Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Jun 5, 2011

Kenyataan Rasmi....!!

PDRM DAN PEGUAM NEGARA PERLU JELASKAN KEGAGALAN MEMBERI JAWAPAN DAN KES ALLAHYARHAM SARBINI

Kami merujuk kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Ku Chin Wah pada 2 Jun di mana polis akan memohon sebuah inkues dibentuk bagi kes kematian pegawai kanan Kastam Allahyarham Ahmad Sarbani Mohamed. Turut dilaporkan Peguam Negara telah bersetuju agar sebuah inkues dibentuk.

Kami melihat keputusan mengejut oleh PDRM dan Peguam Negara ini sebagai sesuatu yang meragukan, tidak sesuai dan tidak tepat dalam konteks undang-undang.

Sebuah inkues tidak boleh ditubuhkan sewenangnya apabila pendakwaan kes jenayah lebih sesuai dijalankan. Sarbani adalah seorang individu berkeluarga yang sempurna akal dan sihat tubuh badan yang secara sukarela datang ke Pejabat SPRM untuk membantu siasatan; tiada bukti konkrit beliau membunuh diri, dan telah terbukti bahawa beliau tidak mengumpul kekayaan di luar keupayaan dan kemampuan beliau. Motif bunuh diri adalah sangat tidak munasabah dan tidak wujud sekelumit pun.

Beberapa fakta yang wujud secara jelas dan tegas membuktikan kewujudan salahlaku yang membawa kepada kematian Sarbaini, khususnya apa yang diperincikan oleh balu Allahyarham di dalam laporan polis yang dibuat pada 2 Mei 2011, di mana pegawai penyiasat SPRM telah mengakui bahawa 'orang mereka' bertanggungjawab atas kematian tersebut.

Sekiranya terdapat keraguan yang serius mengenai punca kematian, pihak PDRM dan Peguam Negara seharusnya mengarahkan pembentukan inkues pada kadar segera sejurus selepas kematian berlaku.

Adalah sangat mengejutkan dan menimbulkan persoalan yang sangat besar mengapa inkues hendak ditubuhkan hanya selepas dua bulan berlalu.

Lebih memelikkan, sejak kematian berlaku, pihak polis telah memberikan gambaran seolah-olah proses siasatan berjalan lancar dan keluarga Allahyarham serta sekalian rakyat akan mendapat penjelasan lanjut berhubung punca kematian Allahyarham.

Apakah gambaran ini diberikan hanya semata-mata untuk meredakan kemarahan rakyat yang bangkit berikutan kematian tragis ini?

Pada pertengahan April, pihak polis telahpun menyatakan proses siasatan telah masuk ke fasa akhir. Kini, terbukti segala bentuk siasatan yang dibuat adalah 'pemanis mulut' semata-mata dan sebuah inkues terpaksa diwujudkan.

Mengapa rakyat diselewengkan daripada fakta sebenar dalam hal ini?

Lebih menjengkelkan, pengumuman mengejut mengenai penubuhan inkues ini berlaku sehari selepas KEADILAN menyerahkan memorandum kepada Ketua Polis Negara yang mempersoalkan kelompongan PDRM dalam mengendalikan kes ini.

Ini mengundang kepada kesimpulan mudah bahawa tujuan inkues itu ditubuhkan ialah untuk melengah-lengahkan kes ini dan membuatkan rakyat terus senyap.

Kami mendesak agar sebarang bentuk hasil dan kesimpulan siasatan polis di dalam kes kematian Allahyarham Sarbani didedahkan kepada umum.

Rakyat dan keluarga Allahyarham mempunyai hak untuk tahu kenapa masih tiada sebarang jawapan mengenai punca kematian Allahyarham. Pihak PDRM dan Peguam Negara perlu menjelaskan sebab musabab mereka menyarankan penubuhan inkues dan mengapa siasatan mereka gagal memperuntukkan sebarang jawapan kepada kes ini.

Kami juga melihat wujud keperluan mendesak agar satu siasatan dan pendakwaan dibuat kepada semua yang terlibat atau bertanggungjawab ke atas kematian Allahyarham.

N SURENDRAN
NURUL IZZAH ANWAR

No comments:

Post a Comment