Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Apr 11, 2011

KENYATAAN MEDIA Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)

11 April 2011

1. Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) dan badan-badan bukan kerajaan Malaysia ingin mempertanyakan perihal perbelanjaan ketenteraan Kerajaan Malaysia di bawah tadbir Kementerian Pertahanan.

2. Dalam keadaan sosio-ekonomi hari ini, di kala kemelaratan dan kemiskinan menjadi norma, pihak kerajaan tidak sekali pun teragak-agak untuk mengawal perbelanjaan ketenteraan, dan menyalurkan dana yang boleh dijimatkan itu untuk membasmi kemiskinan atau dibelanjakan untuk menyelesaikan masalah-masalah sosio-ekonomi yang begitu menular hari ini.

3. Malah, perbelanjaan ketenteraan itu juga kelihatan seolah semakin galak, dan dilakukan tanpa transaksi yang telus dan punya akauntabiliti; termasuk mengaitkan komisyen berjumlah besar yang melibatkan penggunaan dana awam.

4. Media Perancis pula melaporkan tentang skandal kapal selam yang masih berada dalam siasatan, namun jelas melibatkan dana awam dan penipuan pihak-pihak tidak bertanggungjawab. Sumber: http://www.rue89.com/2011/04/02/sous-marins-malaisiens-la-piste-des-retrocommissions-se-precise-197722?page=1#commentaires diterjemah di: http://www.malaysia-today.net/mtcolumns/39451-usd100-milion-commission-for-rm41-billion-submarines-contract-paid-by-malaysia-and-not-france-

5. Oleh yang demikian, SUARAM dan sekumpulan badan bukan kerajaan yang prihatin dengan perkara ini akan menyerahkan memorandum kepada pihak Kementerian Pertahanan pada 12 April 2011 jam 11 pagi.

6. SUARAM dan NGO Malaysia lainnya berharap agar pihak kerajaan akan menerima memorandum ini dengan lapang dada tanpa sebarang pertelagahan.

Sekian,

Suara Rakyat Malaysia (SUARAM)

No comments:

Post a Comment