Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Oct 2, 2011

Mengapa Hukuman Mati Boleh Terima..Sedangkan Hudud Di Tolak...!!


KEPALA BATAS - Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata undang-undang Hudud yang tidak harus dipersoalkan dan mempertahankan pendirian tegas parti itu untuk menerima pakai undang-undang hudud tersebut.

Menurutnya, Umno telah menyebabkan golongan bukan Islam menjadi keliru dan taku kepada undang-undang Islam itu.

"melaksanakan undang-undang hudud sentiasa menjadi perjuangan dalam PAS. Kami akan terus berkempen untuk itu, "katanya ketika merasmikan satu hari PAS sambutan ulang tahun ke-60 di Dewan Milenium di sini hari ini.

[Gambar - Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang meletakkan ibu jari pada papan pelancaran sewaktu merasmikan Sambutan 60 tahun PAS]

Kemudian pada sidang akhbar, Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, beliau akan berdoa bahawa undang-undang hudud dan qisas akan diguna pakai di negara ini walaupun ada bangkangan yang kuat dari DAP kini.

Beliau juga mendakwa DAP telah bersetuju pada dasarnya kepada undang-undang hudud yang telah diluluskan di Kelantan dan Terengganu pada tahun 1993 dan 2003, tetapi mahu penerimaannya berdasarkan Perlembagaan Persekutuan.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz berikrar bahawa beliau akan berdoa untuk Pakatan Rakyat untuk mengambil alih Kerajaan Persekutuan dengan majoriti dua pertiga dalam pilihan raya umum akan datang supaya perlembagaan boleh dipinda untuk memasukkan hudud dan qisas ke dalam sistem mahkamah Syariah

Nik Abdul Aziz yng juga Besar Kelantan, berkata beliau terkejut bahawa orang ramai dapat menerima hukuman mati tetapi menentang hudud.

"Tidak ada hukuman mati dalam hudud. Ia hanyalah pencegahan dan pendidikan. Undang-undang hukuman mati kami adalah kejam, tidak seperti hudud, "katanya.

No comments:

Post a Comment