahan dengan aqidah, syariat dan akhlak Islam,” ujarnya.

Tambahnya, adapun dakwaan yang menyatakan bahawa PAS tidak konsisten dan mengamalkan Islam bermusim, maka Dewan Ulamak PAS meminta supaya pihak Umno memberikan bukti di manakah PAS telah meninggalkan prinsip Islamnya.

Beliau mengulas laporan Utusan semalam bertajuk “Bukti PAS tidak konsisten dalam perjuangan Islam”.

Akhbar tersebut mengecam tindakan PAS yang sanggup bekerjasama dengan pihak Bersih yang dipimpin oleh Datuk Ambiga Sreenevasan yang didakwa merupakan individu yang tidak mempunyai inspirasi yang selari dengan prinsip perjuangan PAS.

Utusan memetik kata-kata Shafie Apdal yang berkata “Pas mengamalkan konteks agama bermusim dan bertempat. Jika sesuai dengan ideologi politik, mereka akan ikut. Langsung tak konsisten dari segi amalan agama dan politik.”

Tegas Ustaz Harun, seluruh rakyat Malaysia tidak buta bahawa PASlah yang memperjuangkan Islam PAS juga yang memperkenalkan hukum Islam di Kelantan dan Terengganu.

“Hukum Jenayah Kanun Islam tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya di kedua-dua negeri itu adalah kerana berpunca daripada halangan yang dilakukan oleh pihak kerajaan pusat pimpinan Umno BN.

“Senarai kegagalan Umno BN dalam membela hak Islam di negara adalah terlalu banyak yang tidak mampu ditulis oleh tinta di dalam ruangan yang terhad ini,” ujarnya.

NOTA:

untuk pembaca Sepang Kederang
di luar malaysia sila pakai
baju kuning
payung kuning
atau apa sahaja kuning

kalau duduk diluar negara pun takut
pergi pak chu cheng
belakang dapooor laaa
kah kah kah