Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Nov 26, 2010

Inilah Cara Kerajaan Korun Rembat Tanah Orang Melayu....!!!

Ini pun salah satu cara...bagaimana Kerajaan korun halau orang Melayu...

BATAL PROJEK AROWANA , SELAMATKAN JELAPAG PADI – HD

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) meminta agar projek ternakan ikan Arowana di Bukit Merah dikaji semula kerana mengganggu operasi penanaman padi terbesar di Perak iaitu di Daerah Kerian.

Naib ketuanya, Salman Saleh berkata, ia juga akan menjejaskan saluran utama bekalan air di Tasek Merah.

Bekalan air di Tasek Merah tersebut bukan sahaja digunakan oleh lebih 10,000 pesawah melibatkan keluasan sawah 24 ribu hektar tetapi juga menjadi kegunaan harian 200 ribu penduduk setempat.

Katanya, DPPN Pk melihat sejak bermulanya projek ternakan ikan Arowana pada tahun 2000 sehingga kini, projek tersebut sudah mempunyai 3,808 buah kolam dengan jumlah 70 orang pengusaha berbanding dulu tidak sampai 10 pengusaha sahaja.

“DPPN Pk merasa bimbang pembuangan sisa kolam ke dalam sistem saliran pertanian di daerah ini akan mencetuskan masalah alam sekitar serta pencemaran air yang serius pada masa akan datang,” ujarnya.

Berikutan itu, Jabatan Alam Sekitar (JPS) juga didapati gagal membanteras kegiatan mencuri air oleh pengusaha terbabit sehingga mendapati dari tarikh 15 Ogos hingga 28 Oktober 2010 menunjukan takungan air di Tasek Merah menurun sebanyak 0.2 kaki (2.4 inci) sehari.

Tambahnya, DPPN Pk melihat kekebalan pengusaha sedia ada yang telah mendapat notis dari Pejabat Tanah Daerah Kerian kerana melanggar syarat tanah namun tidak diendahkah sebaliknya kerja-kerja industri akuakultur diteruskan seperti biasa.

Malah, ujarnya JAS masih gagal untuk memastikan sama ada kajian kesan kepada alam sekitar (EIA) perlu dilakukan atau tidak kepada semua kolam tersebut.

“DPPN Pk dengan tegas mendesak agar keprihatinan Kerajaan Negeri Perak serta semua agensi kerajaan yang terlibat agar bertindak untuk menyelamatkan jelapang padi terbesar di negeri Perak ini,” ujarnya lagi.

Nota :

Ini mesti projek cukong...mesti banyak yang masyuuk...
Macam mana kawasan pertanian...alih-alih jadi tempat pelihara ikan...

Sila siasat jabatan tanah....
Sila siasat jabatan pertanian..
Sila siasat jabtan alam sekitar...
Kemudian tengok siapa yang lulus...
tengok siapa yang tanda tangan untuk rembat tanah melayu...
lihat siapa pula pengarah syarikat arowana ini..??
Takkan ini pun SPRM tak boleh siasat...

Mana dia perginya pemuda UMNO..??
Mana pergi dengan ketuanan melayu..??
Mana dia wira-wira perkasa...
Mana dia ngo melayu perak
Ini lah cara tradisional korun merembat tanah melayu...
Kah...KahKah...Kah...!!!

No comments:

Post a Comment