Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Feb 5, 2011

Atap Biru Memang "Dok Paka...."


MARANG - “Setiap kali hujan lebat kami tidak dapat tidur dalam bilik dan terpaksa berpindah ke ruang tamu kerana atap rumah bocor walhal bantuan atap baru sahaja diterima setahun lalu,” demikian kata Maimun Mat Zain, 37.

Ibu kepada empat anak dari Kampung Padang Terik itu mendakwa bantuan atap diterima daripada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) tidak berkualiti berbanding penerima lain di kampung itu.

Maimun juga mendakwa, sebelum ini pihak JKKK hanya menggantikan sebahagian sahaja atap rumah manakala sebahagian lagi iaitu bahagian hadapan dan bilik tidur masih menggunakan atap lama iaitu atap zink yang sudah reput serta berkarat.

“Kami menerima bantuan atap daripada JKKK pada Disember 2009 dan sebelum itu turut menerima bantuan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) sebanyak RM4,000 untuk membina dapur pada 2008.

“Kami kecewa bantuan diterima melalui JKKK seolah-olah hanya untuk 'memenuhi syarat' bahawa kami menerima bantuan atap sedangkan atap yang diganti hanya sebahagian,” katanya kepada Sinar Harian.

Maimun berkata, dia tidak membuat laporan kepada JKKK sebelum ini kerana suaminya, Roslan Zin Mamat, 42, masih lberada dalam tahanan di Pusat Pemulihan Penagihan Narkotik (Puspen) Besut sebelum dibebaskan beberapa hari lalu.

Sehubungan itu, Maimun dan suami berharap keperluannya mendapat perhatian semula pihak kerajaan kerana keadaan atap rumah yang bocor menyebabkan mereka tidak dapat menjalani kehidupan dengan sempurna.

“Saya dan suami tidak mampu untuk membaikinya sendiri dengan wang untuk sara hidup tidak mencukupi anak masih bersekolah dan keperluan mereka perlu diutamakan terlebih dahulu,” katanya kepada Sinar Harian.

Sementara itu, bagi mendapat gambaran lebih jelas mengenai perkara itu Sinar Harian menghubungi Pengerusi JKKK di kampung berkenaan, Zainal Mat Yusof, 39, melalui nombor yang diberikan oleh isterinya, namun berapa panggilan yang dibuat tidak dijawab.

Sinar Harian turut menghubungi Setiausaha JKKK Kampung Padang Terik, Jeffry Ahmad melalui nombor telefon diperoleh daripada Pejabat Khidmat Masyarakat Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Berangan namun gagal dihubungi.

Sinar Harian kemudiannya memaklumkan perkara itu kepada Pegawai Khas kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pengkalan Berangan, Siti Solehah Ahmad dan beliau akan menyemak semula status bantuan diberikan kepada keluarga berkenaan untuk tindakan lanjut

Pada 2 September, 2010, Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu telah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencehgahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkaitan program 'bantuan atap biru' kerajaan yang didakwa terlibat dengan unsur-unsur penylewengan dan salah urus.

Setiausahanya , Wan Faizul Abas, bersama Exco, Ustaz Khalil Abdul Hadi telah menyerahkan laporan tersebut ke pejabat SPRM negeri Terengganu di Wisma Persekutuan, Kuala Terengganu (gambar)

Namun sehingga kini, tiada apa-apa tindakan yang diambil oleh pihak terbabit.

No comments:

Post a Comment