Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير

Jan 31, 2012

Mampukah PR Tawan Putrajaya...??


Tak sampai 100 hari, BN/UMNO akan bubar Dewan Rakyat dan akan diikuti semua DUN. Namun cakap-cakap kedai kopi maya dan ahli politk BN/UMNO/Pakatan Rakyat, mampukah Pakatan Rakyat menumbangkan BN/UMNOapco dalam PRU13?. Dan negeri Pakatan Rakyat seperti Selangor, Pulau Pinang dan Kedah bakal ditawan semula oleh BN/UMNOapco?. Malah tak kurang hebatnya yang menjadi polemik apakah benar Tuan Guru DS Haji Hadi Awang tidak mahu bertanding atau ingin berundur menjadi wakil rakyat?. Bagaimana pula kerajaan PAS Kelantan di bawah teraju Tuan Guru Datuk Nik Aziz kekal berkuasa dan Nik Aziz tetap menjadi Menteri Besar Kelantan?.

Itulah adalah tajuk berita yang menjadi bahan berita dan peristiwa yang menarik tahun 2012. Dan ianya dijadikan berita "songsang" oleh media milik BN/UMNOapco.

Secara amnya negeri Selangor dan negeri Kedah (Pakatan Rakyat) PAS, DAP dan PKR masih berliku dan ada kesukaran untuk Pakatan Rakyat melawan arus ganas dan jahat oleh gerombolan BN/UMNO terutama negeri Kedah.

Negeri Selangor Pakatan Rakyat bergantung kepada pengundi kaum cina dan india (sebahagiannya). Jika kaum cina membuat sedikit pusingan "U" memilih BN/UMNO/MCA/Gerakan peluang Pakatan Rakyat agak sukar kerana pengundi kaum Melayu Selangor tetap tegar kepada BN/UMNO. Begitu juga fenomena yang bakal berlaku di negeri Kedah dan Pulau Pinang.

Walaupun begitu ada sedikit harapan Pulau Pinang kekal Pakatan rakyat berkuasa jika kaum cina tidak membuat pusingan "U". Satu harapan agar kaum cina tetap memberi undi kepada Pakatan Rakyat, jika tidak peluang Pulau Pinang bakal berlaku seperti negeri Kedah atau Selangor.

Kaum cina adalah satu aset utama di semua negeri di pantai barat Semenanjung Malaysia untuk menawan Putrajaya PRU13. Kerana bangsa melayu sukar memberi undi kepada Pakatan Rakyat. Bangsa melayu cukup sekadar dengan wang RM500 menjadi lumpuh dan sukar membuat satu anjakan politik yang cerdik. Melayu tetap setia pada UMNO. Hanya marah dan benci sementara mudah makan umpan.

Di egeri pantai timur seperti Terengganu dan Pahang rata rata pengundi melayu yang penentu PRU13, Dari segi sejarah dan demografi politik dan sosial peluang Pakatan Rakyat masih gelap untuk menawan dan menumpaskan BN/UMNOapco yang penuh dengan penipuan dan teknik jahat menjelang pilihanraya.

Di negeri Kelantan satu-satunya "Universiti Politik" di mana negeri dan rakyatnya bijak dan cerdik membuat pilihan. UMNO/BN memang pening untuk membuat analisa. Ini disebabkan rakyat Kelantan rata-rata cukup suka pada BN/UMNO dan ambil apa sahaja yang diberi oleh pemimpin UMNO peringkat pusat dan negeri. Namum majoritinya rakyat Kelantan tidak akan memberi undi kepada BN/UMNO. Itulah kekuatan rakyat Kelantan dan PAS Kelantan serta pemimpin PAS Kelantan pandai menjaga tindak tanduk pemimpin dan wakil rakyatnya.

Tak usahlah membuat tekaan siapa yang bakal menjadi PM jika Pakatan Rakyat menang PRU13, kerana gelombang biru tetap menjadi ganas dan bakal membuat seribu helah dan fitnah serta seribu penipuan untuk BN/UMNO kekal berkuasa.

Hanya yang penting kita gerakkan satu gerak kerja dalam satu pasukan yang baik dan teratur untuk menghadapi gelombang biru yang ganas dan mempertahankan kerajaan Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan di bawah payung Pakatan Rakyat.

Seperti kata Tuan Guru DS Haji Hadi "jalan masih berliku untuk menawan Putrajaya. Renunglah kata kata ulama" . Dengan itu pemimpin PKR jangan bersifat besar kepala dalam meminta dan meletak calon PKR. Ukurlah baju di badan sendiri.

No comments:

Post a Comment