Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Jul 2, 2010

Siapa Yang Cerdik Asli Atau Melayu...???

Orang Bodoh Saja Yang Hanya Mau Ikan...!!!

Orang Cerdik Akalnya Memang Panjang..Mesti Mintak Kail Bukannya Ikan...!!!

Orang Asli mahu 'kail bukan ikan' -MKini

Dalam usaha mengubah dan meningkatkan taraf hidup masyarakat Orang Asli yang mempunyai kira-kira 18 suku kaum di negara ini, pendidikan, kemahiran dan pemilikan tanah dilihat begitu penting.

Menurut Presiden Persatuan Orang Asli Semenanjung Malaysia, Majid Suhut, ini kerana melalui pendidikan dan kemahiran masyarakat Orang Asli boleh bersaing dengan kaum lain dan melalui pemilikan tanah mereka boleh mencari rezeki.

Beliau berpendapat untuk menaiktaraf kehidupan Orang Asli yang seramai kira-kira 141,000 orang di negara ini, kerajaan perlu memberi tumpuan dalam pemberian tanah dan pendidikan terutama kepada generasi baru Rancangan Malaysia ke-10 (RMK10).

Orang Asli masih jauh ketinggalan berbanding kaum lain dalam pendidikan yang mana mereka yang layak ke Institut Pengajian Tinggi (IPT) dan sekolah masih tidak ramai mengikut nisbah.

Berlakunya keadaan ini adalah kerana generasi baru Orang Asli masih tidak mempunyai wang mencukupi untuk ke sekolah walaupun menerima bantuan.

Daripada
segi prasarana pendidikan, ia lebih baik cuma ada kekurangan daripada segi kebajikan kerana masih ramai anak Orang Asli yang ke sekolah dengan perut kosong.

Walaupun ada skim Rancangan Makanan Tambahan (RMT) ia masih belum mencukupi kerana pada waktu rehat tengah hari anak Orang Asli juga mahu menikmati makanan seperti kaum lain.

'Kail bukan ikan'

Menurut beliau lagi usaha kerajaan memberi bantuan kepada Orang Asli dengan memberi biasiswa kepada enam pelajar Orang Asli baru-baru ini untuk ke luar negara sedikit sebanyak dapat membantu meningkatkan lagi pencapaian masyarakat ini.

"Selama ini Orang Asli mungkin tidak mempunyai peluang untuk pergi ke luar negara walaupun ada yang mempunyai kelayakan sebab kami tidak ada satu badan seperti Majlis Amanah Rakyat (MARA) untuk membantu kami".

Pada masa yang sama Majid mahu kerajaan, NGO (Badan Bukan Kerajaan) memberikan mereka "pancing" iaitu seperti latihan kemahiran dan sebagainya dan bukan hanya memberi bantuan bulanan berupa wang.
-----------------------------------------------------------
Woittttt......MENYESAL TAK JADI ORANG ASLI.....DAHLAH CERDIK...PANJANG AKAL PULAK TU...!!!!

Kah...Kah.....MENYESAL LAH JADI MELAYU..DAH LAH BODOH...SOMBONG NAK MAMPUS....!!!

Kah...Kah.....ORANG ASLI MEMANG JAGA MARUAHNYA...MELAYU LANGSUNG TAK ADA MARUAH...NAK JAGA APA LAGI...!!!

Kah...Kah....JANGAN PANDANG ORANG ASLI SEBELAH MATA AJE...!!!!

Kah...Kah....ORANG ASLI TAK PANDAI NAK MENIPU...BUKAN MACAM MELAYU...!!!

Kah...Kah....TAPI MALANGNYA MELAYU BUKAN SAJA TIPU MELAYU...ASLI PUN DIA TIPU....!!!

Kah...Kah.....AIMAN TAK KISAH....MELAYU DAH TAHU BAHAWA ORANG ASLI DAH TAHU MEREKA TELAH DI TIPU OLEH MELAYU....!!!

No comments:

Post a Comment