Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Oct 4, 2011

Belanjawan Untuk Rakyat...!!


KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat mengumumkan peruntukan belanjawan sebanyak RM220 bilion dengan mengekang defisit pada kadar 4.4 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Belanjawan itu adalah penjimatan RM14 bilion berbanding perbelanjaan kerajaan Barisan Nasional iaitu pada kadar defisit 6 peratus daripada KDNK, dengan rakyat mendapat 20 peratus nilai tambah.

Berikut intipati belanjawan yang dinamakan Belanjawan Sejahtera Rakyat yang dikemukakan di Dewan Rakyat hari ini:
-Bayaran bonus warga emas RM1000 setiap tahun kepada mereka yang layak dengan implikasi kewangan kepada kerajaan RM1.7 bilion.

-Pengumuman pengenalan gaji minima RM1,100 yang juga melibatkan kenaikan gaji kakitangan awam mengikut tangga gaji.

-Mencadangkan pemotongan belanjawan Perdana Menteri sebanyak RM 10 bilion dan dikembali kepada Kementerian lain.

-Lesen dan permit teksi akan di berikan terus kepada pemandu teksi dan tidak lagi secara konsesi.

-Lesen import AP akan dibuat secara lelongan dengan jangkaan menambah hasil negara sebanyak RM1.2 bilion berbanding amalan sekarang yang menguntungkan kroni.

-Bayaran bonus kepada suri rumah dan ibu yang layak sebanyak RM1000 setahun, dengan implikasi kewangan kepada kerajaan pusat sebanyak RM2 bilion.

-Tidak menggunakan tenaga perunding luar negara dan mengembalikan semula pengaruh kakitangan awam.

-Dividen dari PETRONAS diunjurkan pada kadar RM26 bilion sahaja, iaitu RM4 bilion lebih rendah dari amalan semasa Barisan Nasional walaupun keuntungan PETRONAS dijangka melonjak naik pada 2012 akibat harga minyak mentah yang tinggi.

-Mengembalikan cukai eksais dan duti yang dibatalkan terhadap barangan mewah seperti seluar dalam berjenama dan beg tangan yang dimansuhkan kerajaan BN.

-Menumpukan pembangunan wilayah terutama pembinaan infra termasuk lebuhraya yang menghubungi Sabah dan Sarawak.

-Melakukan reformasi politik dan pentadbiran. Antara janji adalah laksanakan semua tuntutan BERSIH2.0, memansuh ISA, OSA dan AUKU.

-Jabatan Perdana Menteri akan di rombak. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan bertanggungjawab terus kepada Parlimen.

Pada dasarnya, Tujuh prinsip asas yang menjadi teras kepada Belanjawan 2012 Pakatan Rakyat adalah seperti berikut:

- Membantu rakyat dalam masa terdekat mengharungi suasana ekonomi yang semakin terhimpit.

- Menjamin kelangsungan kewangan negara dengan tumpuan khususnya untuk mengurangkan defisit.

- Menambahnilai perbelanjaan negara agar peruntukan benar-benar sampai kepada rakyat dengan memerangi rasuah dan penyelewengan.

- Memperkasakan keupayaan ekonomi rakyat dalam jangka masa sederhana dan panjang melalui rekayasa latihan teknikal, vokasional dan penggajian memartabatkan rakyat.

- Mengukuhkan lagi arus reformasi politik yang manjadi prasyarat dan pendinding dari anasir-anasir yang mahu membolot kekayaan negara untuk mereka dan kaum kerabat mereka sahaja.

No comments:

Post a Comment