Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Aug 2, 2011

Antara Lutut Mat Sabu Dan Lutut Najib...Apa Bezanya...??


Bab mati, bab sakit orang tak bergurau atau main-main. Ianya dilarang agama. Sebab itu apabila media melapurkan bahawa PM cedera lutut ketika menendang bola futsal di Kedah, kita percaya lapuran tersebut. Apatah lagi media kerajaan takkan nak berbohong dengan lapuran sakitnya seorang PM.

Tetapi apabila Mat Sabu terpaksa dipapah kerana cedera lutut akibat dilanggar oleh kereta waja polis dalam peristiwa tangkapan beliau pada hari perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai baru-baru ini, digambarkan oleh media sebaliknya. Seolah-olah Mat Sabu berlakon.

Tiada kecederaan bahkan dinafikan oleh pihak polis sendiri. Meskipun dibuat pembedahan dhospital dan ditunjukkan x-ray bagaimana skru dimasukkan ke lutut Mat Sabu untuk mengembalikan ligmen beliau yang terkopak akibat dilanggar kereta polis. Hingga ke hari ini, pihak polis maupun media tidak meminta maaf.

Inilah antara dua darjat. Pemimpin Pas dan darjat pemimpin Umno. Agaknya pihak media hanya menerima kentut Mat Sabu sahaja busuk tetapi kentut PM Najib harum mewangi dan mustahil busuk.

Tapi hakikatnya perancangan Allah tetap berlaku. Hanya Najib yang mengetahui sakitnya lutut beliau sehingga beliau pergi ke hospital. Meskipun beliau masuk di wad diraja… tetapi sakitnya tetap sama antara sakit sang raja maupun sakit rakyat marhaen.

وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا

Janganlah kamu berhati lemah dalam mengejar mereka (musuhmu). jika kamu menderita kesakitan, Maka Sesungguhnya merekapun menderita kesakitan (pula), sebagaimana kamu menderitanya, sedang kamu mengharap dari pada Allah apa yang tidak mereka harapkan. dan adalah Allah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana. Surah an-Nisa’ : 104

Rupanya tiada beza sakit Mat Sabu dengan sakit PM. Ingat PM keramat, tak sakit dan tak perlu bedah membedah. Cuma persepsi yang cuba dimainkan media bahawa sakit lutut Mat Sabu adalah bohong dan sakit lutut PM adalah benar.

PM jalani pembedahan lutut

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini selamat menjalani pembedahan lutut kirinya, yang cedera akibat bersukan, melalui pembedahan “arthoscopic” di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Hasan Abdul Rahman berkata pembedahan dilakukan secara minimum dengan memasukkan peralatan skop untuk melihat kerosakan lututnya, dan menerusi skop tersebut, alat pembedahan digunakan untuk membaiki kecederaan tersebut bermula pada pukul 8.30 pagi.

Pembedahan berjalan dengan baik dan hanya mengambil masa selama 45 minit, katanya dalam satu kenyataan hari ini. Khamis lalu semasa mengadakan lawatan kerja ke Kedah, Najib memaklumkan kepada pemberita bahawa beliau akan menjalani pembedahan itu ekoran kecederaan dialaminya semasa melakukan sepakan penalti ketika bermain futsal sempena sambutan Hari Belia.

No comments:

Post a Comment