Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Jan 22, 2011

Lagi Cerita Rosmah Mansor...!!


Di Malaysia, kita kenal dgn Rosmah Mansor yang mengaku sebagai Wanita Pertama; di Tunisia, Wanita Pertama mereka adalah Leila Ben Ali.

Hari ini, media melaporkan bahawa Leila Ben Ali telah melarikan diri dari Tunisia dengan membawa bersama 1.5 tan jongkong emas bernilai £35juta.

Bagi yang maseh belum tahu, kerajaan Tunisia di bawah pimpinan Presiden Zine el Abidine baru saja ditumbangkan oleh kebangkitan rakyat.

Leila Ben Ali dikenali sebagai seorang wanita yang bercitarasa tinggi; meminati kereta mewah, pakaian berjenama dan suka membeli belah di Dubai.

Leila Ben Ali dilahirkan pada 20 Julai 1957 dalam keluarga sederhana dan merupakan anak perempuan tunggal daripada 11 org adik beradik.

Leila Ben Ali mendapat pendidikan formal setakat peringkat rendah dan seterusnya bekerja sebagai pendandan rambut. Beliau berkahwin dengan Zine el Abidine pada 1992 dan dikurniakan tiga orang anak.

Dua penulis Perancis ada menulis sebuah buku "La regente de Carthage" yang memperincikan salahlaku rasuah Leila dalam pentadbiran Tunisia.

Leila Ben Ali seperti mana Rosmah Mansor turut aktif dalam aktiviti yang dilihat berunsur 'amal' dan bersifat 'manusiawi'.

Jika Rosmah menjawat Pengerusi BAKTI, Leila pula memegang jawatan selaku Presiden Organisasi Wanita Arab (AWO).

Leila juga merupakan Pengerusi Basma iaitu organisasi kebajikan yang berperanan untuk membantu golongan kurang upaya mendapatkan pekerjaan.

Pada Julai 2010, Leila Ben Ali menubuhkan SAIDA dengan tujuan membantu dan menyokong pesakit-pesakit barah di Tunisia.

Dalam tempoh menjawat pelbagai posisi istimewa ini, Leila kerap hadir menyampaikan ucapan dalam acara-acara rasmi kerajaan.

Selain mengiringi suami dalam lawatan rasmi ke luar negara, Leila juga kerap mewakili suaminya serta berucap dengan membaca teks ucapan suami.

Sosok seperti Leila Ben Ali kini sedang meningkat naik di Malaysia dan muncul dengan nama Rosmah Mansor. Minat, sikap dan perwatakan mereka hampir sama.

Jika Leila Ben Ali membawa lari 1.5 tan jongkong emas bernilai £35juta sejurus selepas digulingkan, apa pula yang bakal dicuri dan dilarikan oleh Rosmah Mansor seandainya ditakdirkan Barisan Nasional tumbang?

No comments:

Post a Comment