Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Oct 5, 2011

PR Tawar RM 1,000 Setahun Untuk Pengundi Saluran 1....


KUALA LUMPUR, 4 Okt: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sewaktu perbentangan Belanjawan 2012 Pakatan Rakyat menjelaskan selaras dengan tema 'Kesejahteraan Untuk Semua', Pakatan Rakyat (PR) sentiasa memandang tinggi dengan apa yang telah disumbangkan oleh golongan warga emas sejak sekian lama.
Beliau mengatakan PR akan melaksanakan bantuan-bantuan untuk mengalihkan sumber kekayaan negara dari golongan mahakaya kepada program khusus untuk mengurangkan bebanan yang ditanggung oleh rakyat.

"Kepada golongan warga emas kerajaan PR akan melaksanakan bayaran bonus sebanyak seribu ringgit setahun kepada mereka yang layak berdasarkan pendapatan kurang dari lapan belas ribu setahun.

"Ia dijangka akan menelan belanja sebanyak RM1.7 bilion setahun dan ia difikirkan perlu untuk membantu golongan warga emas dan pencen yang kuasa beli mereka semakin terhakis akibat kenaikan harga barang," jelasnya.

Tambah Anwar lagi, selain seribu ringgit kepada warga emas PR juga akan melaksanakan bayaran suri rumah sebanyak seribu ringgit kepada mereka yang layak dan ini akan mengurangkan bebanan keluarga serta mengalakkan suri rumah menabung melalui Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

"Melalui bayaran kepada suri rumah sebanyak RM2 bilion diperuntukan," tambahnya yang juga ahli Parlimen Permatang Pauh.

PR juga memperuntukan sebanyak RM22 bilion dikekalkan dengan mengambil kira unjuran harga minyak mentah terkini dan ia dijangka akan mengelakkan sebarang kenaikan harga minyak di dalam tahun 2012.

Dalam pada itu tumpuan khusus akan diberikan untuk menambahbaik sistem penyampaian subsidi agar ia terus sampai kepada rakyat yang memerlukan, bukannya ditadbir dan disekat di pertengahan akibat monopoli yang diberikan kepada syarikat tertentu.

Anwar menjelaskan penghapusan ini termasuklah subsidi korporat yang selama ini menguntungkan golongan mahakaya dan kroni mereka seperti pemilik-pemilik penjana bebas (IPP), monopoli beras oleh Padiberas Nasional Berhad (Bernas) dan monopoli lesen teksi oleh golongan berkepentingan.

"PR juga akan menyediakan bayaran tambahan (top up payment) kepada isi rumah di dalam kategori miskin tegar untuk memastikan pendapatan bulanan mencecah sekurang-kurangnya RM550 dan ini difikirkan wajar sebagai langkah segera membantu golongan terbawah di dalam ekonomi negara.

"Pada masa yang sama, mengambil kira faktor semasa dan kenaikan harga mutakhir bayaran kepada penerima bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) akan diselaraskan kepada RM550 sebulan dari kadar sedia ada sebanyak RM300 sebulan," katanya lagi.

Anwar yang membentangkan Belanjawan 2012 PR di Bilik Taklimat Parlimen itu menjelaskan realitinya di Malaysia sudah jauh menyimpang dari ketetapan walaupun ada pihak yang mendakwa satu Malaysia ini serupa tapi hakikatnya negara kita adalah negara yang majmuk kelas ekonominya.

Jelasnya golongan mahakaya 'super rich' membolot kekayaan negara dan dipisahkan dari golongan pesara tua dan warga emas yang dihimpit kenaikan harga walhal pence dan pendapatan mereka semakin mengecil.

"Golongan rakyat terpaksa mengikat perut sedangkan golongan mahakaya ini seronok meancong dan membeli belah beg-beg tangan dan cincin permata," selorohnya lagi.

No comments:

Post a Comment