Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Sep 27, 2011

Mimipi Ngeri Buat Rakyat Malaysia..!!


GST masa terdekat, 10 juta rakyat tanggung beban-KD

PETALING JAYA: Pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dalam keadaan inflasi masih tinggi, akan menambah bebanan sara hidup rakyat.

Menurut pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli, Sekiranya GST dilaksanakan dalam masa terdekat, 10 juta rakyat Malaysia yang selama ini tidak layak membayar cukai, terpaksa menanggung bebanan cukai baru.

“Ini akan menambah beban mereka yang terpaksa berdepan dengan persoalan gaji yang rendah, inflasi yang meningkat dan bebanan cukai yang baru,” kata beliau ketika sidang media di Ibu Pejabat KEADILAN.

KEADILAN katanya tidak menolak GST sebagai satu kaedah percukaian, tetapi mempertikaikan kesesuaian pelaksanaannya pada ketika hanya 1.7 juta rakyat Malaysia dianggarkan layak membayar cukai pendapatan.

“Sebahagian besar rakyat Malaysia tergolong di dalam kategori yang dikecualikan dari membayar cukai pendapatan kerana gaji yang rendah,” ujarnya.

Pada masa yang sama, kenyataan Perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung isu itu masih samar, malah tidak menetapkan tarikh pelaksanaan cukai tersebut.

“Oleh yang demikian, KEADILAN menyeru Barisan Nasional supaya menjelaskan pendiriannya mengenai pelaksanaan GST termasuklah tarikh pelaksanaan sebelum pilihanraya umum ke-13 (PRU13) diadakan, untuk membolehkan rakyat membuat keputusan yang telus dan tepat,”.

“Di kebanyakan negara-negara yang telah melaksanakan GST, isu ini telah dibawa menjadi isu utama pilihanraya dan keputusan pilihanraya menjadi referendum sama ada rakyat mempersetujui pelaksanaan GST atau tidak,” katanya.

Menurut Rafizi, PRU13 perlu digunakan sebagai referendum untuk mengambil kira pandangan rakyat mengenai pelaksanaan cukai baru ini.

“Di negara-negara yang telah melaksanakan GST, cukai ini diperkenalkan sebagai ganti kepada cukai pendapatan,”.

“Kadar cukai pendapatan diturunkan serta merta apabila GST diperkenalkan, lantas rakyat tidak mengalami bebanan cukai tambahan kerana sumbangan cukai dari rakyat hanya dialihkan dari cukai pendapatan kepada GST,” katanya.

No comments:

Post a Comment