Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Jan 19, 2011

Hassan Turabi Di Tangkap...


Pasukan keselamatan Sudan telah menangkap pemimpin pembangkang Hassan Al-Turabi daripada rumahnya di Khartoum, semalam 17 Januari.

Jurucakap parti Kongres Popular memberitahu Al-Jazeera, penangkapan Turabi berlaku sehari selepas parti al-Turabi menyeru "revolusi popular" jika kerajaan Sudan tidak menurunkan kenaikan harga barangan.

"Dia telah ditangkap ... dengan lima ahli lain dari kumpulan, dan kita tidak tahu alasan, kerana ketika mereka datang untuk menangkapnya mereka tidak memberikan alasan apapun," kata Bashir Adam Rahma.

"Setiap kali rejim ini menghadapi krisis ... mereka akan menangkap Dr Turabi pada awalnya. Saya fikir mereka takut kepadanya bahawa ia mungkin mencetuskan semacam pemberontakan kerana ... di Sudan tidak ada kebebasan," kata Rahma.

"Ini adalah situasi ekonomi yang sangat buruk, dan ekoran 'angin kebebasan' bertiup dari Tunisia, setiap diktator di wilayah ini akan melihat dari mana bahaya akan datang.

"Jika mereka menangkap orang, mereka berfikir bahawa mereka boleh tinggal berkuasa."

'Kebangkitan Popular'

Sebelumnya, al-Turabi mengatakan kebangkitan rakyat di Sudan utara, kemungkinan mirip dengan perkembangan terkini di Tunisia, adalah.

"Negara ini telah dikenal pemberontakan popular sebelum ini," kata Turabi dalam wawancara dengan agensi berita AFP.

"Apa yang berlaku di Tunisia merupakan peringatan, ia mungkin berlaku di Sudan .... Jika tidak, maka akan berlaku banyak pertumpahan darah. Seluruh negeri dilengkapi senjata. Di bandar-bandar itu akan menjadi pemberontakan popular , tetapi di Darfur, dan di Kordofa juga, mereka memiliki senjata. "

Turabi telah masuk dan keluar dari penjara sejak dia meninggalkan parti berkuasa Presiden Omar Hassan al-Bashir tahun 1999/2000

No comments:

Post a Comment