Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير

Dec 4, 2011

Sah...Pemikiran Melayu UMNO Adalah 'Third Class'...!!


"Isu kali ini yang saya ingin ketengahkan ialah rentetan dari Persidangan Umno 2011 yang masih terasa bahang hipokrasinya dan penuh dengan kepura-puraan tanpa idea yang bernas.

Saya terkejut benar bila mendengar ucapan salah seorang perwakilan dari Johor yang mahu kerajaan menubuhkan Politeknik bagi setiap daerah di Johor. Secara dasarnya niat perwakilan ini murni kerana mengambil berat tentang aspek pendidikan rakyat Johor. Namun permintaan untuk mengadakan Politeknik di setiap daerah bagi saya hanya mentaliti kelas tiga.

Bukan berniat menghina Politeknik, tetapi jika wakil Johor itu benar-benar mahu berbakti dan melihat anak bangsanya maju, beliau seharusnya mencadangkan penubuhan universiti atau sekurang-kurangnya kolej universiti. Ini baru bertepatan dengan slogan rakyat didahulukan pencapaian di utamakan.

Umum mengetahui taraf perbandingan Politeknik dengan Universiti atau Kolej Universiti umpama langit dengan bumi. Politeknik adalah tempat di mana pelajar-pelajar yang tidak layak ke universiti berhimpun. Tak kurang juga sebagai tempat singgahan penuntut yang mendapat result yang kurang memberangsangkan di dalam SPM dan majoriti penuntut Politeknik seluruh Malaysia ialah dari bangsa Melayu.

Cadangan wakil Johor untuk memperbanyakkan Politeknik ini kononnya sangat perihatin akan nasib bangsa Melayu sebenarnya akan melingkupkan bangsanya sendiri. Ini adalah kerana, pelajar-pelajar Melayu akan berada di dalam zon selesa dan merasakan mereka tidak perlu belajar atau berusaha keras kerana sekiranya gagal ke universiti, Politeknik di Malaysia bersepah-sepah menerima mereka. Lepasan Politeknik ini umumnya akan memegang sijil atau sehabis tinggi, diploma sahaja.

Dalam dunia hari ini, majikan mana yang mahu mengambil pemegang sijil bekerja sedangkan lambakan graduan ijazah pun melangit tingginya. Jika ada pun, majikan itu akan menggajikan lepasan Politeknik dengan jawatan yang rendah seperti technician, kerani, pembantu warehouse dan yang paling teruk mungkin sebagai operator pengeluaran sahaja. Saya menjawat jawatan Pengurus Sumber Manusia dan berpengalaman luas bersama lapan syarikat swasta bertaraf MNC. Saya tahu bagaimana peritnya anak-anak Melayu lepasan Politeknik untuk mendapatkan kerja di sektor swasta kerana garis panduan menetapkan jawatan pegawai atau pun engineer perlulah diisi oleh mereka yang mempunyai ijazah. Sedih saya melihat senario ini berlaku. Dan ini akan diburukkan lagi dengan percambahan Politeknik yang sudah pasti akan melahirkan lebih ramai anak bangsa yang berpendidikan sederhana yang tak akan mampu bersaing di dalam dunia kerja.

Kita jangan keliru dengan otak orang Umno yang mahu menyekat perkembangan minda anak muda Melayu dan sekiranya ini berlaku, maka kita akan terus ketinggalan dan selama-lamanya menjadi kuli, berjawatan rendah bergajikan RM750-RM900 sebulan. Nak harapkan anak-anak Melayu ini masuk kerja Kerajaan? Ucapkanlah selamat jalan. Kerana posisi kosong dalam kerajaan sudah pun juak-juak Umno reserve kan untuk anak, adik, abang ipar, ibu tiri dan kroni mereka. Ujian Teori, Interview dan kursus untuk pengambilan muka-muka baru PTD dari seluruh negara adalah wayang yang indah semata-mata mengalahkan franchise filem Twilight Saga. Tambahan pulak umur persaraan kakitangan kerajaan sekarang ialah 58 tahun dan Cuepacs juga sedang mendesak untuk dinaikkan ke 60 tahun, alamat berubanlah kita menunggu mayat-mayat hidup ini pension sebelum kita dapat merasakan kenaikan pangkat.

Inilah akibatnya jika banyak sangat otak berkarat di dalam Umno. Berkulat sampai tidak pasti apa yang mereka ingin ucapkan atau perjuangkan. Ucapan yang berapi-api sampai ada yang selinsing tangan, tak kurang ada juga yang sampai bersembur air liur, semuanya lakonan untuk membodek PM Najib. Mereka masih fikir zaman sekarang ini sama seperti era mereka di mana lepasan SPM pun dapat menjawat pegawai kerajaan. Bila ada bintang-bintang baru yang bergemerlapan yang berpotensi diserapkan ke jawatan tinggi dalam parti, mereka cantas. Jadilah selama-lamanya parti berotak zombi.

Sedarlah anak-anak muda Melayu, inilah persepsi sebenar otak keldai-keldai tua Umno terhadap anda. Sesungguhnya mereka ini memandang rendah keupayaan anda dan bercadang untuk mempersiapkan anda sebagai pekerja kolar biru buat selama-lamanya. Sepatutnya kita menggalakkan anak bangsa memasuki Universiti untuk persiapan menjadi pemimpin masa depan, ini tidak, terbalik kong. Patutlah Johor bakal menjadi muzium Umno kerana adanya speaker/perwakilan yang "terlebih pandai" seperti ini.

Artikel di atas adalah pandangan peribadi penulis.

1 comment:

  1. ..................................... DUA KALI LIMA

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=2399607742374&set=a.1878189067233.2098684.1016453679&type=1&theater

    http://www.facebook.com/hafiz.jaafar81/posts/261625340553084?ref=notif&notif_t=like

    ............................................. tetapi HATI MEREKA TIDAK ADA RUANG UNTUK IMAN SEGALA ITU KERANA TELAH PENUH KETAT DIISI DENGAN KESERONOKAN DAN TENGGELAM DALAM KELALAIAN HEDONISMA ATAU penyakit WAHAN: CINTA TAKSUB AKAN DUNIA [EKONOMI/POLITIK/SOCSIAL] DAN TAKUT MATI [KENA SOALAN QUBUR, MAHSYAR DAN DILEMPAR KENERAKA].........!!!!! wal'iyazubillah....................... ...............................
    ((¯`♥´¯))✿
    . `*.¸.*´ " لا حول ولاقوة إلا بالله . `*.¸.*´ "

    . `*.¸.*´ " والله اعلم. `*.¸.*´ "

    ReplyDelete