Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Aug 13, 2011

Malaysia Tanahairku....!!


ASRI : MUSLIM PULAU PINANG PATUT SOKONG FATWA LARANG GUNA PEMBESAR SUARA - MI

KUALA LUMPUR, 13 Ogos — Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyokong keputusan Jabatan Mufti Pulau Pinang yang mengeluarkan arahan agar suara bacaan al-Quran tidak dikuatkan melalui pembesar suara seperti yang berlaku di kebanyakan masjid sebelum waktu solat.

Asri juga berkata, mematuhi keputusan dikeluarkan Jabatan Mufti Pulau Pinang tidak harus dianggap sebagai isu poliitk semata-mata.

“Mematuhi hal ini bukan kerana isu politik semata, tetapi itu arahan Nabi s.a.w. dan juga menjaga Islam yang harmoni. Umat Islam Pulau Pinang sepatutnya menyokong keputusan ini, dan saya menyokongnya,” katanya lagi.

“Fatwa atau arahan ini bagi saya selaras dengan kehendak syarak,” kata beliau dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini.

Asri , kelahiran Pulau Pinang ini berkata, apa yang Islam syariatkan untuk diangkat suara, hanyalah azan dan “selain itu, tiada nas yang menyuruh kita menguatkan suara sehingga mengganggu orang lain.”

Malah kata beliau, perbuatan itu dilarang oleh Nabi Muhammad s.a.w. dan apatah lagi dalam Islam, ketenteraman orang lain dipelihara melainkan jika ada pengecualian tertentu yang diizinkan oleh syarak.

“Maka, dengan itu memang wajar arahan meminta dielakkan bacaan-bacaan yang dibuat melalui pembesar suara yang boleh mengganggu orang luar dan dalam masjid,” kata beliau.

Mengikut laporan media semalam, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang mengeluarkan pekeliling mengarahkan semua masjid dan surau di negeri itu menghentikan penggunaan sistem pembesar suara ketika bacaan al-Quran pada waktu sebelum subuh kerana amalan itu bercanggah dengan hukum syarak dan boleh mengganggu orang lain di dalam dan luar masjid.

Bagaimanapun kerajaan Pulau Pinang menyerahkan kepada pentadbiran masjid atau surau di negeri itu membuat pertimbangan sendiri sama ada mahu menggunakan sistem pembesar suara untuk mempendengarkan bacaan al-Quran dan zikir sebelum waktu subuh atau sebaliknya.

NOTA:

mesti ada pihak BN yang akan menuduh ini kerja china DAP
akan meloncat loncatlah para Mamak di pulau pinang

inilah bahaya nya kalau negara ini
di dominasi oleh Mamak yang kononnya muslim

kalau membaca buku sejarah melayu
kita akan bertemu dengan watak kitul
kita akan bertemu dengan keling mendeliar
watak watak mamak ini adalah yang awal membawa
fitnah ke dalam istana kerajaan melayu melaka

kalau membaac buku memoir abdullah sidi
kita juga akan bertemu dengan watak mamak
yang suka memasukan jarum pekauman

justeru itu kalau jumpa mamak keudian jumpa ular ketuk
kepala keling dulu
kah kah kah

kita tunggu dan lihat
Pual mamak ini akan buat kacau
seperti di melaka 600 tahun dahulu

kita tunggu dan lihat
geng mamak ini akan buat demo untuk menunjukan nahawa
mereka yang lebih islam dari nabi muhamad
kah kah kah

No comments:

Post a Comment