Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Jun 12, 2011

Tahniah Kepada Para Nelayan...!!


BANTAH KENAIKAN DIESEL - UM

Kira-kira 700 nelayan dan pengusaha bot melancarkan tunjuk perasaan di Perlis, Pahang dan Johor hari ini kerana membantah kenaikan harga diesel untuk bot nelayan berkuat kuasa bulan ini.

Demonstrasi aman tersebut dilakukan kerana rata-rata mereka tidak dapat menyerap kos kenaikan harga diesel kepada RM1.80 seliter bermula 1 Jun lalu berbanding RM1.25 seliter harga subsidi kerajaan sebelum itu.

Pengerusi Persatuan Peniaga Ikan dan Pengusaha Bot Kuala Perlis, Yeoh Gin Keat berkata, pemansuhan subsidi diesel bot perikanan laut dalam Zon C2 sekali gus menyebabkan hasil tangkapan berkurangan kerana kos operasi semakin meningkat.

Katanya, selain kos tambahan untuk beroperasi, para nelayan turut menghadapi ancaman lanun bersenjata termasuk pencerobohan pihak penguat kuasa negara jiran yang dikatakan sering memasuki perairan negara.

“Berikutan bebanan itu, kami mengambil keputusan menghentikan operasi dan ramai daripada kami yang telah menjual bot masing-masing kerana tidak mahu menanggung rugi,” katanya di sini, hari ini.

Di PAHANG, Pengerusi Persatuan Perikanan Kuantan, Chia Hee Juak berkata, kenaikan itu menyebabkan pemilik bot tidak mampu menanggung kos diesel yang meningkat bagi mengisi 12,000 liter diesel bagi setiap perjalanan.

“Kita tidak boleh cari makan jika keadaan ini berterusan kerana dengan situasi sekarang, kami berdepan dengan kerugian antara RM6,000 hingga RM7,000.

“Dengan harga diesel lama, kami hanya mendapat untung antara RM1,000 hingga RM2,000,” ujarnya.

Sementara itu di JOHOR, jurucakap kumpulan nelayan, Tan Ah Fatt, 41, berkata, ramai pemilik bot laut dalam di Endau dan Tanjung Gemuk terpaksa menanggung kos diesel yang berganda selain hasil tangkapan yang tidak menentu menyebabkan mereka mengalami kerugian.

Dakwanya, kos bagi menampung kenaikan harga diesel telah mencecah RM12,000 sebulan dan sangat membebankan mereka sehingga menyebabkan banyak bot C2 tersadai di Kuala Sungai Endau kerana tidak dapat turun ke laut.

“Dengan keadaan cuaca yang tidak menentu ditambah pula hasil tangkapan yang belum pasti memberi pulangan setimpal, kini mereka terpaksa pula menanggung beban kenaikan kos diesel. Mungkin lebih ramai pemilik bot yang tidak mahu turun ke laut kerana takut mengalami kerugian,” jelasnya.

NOTA:

nelayan ini berdemo untuk kita semua
mereka enggan turun ke laut kerana harga minyak mahal
jika mereka ke laut makan tidak akan berbaloi
nelayan di pesisiran kadang kala pulang kosong

jika harga minyak mahal maka harga ikan juga akan jadi mahal
inilah talioan akibat dari dasar gerombolan yang hanya
mengkayakan apata proni

bayangkan kalau 19 ribu juta – atau 19 bilion ringgit
itu di ambil dari ananda, syed mokhtar, ytl – rakyat akan
senang lenang
tetapi hari ini yang senang lenang hanyalah cukong dan para kroni

salut untuk nelayan yang sedang berdemo
salut untuk mereka yang berani

No comments:

Post a Comment