Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Aug 19, 2011

Amalan "Yes Man" Dalam Tentera...!!


KUALA LUMPUR: KeADILan percaya, le bih banyak kes-kes membabitkan penyelewengan undi pos dibongkar selepas ini ekoran beberapa bekas tentera tampil membuat pendedahan.

Naib Presidennya, Fuziah Salleh berkata, penyelewengan undi pos sudah lama berlaku bahkan banyak aduan diterima berhubung masalah itu. Oleh kerana itu, katanya, Pakatan Rakyat menyokong usaha NGO Bersih 2.0 untuk menuntut perubahan dalam sistem undi pos.

“Sebab itulah kita mahu reform undi pos, kerana un di pos memang terangterangan berlaku salah guna kuasa dan penyelewengan,” katanya .

Malah katanya, sistem undi pos itu sendiri memperlihatkan ketidaktelusan apabila setiap undi pos di lampirkan borang yang di tandatangani anggota ten tera sebagai pengesahan undi telah dibuat.

“Apabila kertas undi dilam pirkan, undi tidak lagi rah sia. Bahkan ada juga anggota tentera menanda tangani borang itu di depan pegawai mereka, ini sudah tentu ia ditandatangani da lam perasaan yang tertekan,” katanya.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kuantan percaya, jika setiap anggota tentera boleh bercakap masalah undi pos ini sudah tentu mereka berani tampil mendedahkan penyelewengan itu.

Justeru, beliau meminta mana-mana anggota dan be kas tentera yang berani mem buat kenyataan sama ada melalui afidavit atau akuan bersumpah, mengakui undi pos satu proses yang tidak bebas dan telus.

Pada 3 Ogos lalu, seorang bekas tentera tampil mendakwa pernah terlibat dalam menyalahguna undi Dijangka lebih ramai lagi bekas tentera tampil pos semasa berkhidmat atas arahan pegawai atasannya.

Nasir Mohamad yang me namatkan perkhid matannya pada 1998, menerima arahan memangkah 400 lebih keping kertas undi ke tika pilihan raya umum ke-7 pada tahun 1986.

“Saya ambil hak orang lain yang sepatutnya undi ker tas itu. Tetapi saya sebagai tentera kena ‘yes man’,” katanya dalam pertemuan ber sama Pemuda PAS di Ho tel De Palma Ampang.



No comments:

Post a Comment