Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير

Apr 10, 2012

UMNO Lebih Bahaya Dari Lynass...!!


Lynas yang dijangka akan memproses tanah tanih yang dibawa dari Australia itu akan meninggalkan sisa-sisa buangan itu di Negeri Pahang. Saintis dan profesor sains nuklear sudah banyak membuat penjelasan bahawa sisa-sisa buangan itu tidak berbahaya, tidak beradio-aktif dan sebagainya. Bahkan mereka juga beritahu kita kononnya pasir pasir dan batu batuan di dalam dinding rumah kita lebih tinggi sinaran radioaktifnya. Saintis dan profesor itu memang betul. Sinaran radioaktif dari dinding rumah kita lebih tinggi dari sinaran sisa Lynas itu.

Tetapi apakah perkara yang tak betulnya?

Hasil buangan Lynas dikelaskan sebagai sisa radioaktif, walau selemah mana pun kuasa sinaran dari sisa Lynas itu, apabila ia dikelaskan sebagai sisa radioaktif, maka peraturan untuk menjaganya adalah ketat. Ia perlu mengalami proses pelupusan yang betul secara saintifiknya. Berbeza dengan pasir pasir atau batu batuan di dinding rumah batu kita di mana tidak dikelaskan sebagai bahan sisa radioaktif. Walaupun kekuatan sinarannya agak kuat berbanding sinaran dari sisa Lynas. Inilah asas undang-undang yang ada. Dalam kontek ini, Kerajaan Negeri Pahang pimpinan UMNO-NAJIB yang salah dari awal lagi kerana membenarkan sisa- sisa itu ditinggalkan di bumi Malaysia khasnya di Negeri Pahang.

Masyarakat perlu tahu, tanah tanih yang diproses di Lynas itu dikorek dan digali di Australia, akan diproses di Negeri Pahang dan buangan yang dikelaskan sebagai sisa radioaktif itu ditinggalkan di Negeri Pahang. Sementara hasilnya diambil dan dibawa balik ke Australia. Itulah perjanjian yang ada. Sebaliknya Lynas tidak berjanji dengan Kerajaan Negeri Pahang untuk membawa balik sisa-sisa ke Australia. Inilah bahayanya UMNO, tidak ambil kira asas undang-undang dalam membuat keputusan melainkan untung wang ringgit semata-mata tanpa mengira nasib negara dan rakyat dalam jangka masa yang panjang.

Lynas Australia itu terlebih dahulu ingin membuka kilang mereka di India dan China, tetapi perjanjian India dan China ialah sisa buangan tidak boleh ditinggalkan di bumi India dan China, Lyna Australia mesti membawa balik sisa bersama-sama hasilnya sekali.

Tetapi Kerajaan Negeri Pahang UMNO-NAJIB tidak begitu. Ini menunjukkan UMNO itu lebih berbahaya dari sisa Lynas.

Dalam kontek yang lain pula, UMNO akan melakukan apa saja semata-mata untuk menang pilihanraya, walaupun pengundi yang memenangkan mereka itu adalah pendatang asing bangla, indo, kemboja, burma dan sebagainya. Mereka sanggup jadi ejen tipu paspot pendatang asing, mereka jadi pelindung kepada pendatang asing. Mereka juga jadi tukang edar IC kepada pendatang asing dan sebagainya. Semua ini kena tepat dengan apa yang berlaku dalam kes Lynas, UMNO tidak kira apa akan berlaku kepada warganegara asalkan mereka terus memerintah dan mendapat keuntungan kekayaan sendiri dari pemerintahan itu. "

No comments:

Post a Comment