Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير

Nov 10, 2010

Awas....Denggi Tak Kenal Siapa....!!!

Kebiasaannya apabila makin besar rumah seseorang...Maka makin banyaklah Aedes membiak kerana kurang penjagaan kebersihannya...!!

Khir Toyo masuk hospital disyaki demam denggi -MK

Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo dimasukkan ke Pusat Perubatan Selangor (SMC) di Shah Alam pagi tadi kerana disyaki menghidap demam denggi.

ADUN Sungai Panjang itu dimasukkan ke hospital tersebut kira-kira jam 10 pagi selepas mengadu demam, sakit kepala dan badan menggeletar.

Isteri beliau, Datin Seri Zaharah Kechik ketika dihubungi berkata, beliau yang bimbang dengan keadaan kesihatan suaminya itu terus membawanya ke SMC untuk pemeriksaan lanjut.

"Apabila tiba di hospital, doktor yang melakukan pelbagai pemeriksaan termasuk mengambil sampel darahnya mengesyaki Datuk Seri mungkin mengalami demam denggi.

"Dr Khir kemudian diminta untuk menjalani rawatan lanjut bagi memastikan keadaannya baik dan beliau kini berehat di wad,” kata beliau.

Nota :

Hai....duduk dalam istana pun kena denggi jugak ke...??
Ini sah longkang dah tersumbat...
Ataupun kawasan rumah mesti tak terjaga..kotor dan bersepah...
Nyamuk Aedes memang jenis tak kenal siapa...
Semuanya dia gigit...Doktor ke...Ketua Pembangkang ke...
Dia juga akan gigit tak kira engkau ni toyol ke...anak toyol ke...
Kau ni Pencuri ke...Perasuah ke...!!
Jadi yang penting ialah aspek kebersihan perlu di utamakan...
Jika ada tin-tin kosong atau tayar yang terbiar baiklah tanam atau buang saja...
Apa yang penting...Nyamuk Aedes tiada kompromi dalam soal parti...
Tak kira UMNO atau PR....Semuanya tiada halangan..hanyalah peluang....

Berita Yang kadang-Kadang Atau Jarang-Jarang Kita Baca...!!!

UMNO sering merasa Iri Hati dengan keakraban 2 tokoh penting ini di Kelantan...!!

Kadar Pengganguran Kelantan Paling Rendah Di Malaysia - HD

KUALA LUMPUR, 10 Nov: Perangkaan terbaru yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, kadar pengangguran di negeri Kelantan adalah paling rendah di Malaysia iaitu 2.2 peratus berbanding dengan kadar nasional iaitu 4.0 peratus.

Menurut laporan yang di keluarkan oleh jabatan itu, bilangan dan kadar pengangguran mengikut negeri, untuk Suku Tahun Pertama 2009 (Q1 2009), Kelantan berada di tempat terbaik iaitu 11,300 sahaja penduduknya menganggur.

Ia diikuti oleh Melaka (2.5 peratus seramai 7,300 penduduk menganggur), Pulau Pinang (2.6 peratus, 18,300 penganggur) dan Pahang (3.0 peratus 18,600 penganggur).

Negeri yang paling tinggir kadar pengangguran di negara ini adalah Sabah dan Labuan iaitu 6.1 peratus di mana 85,000 penduduknya menganggur.

Sebelum ini, pelbagai tuduhan dilemparkan kepada kerajaan negeri Kelantan termasuk kegagalannya menyediakan peluang pekerjaan untuk rakyatnya.

Kerana itu, kata dakwaan itu, ramai rakyat Kelantan bekerja di luar dari negeri itu.

Sementara itu, mengikut satu blog, Malaysia Wave, yang mendedahkan data ini, beberapa blogger kenalan penulisnya tidak mempunyai sebarang masalah untuk mencari pekerjaan di Kelantan.

"Teringat saya kepada komen member saya, Topeng Perak satu masa dahulu. Beliau kata beliau pulang ke Kelantan tak sampai 2 minggu dah dapat kerja. Teman baik beliau, si Aduka Taruna, dalam kena hambat dengan polis pun boleh dapat kerja," tulis Abdul Rahman yang menggunakan nama penanya, Tulang Besi.

Tulisnya, negeri yang tidak mementingkan projek-projek gajah putih, tidak mementingkan menara 100 tingkat, tidak mementingkan menara berkembar rupanya kerajaan Kelantan telah menjalankan projek-projek yang membantu peniaga-peniaga kecil dan sederahana.

"Kesannya, peniaga-peniaga kecil dan sederhana di Kelantan mampu mengambil ramai pekerja menyebabkan kadar kemiskinan Kelantan adalah antara yang terendah di Malaysia. Projek-projek membantu kroni ditolak, tapi wang kerajaan negeri digunakan membantu rakyat yang majoritinya peniaga-peniaga kecil dan sederhana.

"Perkara yang sama kita lihat di Amerika sekarang ini. Didapati 90 peratus dari syarikat-syarikat yang mengambil pekerja baru di saat jatuhnya ekonomi Amerika adalah perniagaan yang bersifat kecil dan sederhana. Dikatakan peniaga-peniaga kecil dan sederhana inilah yang akan menyelamatkan ekonomi Amerika dari kehancurkan dan kemusnahan," tulis Rahman dalam Malaysian Wave.

Nota :

Bila kita baca berita yang macam ni....
Maka kita rasa pelik dan macam tak percaya...
Sebab kita selalu baca berita khusus terhadap Kelantan ialah...
Kelantan Adalah Negeri yang Mundur...
Kadar Jenayah Di Kelantan Meningkat...
Rakyat Kelanatan ramai yang miskin...
Ulamak tak mampu nak mentadbir negeri...
Sungai Kelantan Berbau busuk sebab ramai rakyat kena potong tangan...
Nik Aziz berkawan dengan syaitan...
Saban hari..saban minggu..saban bulan...saban tahun...
Itulah yang di laungkan-laungkan....

Tapi apa jadi..dengan Terengganu..dan Sabah....??
Negeri kaya raya tapi rakyat hidup merempat....
Sebab itu kita patut laungkan slogan slogan ini sekuat dengan hati....
"Pergi Jahanmlah Dengan UMNO"....Kah...Kah....Kah....
Ohhh..Baru rasa lega....!!!

Kerajaan KORUN Memang Suka Membazir Dan Bermewah-Mewah..??

Agak-agaknya Bila Siap Kerja ubah suai nanti...Mungkin macam ini rupanya kediaman Perdana Menteriku....!!!

Apa Rosak RM 65 Juta Ubasuai Seri Perdana - HD

KUALA LUMPUR, 10 Nov: Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar terus mempersoal tindakan kerajaan menyediakan peruntukan sebanyak RM65 juta untuk pengubahsuaian kediaman rasmi Perdana Menteri, Seri Perdana di Putrajaya.

Mahfuz sewaktu berbahas di Dewan Rakyat petang semalam berkata, peruntukan yang begitu tinggi itu amat tidak wajar hanya untuk mengubah suai kediaman Perdana Menteri yang masih dalam keadaan baik.

"Kenapa peruntukan yang begitu tinggi ini diberikan kepada hal yang tidak sepatutnya? Setiap kali belanjawan, ada peruntukan untuk ubah suai kediaman Perdana Menteri.

"Setiap kali tukar Perdana Menteri, berlaku pengubahsuaian. Apa yang rosak sebenarnya? Kita nak tahu apa yang memerlukan pengubahsuaian sampai memerlukan kos yang tinggi? Setiap kali masuk rumah, ada pinggan mangkuk pecah ke?" soalnya berseloroh.

Naib Presiden PAS itu juga berkata, kerajaan seharusnya mengutamakan belanjawan terhadap keperluan rakyat, bukan untuk kepentingan peribadi.

"Bayangkan sebanyak RM65 juta untuk tempoh dua tahun. Untuk tahun hadapan kos pengubahsuaian sebanyak RM19.5 juta. Maksudnya berbaki sebanyak RM45.5 juta untuk tahun 2012. Sedangkan kos sebanyak itu boleh digunakan untuk kebajikan rakyat yang jauh lebih memerlukan," katanya lagi.

Seri Perdana di Putrajaya mula dibina pada tahun 1997 dengan kos RM24 juta dan siap dua tahun kemudiannya. Bangunan ini diubah suai buat kali pertama pada tahun 2005 yang menelan belanja hampir RM6 juta.

Sebelum ini beberapa wakil Pakatan Rakyat dalam perbahasan Bajet 2011 telah membangkitkan perkara ini antaranya Khalid Samad (PAS-Shah Alam) dan Liew Chin Tong, (DAP-Bukit Bendera).

Nota :

Pada hemat sayalah....mungkin ada sebabnya juga...
Ye lah dulu Janda...Sekarang dah declare jadi First Lady....
Bila First Lady...Faam-faham je lah...
Bilik Air dah tentu bertatahkan Emas...
Tab mandi mesti tukar yang besar lagi...
Dulu Jeane tak suka madi dalam tab...sejuk...
Dah lah tab mandi yang besar...mungkin bertatah berlian ku...
Kepala paip semuanya di saluti Emas...
Sebab kalau di fikirkan..RM 65 Juta ni banyak tau...
Nak kata Seri Perdana tu dah buruk...tak logik pulak..
Tak taulah masa Hasmah da Jeane dulu selalu buat tandas tersumbat...
Atau mungkin Najib ada buat tambahan untuk kubur mereka berdua kat dalam Seri Perdana tu..!!
Memang patut pun kita panggil kerjaan korun...
Hidup PM biar nampak mewah...Rakyat biarlah merempat tak kisah pun...
Inilah dia Malaysia Negaraku....!!!

Tazkirah Pagi Rabu.....

ALLAH MEMANGGIL KITA HANYA 3 KALI SAHAJA SEUMUR HIDUP

Ibu berkata... * Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup*
Keningku berkerut.... ....'Sedikit sekali Allah memanggil kita..?'

Ibu tersenyum. 'Kamu tahu tak apa 3 panggilan itu..?' Saya menggelengkan kepala.

1) 'Panggilan pertama adalah Azan, ujar Ibu.

'Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar. Ketika kita solat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Dia tidak 'cepat marah' akan sikap kita.

Kadang kita terlambat, bahkan tidak solat sama sekali kerana malas. Allah tidak marah seketika. Dia masih memberikan rahmat Nya, masih memberikan kebahagiaan bagi umat Nya, baik umat Nya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas umat Nya ketika hari Kiamat nanti'.

Saya terpaku.... . .mata saya berkaca-kaca. Terbayang saya masih melambatkan solat kerana meeting lah, mengajar lah, dan lain lain. Masya Allah.......

Ibu meneruskan lagi....

2) Panggilan yang kedua adalah Panggilan Umrah / Haji

Panggilan ini bersifat halus. Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan sifatnya 'bergiliran' . Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeza dengan hamba yang lain. Jalan nya bermacam-macam.

Ketika kita mengambil niat Haji / Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan 'Labaik Allahuma Labaik/ Umrotan', sesungguhnya kita pada masa itu menjawab panggilan Allah yang kedua.

Saat itu kita merasa bahagia, kerana panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali.

Allah berkata, laksanakan Haji / Umrah bagi yang mampu'.

Mata saya semakin berkaca-kaca. ........Subhanallah...... .saya datang menjawab panggilan Allah lebih cepat dari yang saya rancangkan.. ...Alhamdulillah...

3) 'Dan panggilan ke-3 adalah KEMATIAN.

Panggilan yang kita jawab dengan amal kita. Pada kebanyakan kes, Allah tidak memberikan tanda tanda secara langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal soleh. Kerana itu , manfaatkan waktumu sebaik-baiknya. ..

Jawablah 3 panggilan Allah dengan hatimu dan sikap yang Husnul Khotimah.... .......Insya Allah Syurga adalah balasannya.. ...'

Nota :

Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, Rasulullah Saw bersabda: *Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama 'Huraisy' berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya : 'Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?'

Huraisy pun menjawab, 'Aku mau mencari lima orang:

1-orang yang meninggalkan Solat....
2-orang yang tidak mhau keluarkan. zakat....
3-orang yang derhaka kepada ibu dan bapanya....
4- orang yang bercakap tentang dunia di dalam Masjid.
5-orang yang suka minum arak.

Robin Hood Dah Muncul Di Sarawak....!!!


Taib: Saya ada wang lebih daripada apa boleh dibelanja -MK

Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud telah dirakamkan sebagai berkata beliau memiliki sejumlah kekayaan yang keterlaluan dan juga menawarkan ratusan ringgit kepada setiap rumah panjang di video yang dipercayai dirakamkan semasa kempen pilihan raya kecil Sibu pada 16 Mei lalu.

Menurut sari-kata di laman sesawang Youtube yang memuat-naikkan video berkenaan, kenyataan Taib dibuat semasa ucapannya pada 13 Mei ini kepada penduduk rumah panjang di Sungai Aup, kira-kira 20 minit perjalanan dengan kereta dari pusat bandar Sibu.

Laman sesawang anti-Taib Sarawak Report, yang menterjemahkan ucapan ahli politik veteran BN itu menaburkan janji-janji pilihan raya tanpa menyedari bahawa masa dan teknologi sudah berubah.

Menurut Sarawak Report transkrip ucapan Taib di mana beliau menggunakan bahasa Melayu dan juga Inggeris, ketua menteri itu cuba memujuk penduduk bahawa beliau tidak memperdulikan hal lain kecuali kepentingan rakyat.

Malah, beliau juga sanggup mengorbankan kekayaannya demi rakyat, memandangkan beliau mempunyai kekayaan yang melebihi keperluan dirinya, di samping berada di bawah jagaan anak-anaknya.

“Tujuan saya hanyalah untuk rakyat. Saya ada wang melebihi daripada apa yang saya boleh belanja. Saya tidak peduli pasal wang. Semua anak saya sudah dijaga, jadi saya memberikan kamu sesuatu yang baik,” kata Taib.

Nota :

Ya ampoon....Tolonglah.....
Mintak tolong sangat-sangat....
Walau macamna sekali pun.....tolonglah....
Kut mana-manapun...kena tolong jugok kali ning...
Tolong letak dalam hati.....
Bukan sunat lagi...tapi dah jadi hukum wajib dah....
Tolong supaya jangan undi Natang bewok ni lagi...
Undi lah siapa saja asalkan jangan undi Bewok Kabut Ni...
Terima banyak-banyak kasih kepada rakyat Sarawak....!!!!
Kerana berani buat perubahan....!!!

Ayoyo Bacha.....Lu Ni Apa Barang...??



Nota :

Lu ni betul la Zambry.....
Ini cerita pun lu mau tipu ka...???
Ayoyo...Semua orang sudah tengok...semua orang sudah tahu...
Tapi you cakap..ini macam..itu macam....
Lu orang memang kuat tipu la bacha....!!
Lu sekarang sudah banyak buat dosa la Zambry...
Saya kesian sama awak la...
Lagi kuat lu tipu rakyat...rakyat lagi kuat mau tipu sama you...
Lu tau ka...Lu ingat rakyat bodoh ka...
Sorry la bacha....Next pilihanraya...rakyat tara kasi chance sama lu lagi....
Kah...Kah...Kah....I'm sorry bacha...!!!

Muhyidin...Kami Tak lapaq Nak Mintak Tolong Hang...???

Banjir : MB Kedah Bidas Publisiti Murahan Muhyidin - HD

ALOR SETAR, 9 Nov: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak hari ini membidas perangai Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mendakwa kononnya Kerajaan Kedah lepas tangan dan menyerahkan tanggungjawab membantu mangsa kepada Pusat.

Beliau menyifatkan, Muhyiddin dan Umno hanya menginginkan publisiti murahan dalam melakukan misi kemanusiaan.

“TPM kata saya lepas tangan. Pernah pejabat saya hantar surat ke KL (Kuala Lumpur) minta selesaikan masalah? Tak ada. Saya tak pernah tulis kepada PM (Perdana Menteri) tolong saya. Saya tak pernah tulis surat Shahrizat mai tolong saya.

"Dia turun pun pi Tunjang bukan tempat banjir. Kaki kasut dia pun tak basah. Nak cakap apa ...” katanya dalam satu interbiu bersama akhbar rasmi PAS, Harakah.

Minggu lepas, seramai 50,000 penduduk Kedah terpaksa dipindahkan apabila rumah mereka ditenggelami air akibat bencana banjir terburuk dalam sejarah negeri. Rumah Azizan sendiri turut ditenggalami air.

Terdahulu, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Shahrizat Abdul Jalil turut mendakwa bahawa kerajaan negeri ‘lembap’ dalam memberikan pertolongan kepada mangsa banjir.

Kenyataan Shahrizat dibidas oleh ahli parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar yang mengatakan bahawa kenyataan Shahrizat itu bersifat melampau tatkala semua agensi kerajaan negeri tengah bertungkus lumus menyelamatkan mangsa banjir, kehadiran Shahrizat hanya bertujuan untuk bermain politik.

Di samping itu, Azizan turut mempersoalkan kelewatan Muhyiddin untuk mengunjungi kawasan banjir di Kedah.

“Setelah tujuh hari bencana berlaku, baru (beliau) datang meninjau mangsa banjir. Air banjir pun sudah surut dan sebahagian (mangsa) balik ke rumah masing-masing. Sepatutnya datang lebih awal, baru nampak situasi sebenar,” kata Azizan, sambil menambah bahawa timbalan perdana menteri telah pergi ke tempat yang salah untuk mendapatkan maklumat yang betul.

“Kita ada Jawatankuasa Bencana Alam peringkat negeri diketuai Setiausaha Kerajaan Negeri, bilik gerakan banjir peringkat daerah termasuk semua agensi terlibat seperti polis, tentera, sektor awam bekerjasama dengan baik. Tiada sentimen politik langsung.

“Saya terkilan kerana apa yang disebarkan tidak betul. Sepatutnya datang negeri orang, kenalah tanya saya dulu mengenai perkembangan terkini. Bukan buat andaian semata-mata,” katanya lagi.

Selain itu, Azizan turut mengkritik kehadiran Muhyiddin ke negeri itu yang disambut dengan bendera-bendera Barisan Nasional di Stadium Sultan Abdul Halim.

"Pasang bendera BN di Stadium Sultan Abdul Halim ketika Muhyiddin nak turun. Maka jadilah lebih publisiti daripada misi kemanusian. Saya datang tak ada bendera PAS atau Kedah iring saya," bidas Azizan.

Nota :

Cisshh.....Piiirrrah....!!!
Hang tok sah nak buat lawak la Muhyidin...!!!
Orang kedah tak teringin kat hang dah....
Hang dok mai sini nak buat apa..??
Kami tak kebuluq nak mintak tolong kat hang...
Kalau setakat nak datang goyang teloooq..baik hang dok rumah...
Kami nak mampuih ka...nak hidup ka....itu kami punya pasai la wei....
Shahrizat tak sah dok mai sini la....
Menyampah kami dok tengok muka hang....
Tumit kasut pun tak basah...nak tolong apa...???
Pi lah hang balik...tahulah kami uruskan masaalah kami....
Kami tak lapaq...Padi kami banyak....!!!!