Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Nov 28, 2010

Siapa Yang Hina Raja-Raja Melayu...??


Parti Islam Semalaysia Pas kesal isu gangguan perlembagaan dan kedudukan Raja-Raja Melayu sering dibangkitkan di dalam negara ini. Tindakan Datuk Seri Najib Razak mengingatkan pihak-pihak tertentu yang cuba mengubah perlembagaan negara supaya tidak bersikap seperti ‘tikus membaiki labu’.

Pas berpandangan bahawa isu ini dibangkitkan ialah untuk menimbulkan ketakutan di kalangan orang melayu supaya jangan berjinak dengan Pas dan Pakatan Rakyat. Sejak mutaakhir isu Meayu dan kedaulatan Raja-Raja dibagkitkan sebagai usaha untuk menarik sokongan orang Melayu kepada Umno, kononnya Melayu dan Raja Berperlembagaan hanya selamat di bawah umno, setelah isu pembangunan sudah lapok, kerana dunia semakin maju.

Satu ketika dahulu kononnya ada Perlembagaaan baru dibangkitkan oleh Mufti Perak Tan Seri Harussani sampai sekarang tidak dapat dibuktikan lagi. Pas mencabar mana-mana pihak yang ada bukti siapa yang hendak menggugat perkara yang telah dipersetujui bersama seperti kedudukan agama Islam, kedudukan Raja-Raja Melayu dan Hak Istimewa Raja-Raja Melayu silalah bawa ke pengadilan.

Isu derhaka kepada Raja-Raja Melayu dibangkitkan dengan hebat ketika pilihanraya Kecil Bukit Gantang, kononnya Dato Seri Haji Nizar Jamaludin derhaka kepada Sultan Perak. Mereka eksploit perkatan yang diucapkan oleh Dato Seri Haji Nizar “Patik Mohon Sembah Derhaka”, pada hal ini adalah istilah yang diajar oleh protokol istana ketika berbahasa dengan Raja apabila kita tidak sependapat dalam satu padangan.

Hakikatnya yang berlaku seperti yang tercatat dalam sejarah politik negara kita, yang biadab dengan Raja-Raja Melayu ialah pemimpin Umno malahan cuba hendak ambil alih kuasa istihar darurat daripada Yang Dipertuan Agong.

Rakyat Malaysia tidak boleh lupa ketika mereka membelasah Raja-Raja Melayu pada tahun 1983 kerana menolak cadangan supaya kuasa Yang DiPertuan Agong mengenai pengistiharan darurat dikurangkan.

Begitu juga penyokong Umno pula mengatakan Sultan Terengganu binatang. Kenapa polis tidak tangkap mereka yang demo dan hina sultan Terengganu kerana tidak melantik Dato Seri Idris Jusuh sebagai Menteri Besar Terengganu. Banyak lagi kita boleh bongkarkan siapa yang sebenarnya menghina Raja Raja Melayu.

Nota :

Jawapannya ialah ..UMNO lah bapak penderhaka kepada raja-raja melayu...

Buktinya ada di sisni...sila baca...

1. Pengasas UMNO, Dato’ Onn Jaafar dibuang daripada istana Johor pada tahun 1920 dan membawa diri ke Singapura kerana mengkritik sultan atas isu harta.

2. Pada tahun 1964 Tan Sri Ghazali Jawi(bapa Dato’ Sri Tajul Rosli) yang tidak mahu letak jawatan menteri besar Perak walaupun perjanjian asal dia hanya hendak pegang jawatan itu dua tahun sahaja. Apabila sampai masanya, dia tidak mahu lepaskan jawatan. Sultan Idris murka dan bernazar tidak mahu mencukur jambang selagi Ghazali Jawi tidak mahu letak jawatan. Bukankah ini derhaka namanya? Tiba-tiba Tajul Rusli kata UMNO tidak pernah derhaka, tidak pernah ucap macam Nizar. (UM 21.2.09) Tindakan bapanya pada Sultan Perak apa pulak maknanya?

3. Pada tahun 1979, kes Dato’ Rahim Bakar, bekas Menteri Besar Pahang yang berselisih faham dengan Sultan Pahang. Media pro UMNO mengkritik Sultan secara terbuka.

4. 1983, UMNO hendak meminda supaya kuasa YDA mengenai pengisytiharan darurat dikurangkan maka UMNO membelasah Raja-raja Melayu kerana menolak cadangan tersebut.

5. Pada tahun 1991 – dalam persidangan agung UMNO, Sultan Kelantan dihentam secara terbuka kerana menyebabkan UMNO kalah di Kelantan.

6. Dalam persidangan agung UMNO juga perwakilan UMNO meminta harta raja disiasat. Berita ini dilaporkan oleh UM di muka surat depan. Apaka ini bukan derhaka?

7. Satu demonstrasi dan hantar memorandum kepada Sultan Kelantan telah dibuat oleh pemimpin UMNO Kelantan. Kenapa polis tidak menembak gas pemedih mata? Apakah ini bukan derhaka namanya?

8. Pada 18 Jun 1993 pindaan perlembagaan persekutuan yang membolehkan raja dibawa ke mahkamah telah dikemukakan. Apabila Raja-raja Melayu minta tangguh pindaan ini, maka media mengkritik secara terbuka salah laku raja.

9. Beberapa siri rapat umum haram UMNO di Alor Setar, Bagan Datoh, Seremban, Batu Pahat dan Melaka untuk menunjukkan sokongan kepada Dr. Tun Dr. Mahathir dan mengecam Raja-raja Melayu.

10. Sebab itu Ku Li denagn sinis berkata, “mana satu kah yang lebih merbahaya pindaan 1993 atau tindakan rakyat tidak menunjukkan hormat pada Sultan Perak pada 6.2.09?”. Ku Li tidak bersetuju dengan tindakan Karpal Singh menyaman Sultan Perak tetapi beliau menyatakan Karpal membuat suatu perkara yang dibenarkan oleh perlembagaan yang mana pemimpin UMNO sendiri yang memberikan laluan pada tahun 1993.(Star Online 17.2.09). Tiba-tiba sekarang orang UMNO pulak menjerit marah pada Karpal. Sepatutnya orang UMNO kena marah dan sumpah seranah pada pemimpin mereka kerana disebabkan pemimpin mereka lah maka martabat raja Melayu sebegitu rupa sehingga boleh dibawa ke mahkamah. UMNO ni memang BENGONG!!!

11. Peristiwa pertabalan Tengku Ibrahim Inderaputra untuk menggantikan Sultan Ismail Petra pada 29 April 1993 di Ketereh Dato’ Annuar Musa. Ini lagi memalukan. Apaka ini bukan derhaka atau kurang ajar namanya?

12. Kenyataan biadab Shahidan Kasim, bekas Menteri Besar Perlis bahawa Sultan Kelantan sekarang tidak layak menduduki takhta dan mempunyai bukti mengenainya (BH 11Jun 1993).

13. Mohamad Taib (Mat Tyson) kata Nizar derhaka. Apakah dia telah lupa yang dia bawa lari Ku Yah (puteri Sultan Selangor dan adinda Sultan Selangor sekarang) kemudian kahwin lari di Thailand? Masa tu dia masih jadi MB Selangor. Ini kah perangai seorang MB dan kemudian bercakap tentang soal derhaka? Cakap berdegar-degar, jubor penuh taik!!!

15. Shahidan Kasim pulak boikot perlantikan Isa Sabu sebagai MB Perlis. Tidak derhaka kah dia kepada Raja Perlis?

No comments:

Post a Comment