Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير

Sep 5, 2011

Ciplak : Bukan Bendera Malaysia Sahaja, Bendera KL Pun Sama...!!

Bendera Equador Bendera Columbia Bendera Venezuela Bendera KL

Sejak akhir-akhir ini apabila tibanya 31 Ogos, maka akan bergemalah kembali tentang keciplakan bendera Malaysia dari bendera negara Amerika Syarikat. Perkara ini memanglah tidak dapat dinafikan lagi kerana kedua-dua bendera tersebut saling tak tumpah.

Sebenarnya ada sebuah lagi negara yang benderanya juga hampir sama dengan bendera Amerika iaitu negara Liberia. Negara tersebut memilih bendera yang diadaptasi dari bendera Negara Uncle Sam tersebut ada asas dan justifikasinya. Negara Liberia sebenarnya ditubuh dan dibangunkan oleh bekas-bekas hamba abdi yang dimerdekakan oleh tuan-tuan mereka di Amerika. Lalu mereka pulang ke Afrika dan menubuhkan negara Liberia (Liberation = pembebasan). Lalu apa pula hubungan sejarahnya Malaysia dengan Amerika yang mempunya bendera yang begitu mirip?

Sebenarnya ramai yang tidak kisah dan ambil peduli tentang perkara ini kerana benda telahpun diterima dan bendera Malaysiapun telah lama berkibar. Biarlah benda ni menjadi bahan sejarah negara kita.

Namun, apabila bendera Kuala Lumpur yang baru diperkenalkan, saya menjadi terkejut! Kenapa rekabentuknya saling tak tumpah dengan bendera beberapa negara Amerika Selatan!

Untuk pengetahuan kita semua, bendera yang di atas sekali adalah bendera Columbia, diikuti oleh Equador, Venezuela (paling mirip) dan yang dibawah sekali adalah bendera Kuala Lumpur.

Cuba bandingkan dari segi jalur dan warnanya, semuanya sama. Yang berbeza hanyalah logonya saja. Negara-negara Amerika Selatan yang berjiran tersebut tentulah mempunya hubungan sejarah dan budayanya yang menyebabkan mereka memilih corak bendera yang hampir sama. Tapi kenapa pula bendera Kuala Lumpur juga memilih corak dan warna yang sama? Entahlah......nak kata ciplak nanti ada pula orang yang marah dan kata tidak patriotik.....LU PIKIR LA SENDIRI!

No comments:

Post a Comment