Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Nov 12, 2010

Cabaran Fardhu Haji Bermula...!!!


MAKKAH – Keadaan penuh sesak Masjid al-Haram di sini akan menjadi lengang selama 5 hari apabila seluruh jamaah akan meninggalkan Makkah menuju Arafah.

Seramai 34,000 jamaah haji Malaysia akan bergabung membentuk himpunan terbesar umat Islam sedunia di Padang Arafah pada 14 November, bersamaan 8 Zulhijjah.

Kira-kira 4 juta umat Islam dari lapan benua akan berhimpun di padang yang bersejarah itu menjelang waktu maghrib hari Ahad tersebut.

Perjalanan ‘Manasik Haji’ secara berperingkat dengan menaiki bas sejauh kira-kira 20 km, merupakan cabaran terakhir bagi musim haji 1431H.

Menurut Penyelia khidmat Haji swasta, Haji Razali Md Yunos, para jamaah akan bertolak pula ke Mina pada hari raya Eidul Adha, selepas ‘mabit’ di Muzdalifah.

Menurutnya, para Hujjaj akan berhimpun dan berkhemah di Mina pada hari-hariTasyrik, 11, 12 dan 13 Zulhijjah.

“Semua sekali (termasuk swasta dan) Tabung Haji lebih kurang 30,000 orang, (akan bertolak ke Arafah) pada 8 Zulhijjah,

“(beberapa kesukaran akan dihadapi oleh jamaah Haji) tetapi kesukaran itu boleh kita ‘minima’kan kerana ia bergantung kepada arahan daripada ‘Muassasah’,”ujarnya ketika ditemui disni.

Katanya, antara kesukaran yang mungkin dihadapi adalah risiko ‘banjir’ yang melanda sekiranya hujan turun dalam waktu ‘perkhemahan’ di Mina, sebagaimana yang berlaku pada tahun lalu.

Selain itu, menurutnya, situasi ‘sukar’ juga akan dihadapi, sekiranya berlaku sebarang kemalangan, samada semasa perjalanan atau di tapak perkehemahan di Mina.

Oleh itu, beliau menasihati semua jamaah agar supaya berhati-hati dan betrsabar dalam menempuhi perjalanan terakhir ‘kerja haji’ tersebut.

Nota :

Harapan agar semoga jemaah haji supaya bersabar (menghadapi ujian), (kita berdoa) semoga Allah memberikan kita kemudahan, (dan) ketenangan,

Ssemoga apa yang kita hajatkan di makbulkan, InsyaAllah dan semua orang (para Hujjaj) dikurniakan Haji yang mabrur, InsyaAllah.....

No comments:

Post a Comment