Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Aug 7, 2011

Cara Bagaimana BN Merembat Duit Negara...!!


Negara dikejutkan dengan berita kakitangan Dawama diberi cuti tanpa gaji sehingga kepada satu waktu yang tidak dimaklumkan. Hampir 400 kakitangan Dawama telah menerima notis tersebut bermula pada 1 hb Ogos 2011 termasuk Sabah dan Sarawak.

Dawama ialah syarikat yang ber tanggungjawab mencetak dan memasarkan bahan bacaan terbitan Dewan Bahasa Dan Pustaka menerusi kontrak yang ditandatangani pada 1 September 2002.Tempoh kontrak dengan syarikat konsesi itu adalah selama 12 tahun dan akan tamat pada 2014.

Sejak tahun 2002 Dewan Bahasa Dan Pustaka mengalami kerugian RM20 juta hingga RM40 juta setiap tahun. Sebelum diswasta DBP mencatat keuntungan setiap tahun RM20 juta. Dewan Bahasa Dan Pustaka yang diletak di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia, yang menterinya sekarang ialah Tan Sri Muhyiddin Yasin mesti bertindak mengatasi kemeluk Dawama.

Paling malang notis cuti tanpa gaji dikeluarkan ketika kakitangan yang beragama Islam menyambut awal Ramadhan pada tahun ini.Penyiasatan menyeluruh perlu dibuat kenapa berlaku kepada agensi mendapat kontrak tetap daripada DBP untuk mencetak dan memasarkan buku Kementerian Pelajaran Malaysia. Persoalannya kenapa berlaku demikian?Setelah pemimpin umno merosakkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu ketika memperkenalkan Metematik dan Sains sekarang satu lagi pengkhianatan umno terhadap institusi yang memertabatkan Bahasa Melayu mengalami krisis kewangan sehingga menjejaskan penerbitan DBP yang telah dimonopoli oleh Dawama.

DBP yang ditubuhkan pada 22 Jun 1956 dengan nama asalnya Balai Berita. Kes Dawama menambahkan satu lagi hujah ketidak wibawaan kerajaan Barisan Nasional untuk menguruskan negara ini. Inilah akibat dasar pengswastaan ala BN yang membebankan rakyat dan mengkayakan kroni. Akhirnya segala kerugian ini rakyat akan dibebankan, kerana kerajaan terpaksa mengambil alih syarikat yang menghadapi masalah. Model pengswastaan BN mudah sahaja hendak memahaminya, untung kroni sapu, apabila rugi rakyat tanggung.

No comments:

Post a Comment