Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Jul 25, 2010

Memang Malaysia Akan Bankrap....!!!

"Sila rujuk artikel Viewpoint hari ini dalam The Star (akhbar MCA pro Najib) oleh kolumis/managing editor P.Gunasegaran.

Untuk pemimpin2 umno, mereka tentu faham apa yg dibincangkan. Saya ringkaskan ke BM khas untuk ahli2 umno dan rakyat sekelian supaya mereka faham kalau kita cakap Felda, Guthrie, Sime Darby atau Golden Hope akan bengkrap, mereka tidak akan melenting.

1. KLIA (Kos RM10 Billion) yg cantik dan gah, sentiasa lengang, hanya sibuk pd waktu2 tertentu sahaja sedangkan Terminal Tambang Murah lebih sibuk.

2. Projek2 yg dlm pembinaan (Rel Berkembar RM30 Billion, Bakun RM7 Billion, Paip Air Pahang-Selangor RM9 Billion) berjumlah RM46 Billion) sedangkan potongan subsidi hanya RM750 juta atau 2% dari harga projek2 mega tsb.

3. Projek yg dlm perancangan adalah sistem MRT yg dijangkakan kosnya dlm RM50 Billion, walupun pertimbangan untuk infrastruktur dan throughput untuk menyokong projek tsb tidak dilakukan dgn teliti.

4. Walau pun Rel berkembar Ipoh-Kuala Lumpur sudah 3 tahun siap, ia masih belum digunakan, kerana unjuran penambahan kargo dan penumpang ternyata meleset.

5. Menurut kenyataan KTM, perjalanan dari Ipoh-KL dapat dipercepatkan dari 3 jam kpd 2 jam. Jadi kita bayar RM6 Billion untuk jimat 1 jam.

6. Empangan Bakun akan mengeluarkan 2400MW sedangkan keperluan dan permintaan untuk tenaga tsb masih belum pasti.

7.Kerja2 terowong untuk Pemindahan Air Pahang-Selangor sudah dimulakan sedangkan Kerajaan Negeri belum meluluskan tapak untuk Loji Pembersihan. Mengapa perlu belanja RM9 Billion apabila hanya RM2 Billion diperlukan untuk mengurus semula sumber sediada.

8. Kerajaan hanya menumpukan perhatian terhadap projek2 mega sedangkan dgn pengurusan yg baik, sumber sediada dapat dimenafaatkan sepenuhnya.


Nota :

Kalau M'sia bengkrap tahun 2019, kita boleh agak siapa2 yg akan pindah dulu ke Australia, Canada, & UK, kah....Kah...Kah....!!!

No comments:

Post a Comment