Selamat Datang Ke    Blog Sepang Kederang   Tetap Melawan Walau Tertawan...!!!  Fixed Versus Although captive..!!  虽然俘虏固定对战...!!!  बंदी हालांकि फिक्स्ड बनाम...!!!   ثابت مقابل على الرغم من أن الأسير


Dec 17, 2010

Mesti Baca : Siapakah Wajah-Wajah di Sebalik Facebook.


Sebagai pengguna Facebook, adalah lebih menyeronokan jika kita tahu siapakah wajah-wajah di sebalik kewujudan laman sosial paling terkenal masa kini(walaupun aku sendiri dah delete acc 5 bulan yang lalu.).

Selepas menonton filem The Social Network baru-baru nih, perasaan ingin tahu kisah di sebalik Facebook semakin membuak. lalu beberapa hasil pembacaan di wikipedia, inilah hasil sedikit ringkasan mengenai watak-watak utama di sebalik FB sepatutnya kita tahu terutama golongan Facebook Maniac!

Mark Zuckerberg (MZ), iaitu Ceo juga Co-Founded Facebook bersama 3 lagi rakan se-universiti-nya semasa di Harvard iaitu Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz dan Chris Hughes.

MZ (14 May 1984) di lahirkan dalam sebuah keluarga Yahudi di New York. Ayahnya Edward seorang Dentist dan Ibunya Karen seorang Doktor sakit Jiwa. Zuckerberg Mempunyai 3 orang adik-beradik lain iaitu Randi, Donna and Arielle.

Zuckerberg seorang yang mahir dalam bidang Matematik, Astronomy dan Fizik dan pernah memenangi Anugerah semasa di peringkat Sekolah Tinggi. Berdasarkan borang permohonan kemasukan kolej, Beliau di senaraikan sebagai seorang yang boleh membaca dan menulis di dalam bahasa Perancis, Hebrew, Latin dan Greek Kuno.

Menurut Stephen Levy iaitu penulis (Hackers: Heroes of the Computer Revolution:1984), Mark Zuckerberg dengan jelas merasakan dirinya adalah seorang Hacker!.

hmm...benarkan MZ seorang Nerd!??...

Eduardo Saverin (19 March 1982), juga salah seorang Co-Founded Facebook bersama Mark Zuckerberg. Di lahirkan dalam sebuah keluarga Yahudi di Sao Paulo Brazil. Namun beliau telah di besarkan di Miami, Florida US. Ayahnya bekerja dalam bidang Hartanah dan peng-eksport-an malah tidak hairanlah Edurado Saverin turut mengikut jejak langkah ayahnya. Semasa di Harvard beliau merupakan Presiden Harvard Investment Association dan graduate dalam bidang Ekonomi.

Malah di dalam filem The Social Network, beliau juga di gambarkan seorang yang bertanggungjawab membantu Zuckerberg dalam mengembangkan TheFacebook dengan mencari pelabur dan bertanggungjawab dalam hal ehwal kewangan Syarikat serta pemegang akaun syarikat.

Selain itu, beliau juga pernah mendakwa Mark Zuckerberg di mahkamah kerana mengecilkan nilai pegangan sahamnya di Facebook sehingga 0.03%!.

Kini (Ogos 2010), dia telah memegang saham di Facebook sebanyak 5% dengan nilai anggaran US$1.15 Billion!!


Chris Hughes (26 November 1983), juga antara rakan-rakan Mark Zuckerberg yang mula-mula mengasaskan TheFacebook di dorm asrama Harvard. Di lahirkan di Hickory, Carolina Utara. Tidak di ketahui mengenai latar belakang keluarganya. Namun beliau Merupakan Graduan Harvard Universiti pada 2006, Bachelor of Arts in history and literature. Dia juga secara terbuka mengakui dirinya adalah seorang Gay!

Dustin Moskovitz (22 May 1984), di lahirkan dalam sebuah keluarga Yahudi di Washington DC. Juga salah seorang co-founded Facebook dengan pegangan saham sebanyak 6% dengan anggaran kekayaan bernilai US$1.4 Billion!. Majalah Forbes 2010, telah meletakan beliau pada kedudukan ke-400 sebagai jutawan paling muda di dunia!

Sebagaimana Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz juga merupakan pelajar dalam bidang Ekonomi semasa di Harvard selama dua tahun, sebelum beliau berpindah ke Palo Alto Carlifornia untuk bekerja sepenuh masa di Facebook.

Pada 3 Oktober 2008, Dustin Moskovitz telah mengumumkan untuk menarik diri dari Facebook dan menubuhkan Syarikat Baru bersama Justin Rosenstien juga bekas pelajar Stanford University yang menarik diri dari program Sains Komputer pada 2004 untuk bekerja di GOOGLE sebagai software engineer!

Kalau korang nak tahu, Justin Rosenstien ni sekarang dah kerja dengan Facebook, malah button 'Like' yang korang selalu klik-klik dekat wall tu pun dia yang reka!

Sean Parker (3 Disember 1979), juga seorang Hacker! sepertimana Mark Zuckerberg sebelum menjadi Usahawan iaitu pengasas Napster. Ayahnya telah mengajar beliau mengenai programming seawal usia 7 Tahun lagi! Malah pada usia 16tahun, beliau juga pernah di hukum Khidmat Masyarakat atas kesalahan 'menggodam'! lol

Walaupun bukan lulusan Harvard(hanya tamat sekolah tinggi) sebagaimana kenalannya yang lain, Parker juga memiliki keistimewaan dan kecerdikannya yang tersendiri sehinggalah beliau jatuh bankrap akibat di saman oleh syarikat-syarikat music atas kesalahan hak cipta di laman Napster.

Pada 2004, Parker secara tidak rasmi telah memberi beberapa pandangan dan nasihat kepada Zuckerberg dalam menubuhkan Syarikat Facebook yang mana pada asalnya di namakan oleh Zuckerberg dan rakan-rakannya sebagai TheFacebook. Kalau korang tengok cerita The Social Network, mesti korang tahu. :)

Parker juga telah menerima sebanyak 7% pegangan saham di Facebook sebelum di singkir dari syarikat tersebut setelah ditahan oleh pihak polis atas kesalahan memiliki Kokain!

Terbaru(2010), Sean Parker di katakan telah menjanjikan US$100,000 dalam kempen 'menghalalkan'(betul ker istilah ni?) Marijuana di Carlifornia!

Cameron Winklevoss dan Tyler Winklevoss (21 Ogos 1981) adalah dua adik beradik kembar juga kenalan kepada Mark Zuckerberg semasa di Harvard. Tidak seperti Zuckerberg (Nerd), dua jejaka Maskulin ini adalah atlit dalam sukan Perahu Dayung, malah pencapaian tertinggi mereka setakat ini adalah mewakili USA semasa Olimpik Beijing 2008 dan menduduki tempat ke-6!

Cameron dan adiknya Tyler bersama classmatenya iaitu Divya Narendra adalah pengasas Harvard Connection kemudian di kenali sebagai ConnectU juga merupakan laman sosial bagi para pelajar di Harvard.

Mereka mendakwa Mark Zuckerberg secara tidak langsung telah memberi keyakinan kepada mereka untuk membantu mereka membina rangkaian laman sosial yang di beri nama HarvardConnection.com setelah kehilangan programmer dalam projek tersebut. Namun di katakan, Mark Zuckerberg telah menipu mereka dan menghasilkan Facebook bersama rakan-rakannya yang lain! (serius genius) :D
Maklumat mengenai pengakuan lebih lanjut boleh baca kat sini

Beberapa siri perundangan telah di ambil terhadap Mark Zuckerberg sehinggalah pada 25Jun2008 Facebook bersetuju mengagihkan 1.2 Million saham biasa dan US$20Million tunai kepada mereka!!

Divya Narendra (18 March 1982), kini merupakan CEO dan juga Co-Founded sebuah syarikat yang di namakan Sum-Zero. Ayah dan Ibunya adalah Doktor yang migrate ke US.
Narendra adalah graduan dalam bidang Matematik Gunaan.

Untuk maklumat lebih lanjut, korang bolehlah menggoogle sendiri di wikipedia. jangan malas-malas.

No comments:

Post a Comment