Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير

Jan 19, 2012

Rakyat Malaysia Dah Mual Dengan Najib...!!


Sindiran banjiri laman Facebook Najib versi bahasa Cina - MR

Mungkin di luar jangkaan dirinya, cubaan Perdana Menteri Najib Razak untuk mendampingi komuniti Cina melalui Facebook telah mengundang kesan sebaliknya, apabila warga internet membanjiri laman rasmi Facebook versi bahasa Cina ini dengan sindiran dan kritikan yang tajam.

Tidak kurang komen yang menyasarkan isteri Najib Razak, iaitu Rosmah Mansor, misalnya mengajukan soalan nakal seperti "Nak shopping kat mana hari ini bersama isterimu? Apa jenama baru yang boleh kamu perkenalkan?", malah ada yang mengungkit semula nama "Altantuya Shaariibuu", wanita Mongolia yang diletupkan dengan C4 di Malaysia pada tahun 2006.

Laman Facebook ini menggunakan Ah Jib Gor (makna: abang Jib) sebagai namanya, membuatkan tidak kurang yang menganggap laman itu direka oleh warga internet yang sengaja menyindir Najib. Ini kerana "Ah Jib Gor" adalah nama yang digelar oleh pembangkang dalam ceramah, ketika merujuk kepada Najib Razak. Gelaran ini dipopularkan di ruang internet, sedikit sebanyak berunsur "sindiran" ketika digunakan. Bagaimanapun, laman ini akhirnya dikesahkan sebagai laman rasmi oleh Setiausaha Politiknya, Wong Nai Chee.

Ketika ditanya MerdekaReview mengapa laman itu dinamakan "Ah Jib Gor", sedangkan gelaran ini selalu digunakan untuk tujuan menyindir, Wong Nai Chee berkata ramai yang memberitahu Najib bahawa beliau digelar sebegitu. Malah, Najib sendiri menganggap panggilan sebegitu agak mesra, maka tidak mengapa jikalau digunakan, menurut Wong Nai Chee.

Tiada perbincangan politik

Bagaimanapun, laman "Ah Jib Gor" mengundang kritikan sebermulanya apabila menyatakan bahawa "tiada perbincangan politik" di situ. Admin menyatakan, "Sekali lagi anda diperingatkan, bahawa tiada perbincangan politik di sini, 'mengacau' tidak dialu-alukan. Anda boleh masuk dan melihat apa yang ada di sini, tetapi anda diharapkan berniat baik dan neutral, dan bukannya berniat jahat atau sengaja sabotaj. Kami sangat mengalu-alukan seandainya perbincangan berdasarkan fakta, juga perkongsian pengalaman hidup. Terima kasih!"

Kenyataan "tiada perbincangan politik" terus mengundang kritikan warga internet, mempertikaikan "Takkan rakyat bersembang soal cinta dan kasih dengan seseorang Perdana Menteri, jika bukan politik?" Kemudian ada pula yang mengalih topik ke shopping, beg tangan, Altantuya Shaariibuu, kapal selam dan sebagainya, memenuhi kehendak PM yang enggan membincang soal politik di laman ini.

Hampir semua soalan yang diajukan berlapik, misalnya ada yang memohon untuk membela lembu, ada pula ingin mengambil alih kontrak mengendali laman Facebook ini, menyindir peruntukan RM1.8 juta untuk Facebook Kementerian Pelancongan sebelum ini.

Terdapat juga warga internet yang cuba mengaitkan sikap "tiada perbincangan politik" ini dengan MCA pada zaman Ong Ka Ting menyandang jawatan Presiden. Pada ketika itu Ong Ka Ting cuba elak untuk menyentuh agenda besar politik, sebaliknya menumpu kepada soal kebajikan, sehingga mencungkil kritikan. Wong Nai Chee adalah ahli jawatankuasa pusat pergerakan belia MCA, dilihat berada dalam sekta Ong Ka Ting sebelum ini.

Bagaimanapun, Wong Nai Chee berkata kepada MerdekaReview bahawa ia bukan bermaksud tiada langsung perbincangan politik. PM akan respon kepada perkara yang mempengaruhi kehidupan orang ramai. Wong Nai Chee menjelaskan, Najib telah memiliki satu laman yang khas dalam bahasa Inggeris, maka laman versi bahasa Cina-nya tidak berniat untuk menjadi tiruan kepada laman tersebut. Lebih-lebih lagi, laman ini tidak berniat menampilkan imej Najib yang serius sebagai PM, tetapi sebaliknya.

Menurut pengamatan wartawan, respon rasmi laman ini terbahagi kepada dua, iaitu jawapan daripada Admin, dan kedua, jawapan daripada Najib setelah soalan diterjemahkan kepadanya. Sesetengah warga internet mengadu komen mereka telah dipadamkan admin, menyindir bahawa tidak usah menubuhkan laman Facebook seandainya tidak berani berdepan dengan kritikan.

Najib baru-baru ini hadir dalam majlis penayangan filem Cina tempatan, Ah Beng The Movie: Three Wishes. Ketika ditanya sama ada beliau faham apa yang dikisahkan filem tersebut, Najib menjawab dirinya cuba memahami jalan ceritanya melalui subtitle, dan adegan yang paling disukainya adalah apabila bapa Ah Beng mengambil keputusan untuk berhenti merokok, dan berjaya mengelak dari kebakaran rumahnya.

Jawapan Najib sedemikian lantas mengundang pertikaian warga internet, "Bagaimana pula pembinaan kilang pemprosesan nadir bumi Lynas yang bakal menghancurkan rumah orang?"

"Ah Jib Soh"

Tidak lama selepas laman "Ah Jib Gor" ditubuhkan, satu laman dengan wajah Rosmah Mansor ditubuhkan, bernama "Ah Jib Soh" (makna: makcik Ah Jib). Laman itu secara terang-terang menyatakan bahawa ia "perwatakan rekaan", kini menarik lebih 3,000 peminat.

Status yang diperbarui dengan memilih topik-topik tertentu, menyasarkan isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor, misalnya rambutnya, berat badannya, malah amalan menabung sejak zaman kanak-kanak - untuk membeli cincin intan, yang menjadi bahan sindiran warga internet sebelum ini.

Alasan Bodoh Dari Seorang Menteri UMNO....!!


Perisytiharaan harta menteri 'bahaya' kata Nazri-MK

Mengisytiharkan harta dan aset milik menteri dan ahli keluarga terdekat mereka kepada orang ramai adalah sesuatu yang tidak patut dilakukan kerana boleh membahayakan mereka,” kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz.

"Jika kita umumkan butirannya kepada orang ramai, ini akan membahayakan individu berkenaan.

"Ini khususnya, jika ia juga membabitkan butiran peribadi mereka,” kata Nazri pada sidang medianya di Putrajaya.

Ditanya mengenai ‘bahaya’ yang dimaksudkannya, beliau berkata pendedahan harta dan kekayaan seseorang kepada umum mungkin mengundang bahaya jika orang luar tahu mengenai tahap kekayaan dan aset yang dimiliki mereka.

Nazri bagaimanapun tidak menghuraikan lanjut perkara berkenaan.

Semalam, pengerusi lembaga penasihat panel SPRM Puan Sri Zaitun Zawiyah Puteh berkata ahli keluarga dan pasangan menteri kabinet tidak lama lagi akan diwajipkan mengisytiharkan harta dan aset mereka kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Menurutnya, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak secara prinsip telah bersetuju dan berharap ia akan dilaksanakan tidak lama lagi.

Minggu lalu, Ketua Menteri Lim Guan Eng dan ahli exco majlis kerajaan negeri Pulau Pinang telah mengisytiharkan harta mereka secara terbuka manakala Ketua Hakim Negara, Tan Sri Arifin Zakaria juga membayangkan semua hakim juga akan dikehendaki berbuat demikian.

Nota :

Kalau bahaya majalah Forbes takkan dedahkan senarai manusia terkaya di dunia termasuk malaysia....
Di malaysia yg kaya seperti robert kuok, syed mokhtar, lim goh tong, ytl, ananda krishnan termasuk lah nazir razak....
Diaorg tu tak pernah dirompak atau ditembak atau marah bila forbes dedahkan nama mereka sbg bilionaire.kah...kah...kah....
Ini semua alasan bodoh dari seorang yang bergelar menteri.

Tak Ada Kerajaan Di Dunia Yang Bankrap Kerana Tolong Rakyat....!!


UMNO Kedah khususnya serta UMNO Malaysia amnya terasa terpukul dan terhentak dengan sambutan yang diberikan oleh rakyat sempena Konvensyen Pakatan Rakyat ke 3 yang berlangsung di Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti 14 Jan yang lalu.

Terloncat Tok Bashah bila melihat lebih dari 60 ribu rakyat khususnya membanjiri padang stadium sempena Rapat Setia Rakyat semata-mata ingin mendengar amanat-amanat pimpinan atasan Pakatan Rakyat. Tok Bashah ternganga tak boleh nak kata apa..

"apa sudah jadi..?" " tara tu kita punya main isu Madrasah Salihiah..masih ramai lagi ka dok sokong depa"...mungkin itu yang terkeluar dari mulut Tok Bashah. Picit kepala menahan pening..panadol active plus pun tak tinggalkan kesan....peningnya semakin menjadi-jadi.

Tapi Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah mana boleh duduk diam...jawatan Menteri Besar Kedah jadi idaman...maka datanglah idea Tok Bashah yang kononnya baginya mantop dan berkesan untuk mengelirukan rakyat..

"Tiada perkara baru...konvensyen PR disifatkan hanya untuk selamatkan kerajaan Pas"

Katanya kehadiran rakyat dilokasi tempat ceramah semakin berkurangan. Tok Bashah tersilap hantar spy...lain kali hantarlah spy yang cerdik matematik...tapi rasanya spy UMNO ni memang tak cerdik matematik kerana selalunya melaporkan angka yang salah...faham-fahamlahkan....So..Tok Bashah akan kecewa...merana..lara..gundah gulana...bila laporan yang diberi bercanggah dengan realiti....

Kenapa harus nak selamatkan PAS, yang tersepit sekarang bukan PAS tetapi UMNO....UMNO dah kehilangan taring..semua isu yang ditengahkan satu pun tak dapat membeli minda rakyat...isu duit peruntukan jalan...belum lagi YB Phahrolrazi jawab dalam sidang dun, Tok Det awai-awai lagi dah mengaku....isu Madrasah Salihiah....semuanya kantoi....yang syoknya bukan berlawan dengan kerajaan negeri tapi berlawan dengan Majlis Fatwa....tunggu je dimahkamah...senang bercakap dengan orang cerdik dimahkamah dari bercakap dengan orang pendek akal...tak tak reti-reti nak faham-faham.

Ahaaa....itu tak termasuk lagi..duit kerajaan negeri digunakan untuk membiayai program UMNO..wau...banyak lagi wooo....bro...tu Puteri nak kata tak ada sebab PAS yang gelabah tapi yang lebihnya UMNO yang ibarat seperti kucing nak beranak.

Nak bagitau Tok Bashah...kita orang kalau bermuktamar ke..konvensyen ke..ijtimak ke...kita orang lebih suka bincang masalah kita orang leee...cari penyelesaian...kuatkan aqidah perjuangan...sebarkan isu-isu yang berfakta..kuatkan iltizam..tiup semangat perjuangan..bukannya macam kau orang semua...tak ada kerja lain...asyik hantam Pakatan Rakyat...sampai menghantam peribadi pimpinan..mereka-reka cerita untuk halua telinga yang memang suka mendengar cerita bohong dan fitnah...yang teruknya sampai menghukum PAS ajaran sesat....ada yang sampai nak selak-selak kain...fuhhhh..!

Jangan nak samakan Pakatan Rakyat dengan UMNO...jauh sekali bukan setakat jauh panggang dari api..tapi jauhnya ibarat langit dan bumi....

Takut sangat dengan tawaran Pakatan Rakyat dalam buku jingga...kenapa..? terpukul..? ye..InsyaAllah sekiranya rakyat memilih Pakatan Rakyat untuk PR ke13 dan diizinkan Allah....kita kan hapuskan tol...tok Bashah kata..kalau hapus tol negara boleh bankrap....betul ke? sekarang ni tol tak dihapuskan pun...negara dah nak bankrap..bukan pasai negara tak ada duit tapi duit negara dah banyak disongklap UMNO....sehingga kewangan negara hampir nak kontang...rakyat jadi sasaran...dibebankan dengan kenaikan harga barang.

Silap fakta tok Bashah ni...perangkaan yang tak berasas....negeri Pakatan Rakyat mana yang UMNO tak kata...." tunggulah..boleh bertahan 3 bulan saja...."...tapi Kelantan telah bertahan lebih dari 20 tahun...Kedah hampir 4 tahun...satu sen pun tak minta hutang kerajaan pusat...turun cukai tanah...hilang pendapatan negeri..tak juga bankrap..namun bertambah pendapatan....hrmmmm...UMNO silap perangkaan..

Sudah-sudahlah Tok Bashah,,jangan juai ubat sengal otot yang tak mujarab....minyak angin yang tak berkesan...minyak urat yang tak menyengat....cukuplah....Puteri nak nasihat...laa ni pebetui masalah dalaman UMNO tu...tumpu kat ahli hampa.......hat yang PAS ke..Pakatan Rakyat ke..biaq kami yang jaga...

Satu lagi jangan dok susah hati tentang masa depan negara Malaysia...kalau Pakatan Rakyat yang memerintah tahulah kami nak buat macamana...pisau kami pegang...mentimun ditangan kami...tau la kami nak potong macamana...